2011-08-02, 17:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knarkar-Kocken
Jag har ofta tänkt på det, dom säger att buprenorfin, doser under 24mg medför ingen risk för OD, och det har jag hört flera gånger.. Så jag har alltid haft känslan att sub är en väldigt säker opiat, och att blanda med så är det samma där, det funkar bra i större doser, men jag vet inte hur bra det stämmer?

Jag hade tagit theralen samtidigt som sub, så tror det är lugnt att köra på vanliga doser.

Många som går i subprogrammet och har upp till 24mg om dagen vet jag går på massvis med annan medicinering, så..

Vad tror ni om den teorin?
Medicinsk fakta kan jag tyvärr inte komma med än

Jag har hört att opiater inte är speciellt skadliga fysiskt jämfört med andra droger. Är inte så insatt i hur det påverkar olika organ men med tanke på att man ger det till personer med smärta som är skadade så tror jag inte att en normal dos kan vara så farlig men jag gissar bara.

Hur ofta hör man om någon som dör på annat sätt än av od- dvs andningen upphör.
Citera
2011-08-02, 18:11
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Geba.
Jag har hört att opiater inte är speciellt skadliga fysiskt jämfört med andra droger. Är inte så insatt i hur det påverkar olika organ men med tanke på att man ger det till personer med smärta som är skadade så tror jag inte att en normal dos kan vara så farlig men jag gissar bara.

Hur ofta hör man om någon som dör på annat sätt än av od- dvs andningen upphör.

Tar man för mycket opiater så kan andningen sluta att fungera, det är ett vanlig orsak när missbrukare dör av en överdos!

Tog själv en överdos hydromorfon för ett tag sedan. Jag sjönk bara ihop på köksgolvet och kunde inte röra mig, försökte krypa till telefonen för att ringa 112 men jag kunde inte. Det sista jag tänkte var att "jag hoppas det inte går på andningen" Som tur var vaknade jag upp dagen efter på köksgolvet och hade ont som fan i armen då jag somnade på den! Tog mig en ny mindre fix och kände mig toppen igen!
Citera
2011-08-02, 18:57
Bannlyst
Jag får inte ihop dett att smälta under tungan.

Jag tar en sub och lägger under tungan, sätter mig och kollar tv. Efter 30-60 minter så har jag en upplöst subutex under tungan. Konsistensen känns lite grummlig och smakar skit.

När jag har denna "upplösning" under tungan, ska jag då svälja ner det eller gå där med skiten under tungan tills allt försvinner sakta ner i magen?

Är det i munnen eller är det i magen subben tas upp när man smälter den under tungan?
Citera
2011-08-02, 20:40
Medlem
flygandApans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Geba.
Någon som kan svara på frågan om hur theralen funkar med sub. Behöver något för att somna men jag har bara theralen för tillfället och undrar om det medför risker att blanda? Har fått för mig det eftersom theralen knockar en rätt hårt så kanske det kan vara farligt i kombo med sub.

Det är lungt, många i programmet får theralen. Jag har tagit theralen många gånger till kvällen när jag ska sova och gått på sub hela dagen.
Citera
2011-08-02, 21:28
Medlem
.Angst.s avatar
Hutlösa priser på SUBUTEX!

Varför har priserna höjts med i många fall över det dubbla?
Förut fick man ofta en subutex för kring 150kr. Fanns t.o.m postkranar som krängde för kring den summan, fast nu verkar ingen sälja under 300!

Har det hänt något speciellt, eller varför denna RADIKALA prishöjningen?
Hur ser det ut i andra EU-länder? Vad brukar invånarna där få pröjsa, någon som vet?
Senast redigerad av .Angst. 2011-08-02 kl. 21:31.
Citera
2011-08-02, 21:53
Bannlyst
Om jag skulle sälja och om fok verkligen vill ha sina sub så hade jag lätt tagit 300kr!

Jag upplever att bland rena missbrukare så kostar en sub 50-150kr om du sen är en helgmissbrukare med ett arbete så får de alltid betala minst 300kr för en sub.

Du får räkna ner summorna med några tior om det handlar om suboxone!
Citera
2011-08-02, 21:56
Medlem
skogsbärets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .Angst.
Varför har priserna höjts med i många fall över det dubbla?
Förut fick man ofta en subutex för kring 150kr. Fanns t.o.m postkranar som krängde för kring den summan, fast nu verkar ingen sälja under 300!

