Fr att bli inlagd p ett behandlingshem, vad r "kriterierna"? Jag antar att man knappast blir inlagd fr att man rkt hasch tv ggr eller slngt i sig ngra benzo nra gnger (ven om det inte skulle frvna mig i dagens samhlle).
Fr att bli inlagd p ett behandlingshem, vad r "kriterierna"? Jag antar att man knappast blir inlagd fr att man rkt hasch tv ggr eller slngt i sig ngra benzo nra gnger (ven om det inte skulle frvna mig i dagens samhlle).
Beror helt p, nr du r ver 18 r r det faktiskt rtt svrt att f bli inlagd om soc har gett upp hoppet om dig, men r du under 18 s brukar inte soc dra sig fr att stta ett lvu fr ngon skitsak, fr mig rckte det med ett positivt urinprov som 15 ring och jag var borta ett bra tag
Det r olika. Vissa blir ju intagna mot sin vilja, medans andra inte kommer in ens om dom ber om det.
Men jag antar att det r lttare att komma in om man r vldigt ung, eller kriminell. Alts att du blir dmt till vrd
SiS, Statens institutionsstyrelse, r en statlig myndighet som bedriver vrd och behandling av ungdomar och vuxna missbrukare.
Vrden vid SiS institutioner regleras av lagen om vrd av missbrukare i vissa fall (LVM) och lagen med srskilda bestmmelser om vrd av unga (LVU). Lagarna innebr att vuxna missbrukare och ungdomar i vissa fall kan omhndertas mot deras vilja fr vrd och behandling.
LVU (lagen om vrd av unga): Ungdomar mellan 12 och 21 r som utstter sig sjlva eller sin omgivning fr omedelbar fara, till exempel genom kriminalitet, missbruk, vld och prostitution
LVM (lag av vrd av missbrukare): De vuxna med svrt missbruk som anses vara en fara fr sitt eget liv och ven beslut att vrdbehovet inte kan tillgodoses p frivillig vg.
Socialtjnsten ansker om LVM eller LVU i lnsrtten som bestmmer om det ska bli s. I vissa fall kan ett akut omhndertagande bli aktuellt. I de fallen r det socialnmndens ordfrande eller polismyndigheten (endast LVM) som beslutar om omhndertagande. Sedan ansks det som vanligt om ett LVM eller LVU i lnsrtten.
Vrd med std av LVM varar i maximalt sex mnader. De flesta lmnar SiS institutioner inom tre mnader.
(Vanligaste) Kriterierna fr att tvngomhndertas (max 6 mn): Nstan alla vuxna missbrukare har tidigare vrdats fr missbruk, hlften av dem har vrdats inom psykiatrin. 80 procent av mnnen har dessutom blivit dmda fr brott och tv tredjedelar av de vuxna missbrukarna har blivit akut omhndertagna fr att de riskerar att omdelbart d av sitt missbruk.
Min kompis blev flyttad till behandlingshem.
Hon pissade postivit en gng, pissade tv mnader.
Rymde hemifrn, blev tagen. Pissade postivit.
Dom hittade lite brunt i hennes ficka.
Nu sitter hon ngonstans, hassela eller jag vet inte vad i 6 mnader.
Min kompis blev flyttad till behandlingshem.
Hon pissade postivit en gng, pissade tv mnader.
Rymde hemifrn, blev tagen. Pissade postivit.
Dom hittade lite brunt i hennes ficka.
Nu sitter hon ngonstans, hassela eller jag vet inte vad i 6 mnader.
r din kompis jmnrig med dig?
Tror du har frsttt det dr lite fel, bara fr man torskar s stter dom inte ett lvu p dig och tvingar dig sitta av i 6 mnader, LVU r aldrig tidsbestmt.
Och Hassela r ett HVB hem, man "sitter" inte p kken precis.
Flashback finansieras genom donationer frn vra medlemmar och beskare. Det r med hjlp av dig vi kan fortstta erbjuda en fri samhllsdebatt. Tack fr ditt std!