2026-07-18, 11:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Prinzezzan
Känns inte det som lite märkligt? LA stal lugnande medel från avdelningen - och arbetskamraterna ser mellan fingrarna, även om han inte var påverkad på jobbet. Hur kan man godta detta - och på ett sjukhus? Anmäldes inte detta? Och, lite paradoxalt, han tyckte väldigt illa om droger och berusningsmedel, ändå STAL han lugnande medel från avdelningen. Vem skulle använda dem? Om han hade varit i behov av sådana, hade väl en läkare kunnat skriva ut dem till honom. Legalt.

Att LA inte skulle vara svartsjuk, hur kunde hans arbetskamrater veta det? Det behöver inte ha märkts utåt. Om han tog lugnande kan han ha framstått som lugn och stabil. Om han dessutom var en människa som inte ville ventilera tankar och känslor, så kan detta ha varit en anledning till att inte "ältade" och pratade om separationen. Han kanske inte ville visa att han tagit detta hårt, och därför framställde sig som glad, trevlig och nöjd?

Jag har ingen uppfattning om sakfrågan, och om LA var inblandad i Johans försvinnande eller inte. Jag reagerar bara på att jag tycker att uppgifterna kan verka lite motsägelsefulla. Kan det ha varit kollegors önskan att vilja prata om sin trevlige, duktige arbetskompis på ett så positivt sätt för att skydda honom, för att de inte ville/kunde tro att han kunde vara inblandad?

Som jag skrev förut när jag pratat med min släkting, så blev Johans mamma lite av en driftkucku på sjukhuset också. Hon framställdes där som ett hysteriskt fruntimmer med mycket starka intressen för karlar, för att säga det snällt. En överdrifternas dam milt sagt. Det sas också en hel del om henne som lärare, som var mindre bra. Någon elev där hade ju också sagt något i stil med " idag verkar hon vara glad, hon kanske har skaffat en ny karl igen nu då", i fikarummet. Hon framstod som en lärare som för all del var kunnig, men knappast psykologisk eller pedagogisk, hon kunde ha ett jävla humör där hon fräste ur sig vad som helst till elever. På sjukhuset blev hon något man skojade om, samtidigt som LA framstod som snäll och ingav trygghet och inte alls ville prata om Johans mamma överhuvudtaget. Nej, arbetskamrater ville inte tro något ont om LA, men framförallt hade de svårt att ta Johans mamma på allvar. Någon där hade ju också sagt " Hon kanske har sagt några sanna ord någon gång, men det var nog av misstag det". Väldigt beklagligt allt detta, för hu än Johans mamma var som person eller lärare, så kan ju inte arbetskamraterna veta om LA trots allt var skyldig.
Citera
2026-07-18, 11:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Almarridi74
JA i Bosvedjan.

Jag vet inte hur du menar, men om du menar att Johan råkade ut för en olycka, tror du inte att han hittats på 45-50 år, med tanke på de skallgångskedjor och spaningar som skedde i början? Han levde ju när grannkillen såg honom cirka fem minuter i 8. Din teori är att Johan gick till skolan ändå?
Citera
2026-07-19, 00:38
Medlem
rubin22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VEMDÅJAG
Enligt hovrättsdomen så var LA överbevisad att han faktiskt besökt Bosvedjan sista tiden. Det var alltför många som känt igen hans bil med regnr, så på den punkten ljög LA. Bevisar det mord? Nä, det gjorde ju inte det. Det vi VET: Mamman med arbetskamrat som sovit över lämnar bostaden cirka 7:45. Johan levde då, granngrabben kommer springande nerför trappen 7:55 och då står Johan utanför sin lägenhetsdörr. Han hade då lämnat chokladen och mackan halväten och glömt sin klocka. Allt såg ut som att han haft väldigt bråttom. Eller som att någon ringt och sagt "skynda dig".

