2011-03-24, 17:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Doktor-B.Alle
Jag har nog aldrig varit såhär tveksam till något, som jag tidigare skrev har jag brukat tram till och från i över ett år, senaste 3 månaderna en gång i veckan och det har gått bra, känner ingen abstinens eller sug i veckorna för man vet att när fredagkvällen väl kommer så får man ta sig några hundra mg tram.
Nu vart det ju så att jag uppskattar noddningen mest, och det är något som har uppstått mer sällan på trammisarna. Och ju högre doser man trycker i sig destå lättare ökar man ju risken för krampen.
Nu var det ju så då att jag kom över en Subuxone 8:a, och sub är ju starkare än tram och jag har läst att många noddar loss på låga doser.
Men vad som snurrar runt i skallen sen någon dag tillbaks nu, är det verkligen en bra idé att testa?
Jag mår dåligt och har mått dåligt under en längre period men jag hoppas ändå på en ljusare framtid och jag har ingen lust att gå och kära ner mig i sub bara för att jag var dryg och testade. Men jag måste medge, det är lite spännande ändå.
Vad tycker ni, önskar gärna råd, ska den i näsan eller åka i toaletten...

Mådde inte heller så bra när jag började. Tyckte dock jag hade rätt bra kontroll över det första tiden, men innerst inne visste jag att det bara var en tidsfråga innan jag var fast. Men jag kände att det var skitsamma. Och jag kan inte direkt säga att jag ångrar mig heller. Håller mig dock på låga doser, och har alltid gjort. Min ekonomi går ihop och livet fungerar mycket bättre än det gjorde under tiden jag söp för mycket.

Dock började jag med Krypton, inte Tramadol, men dom två kan man väl säga ligger rätt nära varandra. Då K innehöll o-desmethyltramadol.

Men om du känner att du har kontroll över ditt intag av Tramadol, så skulle du ju egentligen klara av att hålla Subben på den nivån också. Men mår du dåligt så tror iaf jag att det bara är en tidsfråga innan du är beroende.

Eftersom du behöver så pass höga doser av Tram för att må bra (1000mg) så vore det ju egentligen "nyttigare" att ta Sub istället. Slipper du risken för kramp iaf.

En annan sak med Sub, som du måste tänka på, är ju den långa halveringstiden. Alltså, om du tar Sub en gång/veckan, fast en väldigt hög dos, så kan det ju bli så att du fortfarande har lite Sub kvar i dig nästa vecka när du tar igen. Och på så vis kan du bli beroende utan att direkt märka av det! Nån får gärna rätta mig om jag har fel här.
Citera
2011-03-24, 18:42
Medlem
Doktor-B.Alles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnUnderbarOlycka
Mådde inte heller så bra när jag började. Tyckte dock jag hade rätt bra kontroll över det första tiden, men innerst inne visste jag att det bara var en tidsfråga innan jag var fast. Men jag kände att det var skitsamma. Och jag kan inte direkt säga att jag ångrar mig heller. Håller mig dock på låga doser, och har alltid gjort. Min ekonomi går ihop och livet fungerar mycket bättre än det gjorde under tiden jag söp för mycket.

Dock började jag med Krypton, inte Tramadol, men dom två kan man väl säga ligger rätt nära varandra. Då K innehöll o-desmethyltramadol.

Men om du känner att du har kontroll över ditt intag av Tramadol, så skulle du ju egentligen klara av att hålla Subben på den nivån också. Men mår du dåligt så tror iaf jag att det bara är en tidsfråga innan du är beroende.

Eftersom du behöver så pass höga doser av Tram för att må bra (1000mg) så vore det ju egentligen "nyttigare" att ta Sub istället. Slipper du risken för kramp iaf.

En annan sak med Sub, som du måste tänka på, är ju den långa halveringstiden. Alltså, om du tar Sub en gång/veckan, fast en väldigt hög dos, så kan det ju bli så att du fortfarande har lite Sub kvar i dig nästa vecka när du tar igen. Och på så vis kan du bli beroende utan att direkt märka av det! Nån får gärna rätta mig om jag har fel här.

Tack för du tog dig tid att svara, alltså som jag själv känner det har jag tramadol under kontroll, jag käkar en dos på totalt 1000mg (inte allt på en gång utan utspritt på en dag) sen är jag som vilken vanlig människa i veckan, enda jag kan märka är att jag kanske är hård i magen dagen efter. Brukar bli på fredag kvällen att jag tar och är påverkad till lördag eftermiddag och sen sover jag som en dåre tills söndagen. Har väl hänt att jag känt någon måndag kväll att fan vad tråkigt att inte må så bra, då har det räckt att ta 5mg diazepam och sen glömmer jag bort det och dagen efter är allt normalt. Och såhär har jag hållit på sedan december.

