Citat:
Ursprungligen postat av elgecy
Skulle tro att det ligger till deras fördel. Låter orealistiskt att utan dokumenterat knarkande bara kunna stövla in, berätta att man knarkat sub ett tag och nu skulle önska få det på recept för nedtrappning. Men det är bara vad jag tror... Skulle det i alla fall ske, kanske det är mest troligt att man måste ligga inne på något avgiftningscenter för att få det medicinerat?
Ja, jag vete fan... Det jag tycker är lite skumt är hur "enkelt" det gått med tanke på hur svårt det kan vara att komma in på det riktiga programmet.
En jag vet om hade inte varit i systemet på många år när nedtrappningen erbjöds. Personen erkände missbruk av Sub, två ggr/dag, en halva/gång och sa typ "Är så trött på att vara beroende av det och vill sluta". Personen var själv lite småchockad över att plötsligt ha en liten påse Sub i handen.
Det sket sig hur som helst med nedtrappningen... Suben injicerades och personen slutade antingen med att ens försöka hämta fler Sub eller så avbröts allt pga missbruk, minns inte. Några ggr blev det hämtat iaf.
Jag blev iaf förvånad över hur lätt det gick i just det fallet. Verkar inte alls vara samma regler som på det riktiga programmet iaf, långt ifrån. I de andra fallen har jag mindre koll på hur det har sett ut. Om jag jobbade med sånt där skulle jag föredra att ge den här kortvariga behandlingen till en odokumenterad missbrukare som sökt självmant före en känd missbrukare som plötsligt säger att den vill sluta... men det är ju fel det också. En känd missbrukare är ju inte mer eller mindre manipulativ än en okänd. Det bara känns som att jag hellre skulle erbjuda det till en som inte missbrukat så länge... en som inte gått igenom flera svängar hit och dit. En sådan missbrukare skulle jag hellre sätta på programmet eller iaf låta personen hämta dagsdoser. I fallet jag skrev om kan jag faktiskt inte förstå hur de kunde ge ut Sub bara sådär med tanke på bakgrunden. Bara dela ut Sub rakt i handen på en återfallsmissbrukare bara för att personen plötsligt säger "Nä nu känner jag för att sluta" känns lite väl skumt. Just därför skulle jag personligen tycka att den typen av behandling passar bättre för någon som inte varit fast så länge... men det är ju som sagt var ingen garanti för att den personen inte ska lockas av att missbruka tabletterna heller. Och precis som du skrev så skulle ju isf vem som helst kunna valsa in och vilja ha "nedtrappningen"... men det kan man ju tydligen redan, iaf om man är känd missbrukare.
Ja, ja... jag vet som sagt var inte hur det funkar riktigt, vet bara att vissa kan få hjälp. Jag tror dock att den här typen av nedtrappning är väldigt snabb. Det handlar alltså inte om månader som jag fattat det. Kan ju ha varit ren tur för just dessa personer också, har aldrig provat själv så jag vet ju inte hur svårt det är. Jag har dock svårt att tro att jag skulle erbjudas nedtrappningen just pga odokumentation då men man kan ju alltid försöka när nu möjligheten till nedtrappning istället för hela programmet verkar finnas, om man nu vill sluta då.