Citat:
Ursprungligen postat av Dollhouse
Tjenare gott folk, allt väl?
Har googlat lite på subkramp, men inte hittat några tillfredsställande svar. Jag har aldrig krampat på Tramadol eller nån annan Opi, men hade nyligen en väldigt konstig upplevelse på Buprenotex, och tänkte höra vad ni vet om kramp, krampkänningar och liknande på Buprenorfin? KAN det ens orsaka kramp?
Jag hade precis gått och lagt mig när jag började få helt slumpmässiga ryckningar i enstaka muskler över hela kroppen. Inte ett riktigt krampanfall alltså, utan (så vitt jag kan minnas) bara dessa utspridda ryckningar i nån timme innan jag somnade. La mig själv i framstupa sidoläge ifall jag skulle få ett anfall, och sen återgick jag till att försöka sova. Det här var ett par dagar sedan och jag har sedan dess haft träningsvärk i hela kroppen, vilket får mig att misstänka att jag vid någon punkt blacked out och fick ett anfall utan att jag minns det. Jag är hyfsat erfaren av Sub och hade intagit en för mig ganska normal dos (mellan 1.5 och 2mg) nasalt. Däremot var det min första gång på märket Buprenotex, men det borde väl knappast spela nån roll? Hade antagligen tagit lite (25mg) Atarax till, men inget annat.
Kan tillägga att jag ganska nyligen (~2 veckor sedan) tvärslutade med min SSRI-medicinering, samt att jag under dagen det hände hade ätit och sovit väldigt dåligt, vilket var vad som fick mig att tänka "kramp" direkt muskelryckningarna satte igång.
Så, har våra forumdoktorer nån teori eller diagnos? Är det här ett solklart fall av Opi-orsakat Grand Mal eller är det en kombination av flashbackhypokondri och helt vanliga muskelryckningar som förvärrats av ett nojjigt psyke? Är det aids?
Tacksam för svar
/Dockan
Jag börja med att säga att jag inte har en aning om buprenorfin kanorsaka kramper, jag vet faktiskt inte, dock har jag aldrig hört,läst eller upplevt att någon har krampat på det så håll det i åtanke.
Jag har varit medicinerad med både ssri förr i tiden och även snri i nutid, hur länge pågick du en ssri behandling? att avsluta en ssri behandling tvärt är aldrig bra, det kan uppstå en massa komplikationer, både fysiskt och psykiskt, det är en rätt stark medicin mot kroppen ska du veta, det samt att du både ätit och sovit dåligt (vilket också kan medföra kramprisker) så är det högst troligt att du fått kramper eller ett krampanfall (?) på grund utav din dåliga sömn, matbristen samt ditt akuta avslut med din ssri medicinering.
Som du märker själv då fick du en del fysiska effekter utav detta, känner du att det fortfarande inte står helt rätt till så borde du uppsöka en läkare och faktiskt kanske påbörja en nedtrappning på din medicin igen.
Väldigt osmart beslut, jag kan förstå dig men det är inte bra att göra som du gjort.
Så till den stora frågan då såklart? Du undrar säkert om du kan fortsätta med ditt buprenorfin, frågar du mig så ja, jag råder dig absolut att inte göra det för jag har faktiskt ingen aning om bieffekterna, dock är jag missbrukare och en sån sak hade inte satt stopp för att jag ska må bra.
Kommer subben att göra någon skillnad? högs osannolikt men finns ändå en chans.
Lycka till!