2007-02-25, 20:23
Medlem
moderatswings avatar
Utbildningsministern i konungariket Sverige, Lars Leijonborg, har nu blivit helt såld på nanoteknik och nu ska det tydligen öppnas ett europeiskt forskningscentrum i universitetsstaden Lund.
Lars började prata om hur viktigt det var att Sverige var världsledande inom det ena och det andra.
Detta fick mig att fundera lite. Varför är det så viktigt att Sverige är världsledande? Att vi upptäcker nya mediciner? Att vi uppfinner nya alternativa bränslen?

Borde det inte finnas länder som kommit bra mycket längre än Sverige inom forskning kring nanoteknik? Vad tjänar isåfall Sverige på att komma på massa saker som redan upptäckts i t ex. Kanada?
Blir svensk sjukvård bättre om det är svenskar som uppfinner nya läkemedel? Om en fransam skulle upptäcka läkemedlet skulle då Frankrike vara helt ovilliga att dela med sig av sina nya kunskaper till de svenska sjukhusen? Det mesta som får vårat svenska samhälle att fungera är ju knappast uppfunnet i Sverige och hur viktigt egentligen är det att det är uppfunnet i Sverige?
Citera
2007-02-25, 20:32
Medlem
DAGGER[X]s avatar
Om du inte förstår nyttan av vetenskap för samhället i det stora hela borde du nog flytta till valfritt u-land.
Citera
2007-02-25, 20:44
Medlem
-jOE!s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av moderatswing
...

Jag hoppas du skojar?

DAGGER[X] sammanfattade det ganska bra, jag väljer att inte utveckla.
Citera
2007-02-25, 20:45
Medlem
Detfårinteplatss avatar
Vetenskap is the shit. Utan den hade vi bott i Afrika.
Citera
2007-02-25, 20:57
Medlem
moderatswings avatar
Klart att vetenskap är jättebra osv.
Jag håller helt och hållet med om att världen tjänar på det men vad tjänar Sverige på det?
Hela våran sjukvård bygger på vetenskap men det mesta är ju sådant som man kommit på i utlandet, kommer övriga länder att bojkotta oss och inte berätta om allt nytt om Sverige inte fortsätter att dra sitt strå till stacken?
Känns ju lite småknasigt när alla länder ska hålla på och forska individuellt, nu var ju visserligen mitt exempel dåligt då det handlade om ett forskningscentrum för hela Europa, men i övrigt, någon som kan förklara?
Citera
2007-02-25, 21:40
Medlem
Detfårinteplatss avatar
Det är väl inte så dumt att dra sitt strå till stacken? Svensk kunskap är lika viktig som tysk, eller amerikansk.
Citera
2007-02-25, 21:55
Medlem
moderatswings avatar
Det ställer jag upp på, att det kan vara viktigt att dra sitt strå till stacken osv.
Men ur ett egoistiskt perspektiv...
Vad tjänar man på att forskning är så knutet till en viss nation?
Eller är det fortfarande så att det finns kvar en "Kalla kriget"-effekt inom forskning vilket orsakar en slags kapplöpning länder mellan när det gäller vetenskapliga framsteg?
Men om vi tittar på det samhälle vi har idag så baseras ju mycket på tysk och amerikansk vetenskap så vad tjänar vi på att bedriva våran egen forskning?
Forskning borde väl tjäna på att inte vara knutet till en viss nation?
Citera
2007-02-25, 22:26
Medlem
Sartres avatar
Moderatswing: du vet att det finns företag som är baserade i sverige va? Jag läste något i stil med att ifall Sandvik steel skulle lägga ned sin forskningsavdelning skulle de bli utkonkurrerade på 5 år och vara tvungna att lägga ned skiten pga bristande lönsamhet.

Så vetenskap är inte en dålig affär, avkastningen är som lyder, praktisk inriktad teknikforskning ligger givetvis på kort sikt, men grundforskningen är det som avgör ifall ett land är något att ha i praktisk inriktad forskning också. Det hänger ihop, men i sverige så tillverkar vi masugnar och kretskort och skit, men inte fan lägger vi ned mycket forskning på partiklar, bindningar, matematisk grundforskning osv.
Citera
2007-02-25, 22:35
Medlem
moderatswings avatar
Men grundforskningen är ju näst intill offentlig.
All länder har ju inte kommit fram till vad vi vet idag oberoende av varandra.
Citera
2007-02-25, 22:48
Medlem
Detfårinteplatss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av moderatswing
Men grundforskningen är ju näst intill offentlig.
All länder har ju inte kommit fram till vad vi vet idag oberoende av varandra.

Nej, det beror på att länder delar med sig av kunskap, till fördel för alla.
Att svenskar forskar vidare på olika ämnen har visat sig bra, internationellt.
På samma sätt som amerikanska mediciner hjälper oss, hjälper svenska mediciner amerikanare.
Citera
2007-02-25, 22:49
Medlem
Kivans avatar
Jag anser att offentligt finansierad forskning endast borde vara knutet till forsvaret i en supermakt, och eftersom Sverige varken har det ena eller ar det andra har alltsa moderatswing ratt i sina funderingar.
Citera
2007-02-25, 22:59
Medlem
moderatswings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Detfårinteplats
Nej, det beror på att länder delar med sig av kunskap, till fördel för alla.
Att svenskar forskar vidare på olika ämnen har visat sig bra, internationellt.
På samma sätt som amerikanska mediciner hjälper oss, hjälper svenska mediciner amerikanare.

Jo, men vad tjänar det till att USA och Sverige konkurrerar?
Det är ju lite slöseri när flera länder bedriver forskning inom samma område.
Jag kan förstå att företag gör det, men det är ioförsig inte så mycket grundforskning.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in