Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2007-02-25, 22:22
  #1
Medlem
Mellems avatar
Jag har skaffat mig en router från netgear och allt är i kopplat och man kan gå ut på internet. Men när man ska använda sig av nerladdningsprogram så vill dom att man öppnar en port från routern till programmet.

Jag har aldrig använt mig av en router och de här med att öppna port
ar är en helt ny värld för mig.

De jag vet är att man ska logga in sig på sin router och ändra i inställningar. men hur ska man göra, finns de någon som skulle kunna förklara för mig.

Har en fråga som hör ihop med denna. Man pratar om statsik ip adress, är de något man måste se till att ha för att ens nerladdning ska fungera på bästa sätt? Måste man ha en sådan för att man ska kunna öppna en port

Förstår om man inte kanske kan hjälpa mig här inne men finns de någon svensk sida som man kan få hjälp hur de fungerar. Har testat: http://portforward.com/ men va svårt att förstå.
Citera
2007-02-25, 22:34
  #2
Medlem
Brobecks avatar
Berätta vilken modell du sitter på så blir det lättare.
Citera
2007-02-25, 22:38
  #3
Medlem
Mellems avatar
Jag har en Netgerar 54 mbps wirless router wgr614v7
Citera
2007-02-25, 22:59
  #4
Medlem
kavlevs avatar
Logga in i routern (default login är oftast Username:Admin password:1234) Sedan går du in under "advanced" sedan "port forwarding" sen trycker du "add custom service" sedan skriver du i valfritt namns om servicename sen har Start och ENd port, den kan du ha som samma, valrfi port, (beroende på om du själv kan välja vilken port som ska användas i det program du ska använda dej utav) sedan som IP adress skriver du i den lokala ip adressen på den dator du vill öppna porten för, (detta kan du se på Attatched devices) Använder du dc så skriver du i den ip adress du har UT på nätet, dvs den ip adress routern hämtar från din internetleverantör, å sen skriver du i den port du öppnat i routern... Asså i dc... eller nåt...

Jag är lika pedagogisk som en sork...

Lyckatill!
Citera
2007-02-25, 23:07
  #5
Medlem
TripPels avatar
Vi får se om detta hjälper, jag har en WRT54GS. Någonting borde väl stämma mellan modellerna.

Logga in i routern.
Under Applications & Gaming har jag en flik som heter UPnP. Där har jag valt UPnP service -> Enable. Med detta påslaget så ställer routern själv in sig på vilka portar som skall öppnas. Väldigt smidigt. Du kan även manuellt ställa in portarna via Port Range Forward.

Ststisk IP innebär att du alltid har samma IP-adress från din leverantör. Normalt har du ny IP varje gång du startat datorn. Du behöver inte ha en statisk adress för att öppna portar i routern.

Edit: Det kanske inte stämmer mellan modellerna trots allt enligt inlägget ovan...
Citera
2007-02-25, 23:41
  #6
Medlem
-NU GÄLLER DET –OCKSÅ HÄR- ATT VARA NOGA MED SPRÅKET.

Signaturen Mellem skriver: När man ska använda sig av nerladdningsprogram så vill dom, att man öppnar en port från routern till programmet.

-Vad avses med skrivningen att: ”använda sig av nerladdningsprogram”?
Som det väl handlar om att Mellem begär en fil från någon webbserverdator, antingen per en ikon/klickar på någon länk på en webbsida på datorns bildskärm. Eller begär per webbläsaren. Å så laddas filen ner till datorn?
-På vad sätt, som Mellem skriver, ”så vill dom, att man öppnar en port från routern till programmet.”?

Port, alltså nätverksport (till skillnad till t.ex. en anslutningsport), ..har jag inte lyckats att bli helt klar över! Men att det handlar om, att ju datapaketen på Internet är utformade efter olika överföringstekniker, som t.ex. http, ftp. Och då ..om jag har förstått det rätt? finns det ett program, t.ex. i routern, vari man ställer in vilka överföringsteknikers datapaket, kännetecknade genom en numrering för de olika överföringsteknikerna, som skall få passera, eller stoppas.

-Å så vill jag helt instämma i kavlev:s slutkläm här ovan: Lycka till!

===
Och en statisk ip-adress är väl? som TripPel drar här ovan, en adress som internetleverantören (ISP:n) har tilldelat abonnenten som en fast adress. Och en dynamisk, tilldelas abonnenten varje gång som hon ansluter till ISP:n. ….tror jag?
Och att det …väl? inte spelar någon roll vilken typ av ip-adress som man har för att erhålla vad man har beställt från en webbserverdator.
Citera
2007-02-26, 17:07
  #7
Medlem
Mellems avatar
Tack alla som svarade och ville hjälpa mig.
Kavlev, jag provade med du skrev och efter de så va mina problem lösta. Va inte så svårt att öppna portar, nu börjar man förstå lite.
Tripel, ska pröva att gå igenom de du skrev efter att man lärt sig mera. Vart lite enklare för mig de kavlev skrev.

tack ännu en gång för all hjälp, uppskattas mycket.
Citera
2007-02-26, 18:06
  #8
Medlem
Ziracahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mellem
Jag har en Netgerar 54 mbps wirless router wgr614v7

http://portforward.com/english/route...614v7index.htm
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback