2015-02-26, 06:33
Medlem
Crime-boys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sagacity
Att TW skulle vara gärningsman tvivlar jag på, med tanke på hur många indicier som pekar mot LA:s inblandning. Han har ett tydligt motiv, betedde sig ytterst märkligt i samband med försvinnandet, saknar alibi och har flera gångers bevisats ljuga om sina förehavanden.

Jag är förresten fortfarande intresserad av att få tag i en bild på LA och undrar således om någon som inte själv äger någon sådan kan tänka sig att erbjuda mig hjälp att leta. Har något publicerats i tidningarna genom årens lopp? Äger någon privatperson utan direkt koppling till honom någon bild?

Har någon sett honom i verkligheten? Hur ser han ut? Hur beter han sig?

Jag såg LA under rättegångarna i Sundsvall. Fast det är ju ett tag sen nu. Han är rätt lång..en och åttio skulle jag tro..och på den tiden hade han mustasch och glasögon. Normal kroppsbyggnad. Jag minns att han satt med händerna knäppta under hakan och stirrade ned i bordet. Inte betedde han sig som en oskyldig precis.

När det gäller TW:s bil som också påstods vara en vit Amazon så tycker jag att det är mycket märkligt att inte Arvidsson tog upp den saken. Det hade ju varit rena drömmen när han frågade ut vittnena. Därför tvivlar jag tills nån visar upp fakta på den saken här.
Citera
2015-02-26, 16:09
Medlem
Här är en bild på LA utanför Bosvedjan vid ett besök under rättegången. Visserligen bara bakifrån men kanske ändå den enda bilden som existerar(?).

https://www.n0.se/v/f/7db7b_la.jpg
Citera
2015-02-26, 16:40
Medlem
Crime-boys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Marshallstacken
Här är en bild på LA utanför Bosvedjan vid ett besök under rättegången. Visserligen bara bakifrån men kanske ändå den enda bilden som existerar(?).

https://www.n0.se/v/f/7db7b_la.jpg

Ja just det. Bilden är från Elwins bok.
Citera
2015-02-26, 16:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Crime-boy
Ja just det. Bilden är från Elwins bok.

Korrekt.
Citera
2015-02-26, 18:45
Medlem
Sagacitys avatar
Citat:
Jag såg LA under rättegångarna i Sundsvall. Fast det är ju ett tag sen nu. Han är rätt lång..en och åttio skulle jag tro..och på den tiden hade han mustasch och glasögon. Normal kroppsbyggnad. Jag minns att han satt med händerna knäppta under hakan och stirrade ned i bordet. Inte betedde han sig som en oskyldig precis.

När det gäller TW:s bil som också påstods vara en vit Amazon så tycker jag att det är mycket märkligt att inte Arvidsson tog upp den saken. Det hade ju varit rena drömmen när han frågade ut vittnena. Därför tvivlar jag tills nån visar upp fakta på den saken här.

Tack för uppgifterna! Får jag fråga om du har någon koppling till de berörda personerna eller var med under rättegången?
Citera
2015-02-26, 18:46
Medlem
Sagacitys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Marshallstacken
Här är en bild på LA utanför Bosvedjan vid ett besök under rättegången. Visserligen bara bakifrån men kanske ändå den enda bilden som existerar(?[/url])

Stort tack för denna bild!

Finns det flera bilder från boken? Bilder på Johan, hans föräldrar och andra i sammanhanget viktiga personer? Jag tror att dessa även för andra kan tänkas vara intressanta.
Citera
2015-02-26, 19:59
Medlem
Sagacitys avatar
Litet forskning i arkiven visar, även om det väl inte direkt har med Johan Asplund att göra, en klarare bild av LA:s tidigare familjeförhållanden.

Hans föräldrar gifte sig 1933 men skilde sig när LA, som föddes 1939, var ett år gammal. Två år efter detta förklaras fadern vara sinnessjuk, omyndigförklaras och dör efter inte särskilt lång tid efter att ha drabbats av en hjärntumör.

Modern adopterade bort två av de söner hon fick 1936 och 1938 och efter att hon hade skilt sig 1940 fick hon också en dotter med en man, med vilken hon inte gifte sig. Det var ju inget särskilt ovanligt förfarande på den tiden, med tanke på hur svårt det var att försörja sig som ogift mor.
Senast redigerad av Sagacity 2015-02-26 kl. 20:23.
Citera
2015-02-26, 20:18
Medlem
Crime-boys avatar
Citat:
Tack för uppgifterna! Får jag fråga om du har någon koppling till de berörda personerna eller var med under rättegången?

