Citat:
Ursprungligen postat av morphe
Okej, då är jag med, förutom det att det blir G7 -> C-dur;
(T = C-dur) -> (Tp = A-moll) -> (Sp = D-moll) -> (D7 = G7) -> (T = C-dur)
För D7 borde väl bli A7? Och varför blir det inte moll? Man kan tänka sig att det borde bli det i och med att föregående ackord är D-moll.
Sen får du gärna elaborera angående ledande ackord som D7, D3, D6/4, etc.
Hängde inte riktigt med på det.
Tack så mycket för hjälpen i alla fall!
Tänk baklänges: Du ska inte ha dominanten
från D-moll (vilken vore A7), utan dominanten
till C-dur (vilken är G7). Vi har aldrig lämnat tonarten, men parenteserna kanske luras lite; De syftar underförstått inte på harmoniska utvikningar, utan håller bara ihop funktion & ackord till par. Normalt skriver man funktion under(/över) notation, men det skulle inte fungera med vBulletins textredigeringsmöjligheter. Lite olyckligt.
Dominanten blir inte moll, eftersom funktionen kommer av stora tersens ledtonsverkan - och mollackordet har liten ters.
I
naturlig eller
fallande melodiös A-moll är ackordet på kvinten E-moll, och kallas
dominantens mollvariant, EJ att förväxlas med dominant.
Ledtonsfunktion:
Citat:
Ursprungligen postat av Zwerchstand
En ledton är en ton som med 1/2 tonsteg leder till en annan ton. Melodiska mollskalan är harmoniskt (ej melodiskt) betingad. När du kör melodisk Am leder G#-A (1/2 tonsteg), och höjningen F->F# kompenserar för det annars uppkommande tersgapet F-G#, vilket skulle bryta diatonikprincipen om antingen hela/halva tonsteg. Därunder fås E-F#, vilket intervall är OK. Resulterande rörelsen E-F#-G#-A matchar den kadens (~ackordföljd) som ligger till grund för tonikal musik: I-IV-V-I, i vårt fall Am-D-E-Am.
http://www.flashback.org/showthread...53#post5977253
Detta innebär att i en D7-T-kadens så faller dominantens 7 till (dur-) tonikans 3 (i G7-C tonerna F-E). D9 är vanligare i moll, eftersom man i dur tappar ledtonsverkan (stor sext till kvint = helton); Alltså, i t.ex. A-molls D9-t-kadens (E9-Am) faller (den lilla!) nonan till tonikans kvint: F-E som i förra exemplet, men med annan innebörd.
Med D6/4 menar du det s.k. kvartsextackordet. Det är enkelt uttryckt en tonika som tolkas som en dominant med
förhållning ("sus"-ackord; av en.
suspension). Tänk T = C-dur. Dominanten blir G, och för G är 4 = C och 6 = E; tonerna bildar C-dur, men fungerar inte som tonika utan som förhållning i dominanten. 4/6 faller alltid till 3/5, vilket ger G/B/D = G-dur. Den normala följden brukar vara D4/6/8 - D[3/5/]7 - T, och spelas sålunda C - G7 - C.
Citat:
Ursprungligen postat av dianno
hmm nu känner jag mig dum
varför är dominantsjuan till ett C A7? borde inte det bli dominantdominantdominant eller subdominantparalellens dominant? hoppas du fattar jag menar

Återigen, tänk baklänges; inte vad det kommer från, men vad det leder till: A7 är inte D7 till det vänstra C-dur, men DDD7 till det högra
via de andra dominanterna. Det är parenteserna som gör det, och du själv sade det:
dominantdominantdominant = (((dominant -) dominant -) dominant - tonika
d.v.s.
(((
A7 är dominant till)
D7 som är dominant till)
G7 som är dominant till
C som är tonika.