Citat:
Ursprungligen postat av chaoswithin
Skriver under på detta.
Ska fan leta upp något gammalt inlägg från mig från tiden innan jag blev beroende, så jag kan skämmas riktigt.
Har dock fått proffshjälp nu, men är livrädd för vad som komma skall.
(2mg's nedtrappning var 14:e dag från 8 mg/dag)
Ser inte fram emot när nedtrappningen är klar

Får man lov att fråga vad för hjälp du får? Vill oxå lägga ner mitt sub-beroende. Har vart på i 2 år ca. så känns som det är dags, delvis så har det gått 2 år, och delvis får jag inte ut ett skit från subben längre. Ligger normalt på 2-4mg/dag så inga jättedoser. Men även om jag tar mer så får jag typ ingen mer effekt, bara mer bieffekter. Har tom börjat må psykist dåligt utav subben nu, får oro,ångest,nojja osv. dagligen.
Har vart utan sub några ggr så vet hur jävlig ATn är. Senast i mars detta året va jag utan i 8 dagar för jag inte fick tag i nya. Vill klara det själv och slippa blanda in utomstående folk, men sammtidigt tänker man ibland på hur skönt det hade varit att få temgesic utskrivet av läkare så man lättare kan trappa ner dosen till 0.2mg och sluta där. Eller bli inlagd på nåt ställe och kunna koncentrera sig till 100% på att bli ren och ha proffesionell hjälp. Känns även som att det hade vart positivt att ha fler omkring sig som upplever samma/liknande sak som man kan prata med osv. Har inga vänner som missbrukar direkt, utan dom flesta sköter sig, krökar på helgen osv.
1. Iaf, blev lite mycket nu kanske. Men lite tips på vägar man kan gå hade vart uppskattat. Typ om hur man går till väga för att lägga in sig på avgiftning? Blir man stämplad missbrukare direkt? Vad händer på ett sånt ställe...? Blir man bara inslängd i ett litet rum och får ligga i en säng i 2-3v. och en sjuksköterska kommer med lite meds morgon/middag/kväll sen utsparkad så känns det som jag lika gärna kan göra det hemma.
2. Finns det några special läkare som tar hand om såna här fall? Tänkte mest på om man väljer att trappa ner innan man slutar. Även om 4mg/dag inte är 24mg, så hade det helt klart vart lättare att trappa ner till minsta möjliga (0.1-0.2mg) och sedan sluta. Men då krävs ju temgesic istället för subutex, och ett recept från läkare som följer nedtrappningen och är medveten om situationen. Känns dock som att kontakta närmsta vårdcentralen och förklara för random läkare inte är aktuellt....