Jag resonerar väl inte "skitsamma" jag försöker verkligen se något ljust med framtiden men det är svårt...
Har aldrig krampat på tramadol heller men den gången det händer blir slutet på mitt tramadolknaprande.

Det är jobbigt att inte veta vad man ska göra, för man vill ju inte fucka upp sitt liv mer än vad det redan är, och att ens ev. framtid avgörs av en liten liten tablett...
Sedan är sub inget jag heller direkt stöter på ofta utan det var en ren slump att jag ens kom över en 8a och ingen utav dom jag umgås med sysslar med sub eller tramadol för den delen med.

Och nu är det ingen subUTEX utan en subOXONE som folk hävdar är "svagare" eller ger mindre effekt, vet inte om det spelar någon roll...
Citera
2011-03-24, 19:13
Medlem
bumbaclot.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Doktor-B.Alle
Tack för du tog dig tid att svara, alltså som jag själv känner det har jag tramadol under kontroll, jag käkar en dos på totalt 1000mg (inte allt på en gång utan utspritt på en dag) sen är jag som vilken vanlig människa i veckan, enda jag kan märka är att jag kanske är hård i magen dagen efter. Brukar bli på fredag kvällen att jag tar och är påverkad till lördag eftermiddag och sen sover jag som en dåre tills söndagen. Har väl hänt att jag känt någon måndag kväll att fan vad tråkigt att inte må så bra, då har det räckt att ta 5mg diazepam och sen glömmer jag bort det och dagen efter är allt normalt. Och såhär har jag hållit på sedan december.

Jag resonerar väl inte "skitsamma" jag försöker verkligen se något ljust med framtiden men det är svårt...
Har aldrig krampat på tramadol heller men den gången det händer blir slutet på mitt tramadolknaprande.

Det är jobbigt att inte veta vad man ska göra, för man vill ju inte fucka upp sitt liv mer än vad det redan är, och att ens ev. framtid avgörs av en liten liten tablett...
Sedan är sub inget jag heller direkt stöter på ofta utan det var en ren slump att jag ens kom över en 8a och ingen utav dom jag umgås med sysslar med sub eller tramadol för den delen med.

Och nu är det ingen subUTEX utan en subOXONE som folk hävdar är "svagare" eller ger mindre effekt, vet inte om det spelar någon roll...

Du har bara kört det en gång/vecka regelbundet sen december alltså? Då har du ju ändå inte hållit på speciellt länge, akta dig för att trilla dit. Jag började som du med att köra tram en gång i veckan, det var väl runt september jag började med den vanan. Efter ett tag bytte jag till buprenorfin och helt plötsligt blev den där enda gången/vecka helt plötsligt två gånger/vecka, gick så fort så jag hann knappt märka det själv. Har för mig att det var resultatet av att jag helt spräckte mitt en gång/vecka-schema och körde bupre 5 dagar under en veckas period, då blev det plötsligt så att det var för lite med att köra en gång i veckan. Säger ju inte att det blir så bara för att du testar sub utan mer i allmänhet, ska man leka med opi lär man ha regler som hålls stenhårt. Jag fasar inför den dagen då jag får lov att bryta mina opi-vanor, kommer inte bli kul för psyket känner jag.

Och jag har för övrigt inte märkt någon skillnad på tex och oxone gällande styrkan.
Citera
2011-03-24, 20:05
Medlem
Doktor-B.Alles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bumbaclot.
Du har bara kört det en gång/vecka regelbundet sen december alltså? Då har du ju ändå inte hållit på speciellt länge, akta dig för att trilla dit.

Jag har käkat tramadol en gång i veckan sedan december, men innan dess lite då å då (kanske 1 gång i månaden) sedan januari 2010.
Citera
2011-03-24, 23:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hanelungsajag
Måste bara dela av mej av mina erfarenheter.

Jag har haft Subutex i flera år. Byter till Suboxone har det i några år. Men allvarligt under denna tid har måendet och kroppen inte mått någe bra. Jag har haft ont i kroppen(Ledverk) det har liksom inte känts tillräckligt med medicinen. Har känt att ett återfall närmat sej.

När jag kollar har vi ca:100 i sub behandling i vårt team. Av dessa har nu ca:10st suboxone. Resten Subutex vissa dom små Brunexone eller vad dom heter.

Jag träffade läkaren och framförde mina åskiter. Inga problem jag är villig att byta till dej tillbaka till subutex.

Får vänta tills nästa medicin påfyllning som var idag. Då fick jag sub. Vilken skillnad.