Jag var med som åhörare. Både i Tingsrätten och sedan i Hovrätten.
Citera
2015-02-26, 20:22
Medlem
Crime-boys avatar
Citat:
Litet forskning i arkiven visar, även om det väl inte direkt har med Johan Asplund att göra, en klarare bild av LA:s tidigare familjeförhållanden.

Hans föräldrar gifte sig 1933 men skilde sig när LA, som föddes 1939, var ett år gammal. Två år efter detta förklaras fadern vara sinnessjuk, omyndigförklaras och dör inte lång tid efter detta efter att ha drabbats av en hjärntumör.

Modern adopterade bort två av de söner hon fick 1936 och 1938 och efter att hon hade skilt sig 1940 fick hon också en dotter med en man, med vilken hon inte gifte sig. Man bör ju inte vara fördomsfull innan man har alla fakta på bordet, men något dramatiskt för den tiden är det ju.

Hon hade två döttrar. Den äldsta vittnade i rättegångarna. Jag minns att hon var väldigt bitter på lokal-pressens hanterande av LA.
Citera
2015-02-26, 20:28
Medlem
Sagacitys avatar
Citat:
Hon hade två döttrar. Den äldsta vittnade i rättegångarna. Jag minns att hon var väldigt bitter på lokal-pressens hanterande av LA.

Ja, det är riktigt. Även modern, en kusin och en rad andra personer förekom väl i sammanhanget? Det uppgavs ju att LA hade ätit lunch med dessa under samma dag, men att man, om jag minns rätt, lyckades uppdaga att lunchen aldrig hade ägt rum.

Någon inom LA:s närmaste familj kan följaktligen ha känt till något i sammanhanget eftersom de hjälpt LA att konstruera ett falskt alibi. Kanske att systern eller någon annan kan tänkas ta bladet från munnen när LA inte längre är i livet?
Citera
2015-02-26, 20:50
Medlem
Crime-boys avatar
Citat:
Ja, det är riktigt. Även modern, en kusin och en rad andra personer förekom väl i sammanhanget? Det uppgavs ju att LA hade ätit lunch med dessa under samma dag, men att man, om jag minns rätt, lyckades uppdaga att lunchen aldrig hade ägt rum.

Någon inom LA:s närmaste familj kan följaktligen ha känt till något i sammanhanget eftersom de hjälpt LA att konstruera ett falskt alibi. Kanske att systern eller någon annan kan tänkas ta bladet från munnen när LA inte längre är i livet?

Ja..modern hade ju även en sambo som intygade att LA varit där just den dagen. Som minnesstöd använde han en trav-kupong som han lämnat in just den Fredagen. Tyvärr var det inte samma datum på kupongen...

Annars tror jag att släkten var övertygade om LA:s oskuld. Åtminstone då. Modern avled efter rättegången i Tingsrätten. Självklart måste det varit tufft för henne även om hon trodde på LA:s oskuld. Stackars gumma..
Citera
2015-02-26, 21:12
Medlem
Sagacitys avatar
Citat:
Ja..modern hade ju även en sambo som intygade att LA varit där just den dagen. Som minnesstöd använde han en trav-kupong som han lämnat in just den Fredagen. Tyvärr var det inte samma datum på kupongen...

Annars tror jag att släkten var övertygade om LA:s oskuld. Åtminstone då. Modern avled efter rättegången i Tingsrätten. Självklart måste det varit tufft för henne även om hon trodde på LA:s oskuld. Stackars gumma..

Usch, ja... Det kan inte vara lätt att behöva tänka sig att ens son kan vara en mördare, som dessutom har mördat en helt oskyldig, försvarslös pojke för att, som det har beskrivits, hämnas på modern.

Ett vittne som sällan har nämnts i sammanhanget är den äldre man som vid lunchtid såg en pojke som han senare kände igen som Johan utanför ett postkontor. Mannen var tydligen helt säker på att det var samma pojke.

Det har ju nästan alltid sagts att grannpojken som sprang förbi Johan i trappuppgången var den sista som såg honom, men hur troligt är det mannens vittnesmål stämmer? Pojken skall ha vevat ned fönsterrutan och frågat vad klockan var, för att sedan veva upp rutan igen.
Senast redigerad av Sagacity 2015-02-26 kl. 21:18.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in