2007-02-24, 16:20
Medlem
SodRs avatar
Hej allesammans!

Jag har en laptop hemma som ursprungligen användes som arbetsdator på jobbet och där med har man inga admin rättigheter mm. Dock används den inte längre så jag tänkte formatera om den och installera windows xp eller vista på den.

Grejen är den att datorn har en sk. multibay läsare (som en sorts inbyggd docka där man kan sätta in olika tillbehör som cd/dvd-läsare, floppyläsare mm.) Var cd/dvd-läsaren har tagit vägen (om jag nu har haft någon) vet jag inte dock så sitter där numera en floppyläsare som fungerar.

Så min fråga är; hur ska jag be mig åt för att kunna formatera samt installera windows på datorn utan skiva? Har hört en del mummla nått om att man kan installera windows över nätverk, kanske nån har en guide eller vidare tips?

Tack på förhand!

EDIT: Kom på att man kanske kan installera windows via usb? Nån som vet?
Citera
2007-02-24, 17:44
Medlem
RollerBoySEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SodR
Hej allesammans!

Jag har en laptop hemma som ursprungligen användes som arbetsdator på jobbet och där med har man inga admin rättigheter mm. Dock används den inte längre så jag tänkte formatera om den och installera windows xp eller vista på den.

Grejen är den att datorn har en sk. multibay läsare (som en sorts inbyggd docka där man kan sätta in olika tillbehör som cd/dvd-läsare, floppyläsare mm.) Var cd/dvd-läsaren har tagit vägen (om jag nu har haft någon) vet jag inte dock så sitter där numera en floppyläsare som fungerar.

Så min fråga är; hur ska jag be mig åt för att kunna formatera samt installera windows på datorn utan skiva? Har hört en del mummla nått om att man kan installera windows över nätverk, kanske nån har en guide eller vidare tips?

Tack på förhand!

EDIT: Kom på att man kanske kan installera windows via usb? Nån som vet?

XP kan installeras från floppy, läs mera här: http://support.microsoft.com/?scid=k...0994&x=15&y=13
Dock så behövs tillgång till installationsskivans filer under andra delen av installationen.
Citera
2007-02-24, 17:57
Medlem
SodRs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RollerBoySE
XP kan installeras från floppy, läs mera här: http://support.microsoft.com/?scid=k...0994&x=15&y=13
Dock så behövs tillgång till installationsskivans filer under andra delen av installationen.

Tack för ditt svar. Kanske kan det funka med att kopiera över filerna från cd'n till hdd'n istället för skivan? ska pröva iaf.

EDIT: Hmm, man behöver väl en cd-läsare för detta ändå? Detta är väl bara cd-läsar drivrutiner på floppyarna?

EDIT2: Man behöver en cd-läsare.... Några andra förslag?
Citera
2007-02-24, 19:42
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av SodR
Tack för ditt svar. Kanske kan det funka med att kopiera över filerna från cd'n till hdd'n istället för skivan? ska pröva iaf.

EDIT: Hmm, man behöver väl en cd-läsare för detta ändå? Detta är väl bara cd-läsar drivrutiner på floppyarna?

EDIT2: Man behöver en cd-läsare.... Några andra förslag?

För din skull käre SodR så låter det som den enklaste lösningen är att helt sonika lämna in datorn för ominstall hos lokala datorhandlaren.
Absolut inget illa menat, men installera över nätet är inget man sätter upp på en pissekvart. Annars är det bara att inhandla en ny cd (extern usb eller nåt....)

Annars är det bara att knäcka adminlösen på den befintliga installationen.
Tips: sök petri admin password på goo....och kolla länk nr 1. Har alltid fungerat för mig. Glöm inte att trycka "Y" i slutet för att spara ändringarna.....
Citera
2007-02-24, 22:35
Medlem
qrizzes avatar
annars så kan man ju låna en cd-rom av en kompis eller likande
Citera
2007-02-25, 00:47
Medlem
SodRs avatar
Mjo, tänkte bara ifall någon visste något sätt... Antar att man får kika efter en usb läsare eller liknande :P
Citera
2007-02-25, 08:50
Medlem
Installera xp/win2k utan cd-drive

Plocka ur disken, anslut till stationär dator via konverter( 3,5-2,5). Kopiera över katalogen i386 från installationsskivan till disken. Återställ disken till laptopen. Boota den med win98 startdiskett utan cdstöd. Kör c:\i386\winnt.exe. Det tar längre tid eftersom tillgång till smartdrive saknas, men det går säkert att lägga in på win98-disketten och köra den därifrån.
Det går också att fixa via nätverk genom att boota från en startdisk. Det finns beskrivet i Datormagasin nr 8 2002. Man delar ut en cd från tex en stationär och får tillgång till den via nätverk.
Det finns förstås andra lösningar..
Citera
2007-02-25, 08:51
Medlem
Plocka ur disken, anslut till stationär dator via konverter( 3,5-2,5). Kopiera över katalogen i386 från installationsskivan till disken. Återställ disken till laptopen. Boota den med win98 startdiskett utan cdstöd. Kör c:\i386\winnt.exe. Det tar längre tid eftersom tillgång till smartdrive saknas, men det går säkert att lägga in på win98-disketten och köra den därifrån.
Det går också att fixa via nätverk genom att boota från en startdisk. Det finns beskrivet i Datormagasin nr 8 2002. Man delar ut en cd från tex en stationär och får tillgång till den via nätverk.
Det finns förstås andra lösningar..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in