Nu känner jag mej att kroppen börjar bli frisk. Jag känner en erufoi känsla. Tänk att man gått och mått dåligt i så långtid av dessa j-la subuxone.

Ni som är i team. Säg att ni vill byta om i inte mår bra.

Jag har misstänkt att det är mina Suboxone som har orsakat min ledvärk.
Jag går också i ett Sub-program och får 4st Suboxone/dag. Men i mitt program om du står på Subutex så får du inte ta hem några doser. Och ytterst få har Subutexen kvar här.

Men personligen känner jag ingen som helst skillnad mellan Suboxone och Subutex förutom den misstänkta ledvärken.
Men ska ändå byta till Metadon om några veckor men det var kul att få det verifierat att entill får ledvärk av oxonen.
Citera
2011-03-25, 10:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lee Sterling
Jag har misstänkt att det är mina Suboxone som har orsakat min ledvärk.
Jag går också i ett Sub-program och får 4st Suboxone/dag. Men i mitt program om du står på Subutex så får du inte ta hem några doser. Och ytterst få har Subutexen kvar här.

Men personligen känner jag ingen som helst skillnad mellan Suboxone och Subutex förutom den misstänkta ledvärken.
Men ska ändå byta till Metadon om några veckor men det var kul att få det verifierat att entill får ledvärk av oxonen.

För mej är det en stor skillnad på måendet med. Mår mkt bättre med Subutex än men Suboxone. Jag har inte mått bra alls på Suboxone känner jag nu och förstår andledning vilket kana vara svårt att göra. Läkarn sa att dom bytt dom flesta på Maria med till Subutex. Det var inga problem alls att byta. Jag har funderat på meta jag med men jag har i början mått väldigt bra på subutexen jag har 20Mg om dagen. Han sa att det kanske behövdes en höjning då jag tagit det i många år men att vi börja så här.

Vilken del av landet bor du i? Sjukt att man inte får ta hem subutex. Men suboxone.
Citera
2011-03-25, 13:36
Medlem
gugglianos avatar
En sak jag alltid undrat över är varför man inte ska svälja nåt av det man har under tungan, alternativt får ner i svalget om man snortar sub, tem etc? Visst kan jag säkert googla detta, men det är ju ändå här man hamnar som resultat av det
Citera
2011-03-25, 13:47
Medlem
Salmons avatar
nu har du inte tänkt efter ordentligt
Det är ju för att det inte tas upp lika bra i magen som det gör i bihålorna/ under tungan, det är inte precis som att det är skadligt att svälja det, men om du snortar något för hårt så allt rinner ned skulle du ju lika gärna kunna bomba istället, eller hur?
Citera
2011-03-25, 13:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av guggliano
En sak jag alltid undrat över är varför man inte ska svälja nåt av det man har under tungan, alternativt får ner i svalget om man snortar sub, tem etc? Visst kan jag säkert googla detta, men det är ju ändå här man hamnar som resultat av det

Du har ju rätt, men ju noggrannare du förbereder dessto mindre upptag på icke önskvärda platser. För du kan ju göra mer rätt fel...
Citera
2011-03-25, 13:51
Medlem
gugglianos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Salmon
nu har du inte tänkt efter ordentligt
Det är ju för att det inte tas upp lika bra i magen som det gör i bihålorna/ under tungan, det är inte precis som att det är skadligt att svälja det, men om du snortar något för hårt så allt rinner ned skulle du ju lika gärna kunna bomba istället, eller hur?
Ja, men jag menar liksom att folk alltid säger "svälj inget" fastän man haft det i käften en kvart. Det är ju fortfarande nåt som leder till att det samlas saliv och man lockas ju att antingen svälja eller spotta ut som reflex. Att man inte kastar i sig en sub och sväljer den på en gång fattar jag väl. Och samma lika med snorten. Man drar ju inte in a'la dammsugare. Jag är inte född igår. Det jag undrade var var om det faktiskt fanns nåt i sub'en som var dåligt att svälja.
Citera
2011-03-25, 18:51
Medlem
Crankmines avatar
Snabb fråga orkar inte leta igenom alla sidor...
är 300kr dyrt för 3mg sub eller vad brukar det kosta, är lite sugen på
att testa sub
Citera
2011-03-25, 19:07
Medlem
henkishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Crankmine
Snabb fråga orkar inte leta igenom alla sidor...
är 300kr dyrt för 3mg sub eller vad brukar det kosta, är lite sugen på
att testa sub
Svin dyrt :P varför just 3 mg? Tabletterna är på 2mg eller 8mg, men 8or är det som säljs vid 99% av tillfällena skulle jag säga.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in