Har det hänt något speciellt, eller varför denna RADIKALA prishöjningen?
Hur ser det ut i andra EU-länder? Vad brukar invånarna där få pröjsa, någon som vet?
För att subutex har blivit en så populär drog bland unga!
Citera
2011-08-02, 22:15
Medlem
Bangar_intes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlstross
Jag får inte ihop dett att smälta under tungan.

Jag tar en sub och lägger under tungan, sätter mig och kollar tv. Efter 30-60 minter så har jag en upplöst subutex under tungan. Konsistensen känns lite grummlig och smakar skit.

När jag har denna "upplösning" under tungan, ska jag då svälja ner det eller gå där med skiten under tungan tills allt försvinner sakta ner i magen?

Är det i munnen eller är det i magen subben tas upp när man smälter den under tungan?

När hela tabletten är upplöst kan du absolut svälja, du kan svälja innan bara du inte sväljer subben, det mesta tas upp på vägen ner till magen även om man förlorar lite på att göra så är inte den minskade effekten märkbar. Tänk inte så mycket utan låt den bara smälta.
Citera
2011-08-02, 22:25
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Bangar_inte
När hela tabletten är upplöst kan du absolut svälja, du kan svälja innan bara du inte sväljer subben, det mesta tas upp på vägen ner till magen även om man förlorar lite på att göra så är inte den minskade effekten märkbar. Tänk inte så mycket utan låt den bara smälta.

Tack för svaret, tror bestämmnt att du har rätt!
Citera
2011-08-02, 22:29
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av skogsbäret
För att subutex har blivit en så populär drog bland unga!

Ja det kan ju stämma, det har blivit en inkörsport till drogmissbruk. DE börjar med 1 till 2mg och ökar sedan dosen sakta och till sist är de uppe i en hel tablett och deras tankar går till andra droger och sen är de fullfjädrade missbrukare!

Såg en intervju med någon ifrån regeringen och en kille på 25 år, regeringskillen frågade hur han ville förändra missbruksvården. Killen svarade, ta bort subutex helt och hållet!
Citera
2011-08-02, 22:54
Medlem
dadasss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ondaslynan
Jag har en fråga, hur gör man, asså lägger man tex 2mg under tungen och vänter ett tag sen sväljer ner skiten? eller hur gör man?
seriösa svar uppskattas

Krossa, snorta, spy, yeah
Citera
2011-08-02, 23:00
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Knarkar-Kocken
Jag har ofta tänkt på det, dom säger att buprenorfin, doser under 24mg medför ingen risk för OD, och det har jag hört flera gånger.. Så jag har alltid haft känslan att sub är en väldigt säker opiat, och att blanda med så är det samma där, det funkar bra i större doser, men jag vet inte hur bra det stämmer?

Jag hade tagit theralen samtidigt som sub, så tror det är lugnt att köra på vanliga doser.

Många som går i subprogrammet och har upp till 24mg om dagen vet jag går på massvis med annan medicinering, så..

Vad tror ni om den teorin?
Medicinsk fakta kan jag tyvärr inte komma med än

Sub har en konstig effekt. Nästan hur mycket du än tar så stimuleras receptorena bara till en gräns, sen om du tar mer sub så har det ingen märkbar effekt.

Sen om du smäller i dig 10-20 stycken så blir man med största sannolikhet förgiftad och vad jag förtsått så är det det som tar kål på en och inte det faktum att receptorerna har stimulerats till den grad att andningen påverkas.

Så visst är sub relativt säker, dock bör man ju aldrig överdriva sin blandning.

Theralen går utmärkt att ta tillsammans med sub, nästan alla på min sista avgiftning( ska kanske säga min förra avgiftning) fick theralen både dag och kväll. Jag vet dock ej dosen, men var fjärde timma kunde de få sig en liten sup! Jag kallade dem för theralen klubben, de tog theralan klockan 08.00-12.00-16.00-20.00 och vid 00.00 om de fortfarande var uppe då.

De fick även stilnoct/imovane och vissa fick nitrazepan 5-10mg till natten. En kille med adhd fick sin sub och xanor 1mg fyra gånger om dagen, plus concerta, imovande till natten och theralen vid behov. Allt detta skede på en låst avdelning!

Blandar man ska man vara försiktig och inte överdriva!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in