Vi VET också att LA fanns i området med sin bil.
Kunde man verkligen inte se om någon ringde deras telefon den dagen?
Citera
2026-07-19, 05:49
Medlem
Crime-boy2s avatar
[quote=rubin22|95467610]
[/QUOT

Även om det gått att se skulle det inte bevisat så mycket? LA kunde skyllt på att han säkte AC och inte Johan.
Senast redigerad av Crime-boy2 2026-07-19 kl. 05:53.
Citera
2026-07-20, 07:12
Medlem
[quote=Crime-boy2|95468507]
Citat:
Ursprungligen postat av rubin22
[/QUOT

Även om det gått att se skulle det inte bevisat så mycket? LA kunde skyllt på att han säkte AC och inte Johan.

Och dessutom ringde LA från en telefonkiosk. Det går inte att koppla till LA. Men johans mamma säger att hon ofta fick samtal och ett samtal spårades till LA:s stuga.
Citera
2026-07-20, 13:26
Medlem
Crime-boy2s avatar
[quote=VEMDÅJAG|95478536]
Citat:
Ursprungligen postat av Crime-boy2

Och dessutom ringde LA från en telefonkiosk. Det går inte att koppla till LA. Men johans mamma säger att hon ofta fick samtal och ett samtal spårades till LA:s stuga.

Ja det stämmer. Det var efter försvinnandet och visar väl hur LA mådde..
Citera
2026-07-20, 13:30
Medlem
Crime-boy2s avatar
Taxichuffören F*hlberg påstod att han sett LA springa från telefonautomaten mitt emot Ica samma morron. Arvidsson gjorde mos av honom i hovrätten
Citera
2026-07-20, 18:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Crime-boy2
Taxichuffören F*hlberg påstod att han sett LA springa från telefonautomaten mitt emot Ica samma morron. Arvidsson gjorde mos av honom i hovrätten

Arvidsson var en jäkla bra försvarare. Men det intressanta med Fahlbergs rapport var att han pratade om LA redan innan han var "Johanmannen". Redan någon dag efter påtalade han att han sett "Andersson vid ambulansen" uppe i Bosvedjan. Nu körde inte LA ambulans men Fahlberg trodde det eftersom han sett LA ofta vid akuten.
Citera
2026-07-21, 06:20
Medlem
Crime-boy2s avatar
Citat:
Arvidsson var en jäkla bra försvarare. Men det intressanta med Fahlbergs rapport var att han pratade om LA redan innan han var "Johanmannen". Redan någon dag efter påtalade han att han sett "Andersson vid ambulansen" uppe i Bosvedjan. Nu körde inte LA ambulans men Fahlberg trodde det eftersom han sett LA ofta vid akuten.

Ja troligen ringde LA från den automaten eftersom den låg närmast till. Fa*lbergs problem var att han var ledig den dagen och påstod att han körde svart. Hela Sundsvalls taxi höll på att klösa ögonen ur honom.
Citera
2026-07-21, 10:50
Medlem
Citat:
Jag vet inte hur du menar, men om du menar att Johan råkade ut för en olycka, tror du inte att han hittats på 45-50 år, med tanke på de skallgångskedjor och spaningar som skedde i början? Han levde ju när grannkillen såg honom cirka fem minuter i 8. Din teori är att Johan gick till skolan ändå?
Om johan ex har lekt i en container och varit i den när den tömts kan han ha dött på det viset och inte blivit hittad.
Citera
2026-07-21, 17:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av susanna.s
Om johan ex har lekt i en container och varit i den när den tömts kan han ha dött på det viset och inte blivit hittad.

Det kan så klart finnas en minimal risk, men personligen tror jag att polisen har koll på var det fanns countainers och koll på om dem har tömts på morgonen under denna fredag. Man letade ju överallt även under rotvältor i skogen och sk "dolda faror".
Citera
2026-07-22, 13:25
Medlem
Tänk hur olika de uppfattades på arbetsplatsen, La och A-C. LA uppfattades som en person som älskade att finnas till för andra, både patienter och kollegor. Han älskade sina patienter och ville ge sitt yttersta för att de skulle känna trygghet.

A-C var däremot känd som en person som nästan hatade sitt jobb som lärare. Hon var till 95 procent på dåligt humör och verkade nästan avsky sina elever och kunde vräka ur sig väldigt oförskämda saker. Humor var inte tillåtet, det gick inte an att skämta på hennes lektioner. Det skulle nästan vara som i det militära, där läraren var befälet. Inte heller kom hon överens med sina kollegor i stort, det var ju hon som alltid hade rätt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in