Citat:
Ursprungligen postat av Knarkar-Kocken
Jag har ofta tänkt på det, dom säger att buprenorfin, doser under 24mg medför ingen risk för OD, och det har jag hört flera gånger.. Så jag har alltid haft känslan att sub är en väldigt säker opiat, och att blanda med så är det samma där, det funkar bra i större doser, men jag vet inte hur bra det stämmer?
Jag hade tagit theralen samtidigt som sub, så tror det är lugnt att köra på vanliga doser.
Många som går i subprogrammet och har upp till 24mg om dagen vet jag går på massvis med annan medicinering, så..
Vad tror ni om den teorin?
Medicinsk fakta kan jag tyvärr inte komma med än
Sub har en konstig effekt. Nästan hur mycket du än tar så stimuleras receptorena bara till en gräns, sen om du tar mer sub så har det ingen märkbar effekt.
Sen om du smäller i dig 10-20 stycken så blir man med största sannolikhet förgiftad och vad jag förtsått så är det det som tar kål på en och inte det faktum att receptorerna har stimulerats till den grad att andningen påverkas.
Så visst är sub relativt säker, dock bör man ju aldrig överdriva sin blandning.
Theralen går utmärkt att ta tillsammans med sub, nästan alla på min sista avgiftning( ska kanske säga min förra avgiftning) fick theralen både dag och kväll. Jag vet dock ej dosen, men var fjärde timma kunde de få sig en liten sup! Jag kallade dem för theralen klubben, de tog theralan klockan 08.00-12.00-16.00-20.00 och vid 00.00 om de fortfarande var uppe då.
De fick även stilnoct/imovane och vissa fick nitrazepan 5-10mg till natten. En kille med adhd fick sin sub och xanor 1mg fyra gånger om dagen, plus concerta, imovande till natten och theralen vid behov. Allt detta skede på en låst avdelning!
Blandar man ska man vara försiktig och inte överdriva!