2007-02-28, 18:02
Medlem
Zaxxons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av abcabc
Jag har själv arbetat på forskningsavdelning på ett stort svenskt företag inom telekom, och jag var ofta tveksam till meningsfullheten till det vi höll på med.

Var det innan bubblan sprack ? Har ett par kollegor som jobbade åt Ericsson under 97-02 cirkus. Då satsades det väldiga mängder på forskning inom i princip ALLT som hade med mobiltelefoni att göra.. vilket de senare fick skära ned på.
Citera
2007-02-28, 18:23
Medlem
Zaxxons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ruskigbuss
Om jag formulerar det så här då:

- För att vi skall ha välstånd så måste vi ha väl utbildade människor i produktionen.

- För att dessa skall vara väl utbildade så måste vi ha personer som är kunniga som utför själva utbildningen.

- För att de som är kunniga skall vara villiga att sköta detta utbildande, så krävs att de har möjlighet att bedriva mer avancerad forskning. Endast en som behärskar nästa nivå kan tillräckligt förklara den förra nivån.

Universitetsvärlden i ett nötskal . Just utbildning (kursansvar/föreläsare) är ofta något som forskare vill minimera i förhållande till forskningen. Jag håller med.

Iofs. så är det inte speciellt motiverat att personalen i en produktionskedja är välutbildade, i meningen överutbildad. Huvudsaken att är att de klarar av arbetsuppgiften. Att alla skall behöva gå på högskola/universitet är ju minst sagt overkill.
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in