2010-10-31, 14:53
Medlem
Dr_Dollars avatar
Varför tar med det till att börja med..?
Är det ångestdämpande?
Citera
2010-10-31, 15:15
Medlem
sgeddingagglis avatar
Varför inte börja med subutexbehandlig? Suben lär inte döda dig om du inte överdoserar, men pengarna det gör åt är förstås ett helvete att få fram och metoderna för att göra det kan döda. Jag har sub-behandling och varje tablett kostar 50 kr. Jag klagar inte, men det är inte billigt, att då få fram olagliga tabletter bör kosta multum. Hur fanken har du klarat det i 10 år? Alkohol skadar, precis som du säger betydligt mer,
Citera
2010-10-31, 15:39
Medlem
Kapillärs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av samadaga
Jag har brukat/missbrukat detta i snart 10 år. Jag tar detta varje dag, dricker aldrig och tar inga andra droger. skadar Subutex mig mer än om jag som en vanlig svensson drack en gång i veckan?
Kan man dö av långvarig sub-missbruk?
Mina vänner dricker minst en gång i veckan och jag tror själv att deras levrar och njurar ser värre ut än mina om 30 år. Frågan är om vi lever tills dess

Jag har försökt att dra ner på det och ta det en gång om dagen men det går inte.. jag tar en halv piller var 5e timmar ungefär. Många andra tar bara en gång om dagen, men jag blir nästan dålig om jag väntar längre än 5-6timmar, eller så jagar jag rushet.

Det skadar dig otvivelaktigt mer psykiskt. Dessutom kommer ett långvarigt opioidmissbruk ha effekter på den naturliga biokemiska sammansättningen i din hjärna. Detta leder till att du utan opioider kommer känna dig uttråkad, deprimerad och allmänt tom. Subutex är även särskilt skadligt för blodkärl och lemmar om man tar det intravenöst.

I övrigt är opioider överhuvudtaget snälla mot kroppen relativt till andra sorters droger. Du kommer inte dö så länge du inte överdoserar. Faktum är att opioider saktar ner kroppens åldrande, då det verkar sederande på kroppsliga processer.

Sen kan man ju fråga sig hur rikt ett liv av dagligt missbruk känns.
Citera
2010-10-31, 16:16
Medlem
Hej, är det någon som vet ungefär hur många gånger i veckan man kan ta utan att bli fysiskt beroende?
Förstår att det är en svår fråga, och även inviduellt, men kanske på ett ungefär?
Citera
2010-10-31, 16:20
Medlem
SMD FBs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drazzie
Hej, är det någon som vet ungefär hur många gånger i veckan man kan ta utan att bli fysiskt beroende?
Förstår att det är en svår fråga, och även inviduellt, men kanske på ett ungefär?
En gång i veckan så blir du inte fysiskt beroende. Den gamle gode nemesis1 tog ju 1 mg buprenorfin varje fredag i flera år utan att bli fysiskt beroende och utan någon toleranshöjning.
Citera
2010-10-31, 19:46
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av SMD FB
En gång i veckan så blir du inte fysiskt beroende. Den gamle gode nemesis1 tog ju 1 mg buprenorfin varje fredag i flera år utan att bli fysiskt beroende och utan någon toleranshöjning.

Det känns väl som gränsen går där, kör man två ggr i veckan, spec. om det inte är två dagar i följd, så kommer man ju alltid ha bup. i blodet. Så jag tror att om man skulle köra säg 2mg varje tisdag&lördag i ett år eller så och sedan sluta så kommer man att få någon form av besvär. Säkerligen så blir man inte sängliggande, men psykist kommer man nog må kass ett tag.
Citera
2010-10-31, 23:40
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Kapillär
Det skadar dig otvivelaktigt mer psykiskt. Dessutom kommer ett långvarigt opioidmissbruk ha effekter på den naturliga biokemiska sammansättningen i din hjärna. Detta leder till att du utan opioider kommer känna dig uttråkad, deprimerad och allmänt tom. Subutex är även särskilt skadligt för blodkärl och lemmar om man tar det intravenöst.

I övrigt är opioider överhuvudtaget snälla mot kroppen relativt till andra sorters droger. Du kommer inte dö så länge du inte överdoserar. Faktum är att opioider saktar ner kroppens åldrande, då det verkar sederande på kroppsliga processer.

Sen kan man ju fråga sig hur rikt ett liv av dagligt missbruk känns.

Blandade känslor här, har som sagt missbrukat sub i snart 10 år, menar du att jag aldrig kommer att känna mig normal mer om jag slutar med subutex idag?
Citera
2010-11-01, 01:34
Medlem
Krehs avatar
Det går utmärkt att höja toleransen på en dag i veckan, om någon nu undrade det ...
Citera
2010-11-01, 01:36
Medlem
Krehs avatar
Citat:
Jag har brukat/missbrukat detta i snart 10 år. Jag tar detta varje dag, dricker aldrig och tar inga andra droger. skadar Subutex mig mer än om jag som en vanlig svensson drack en gång i veckan?
Kan man dö av långvarig sub-missbruk?
Mina vänner dricker minst en gång i veckan och jag tror själv att deras levrar och njurar ser värre ut än mina om 30 år. Frågan är om vi lever tills dess

Jag har försökt att dra ner på det och ta det en gång om dagen men det går inte.. jag tar en halv piller var 5e timmar ungefär. Många andra tar bara en gång om dagen, men jag blir nästan dålig om jag väntar längre än 5-6timmar, eller så jagar jag rushet.

Ett halv piller var 5e timme? En halv 8a?

Kör du 4mg var 5e timme? D v s nästan 20mg/dag, eller 2,5 sub-8or. Det blir cirka 500:-/dag, om du inte har det på recept, eller en jävligt bra kran.

Troll?
Citera
2010-11-01, 04:07
Medlem
3.14159s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kreh

Kör du 4mg var 5e timme? D v s nästan 20mg/dag, eller 2,5 sub-8or. Det blir cirka 500:-/dag, om du inte har det på recept, eller en jävligt bra kran.

Troll?
Trots att det handlar om stora utgifter över tid, så är det i förhållande till hur det ser ut för missbrukare överlag ingen extraordinär summa. Min uppfattning och erfarenhet säger mig att det, när man talar om opioidmissbrukare, generellt brukar handla om 500-1000 kr om dagen. Men samtidigt är det inget ovanligt att behöva lägga ut det dubbla. Hur som helst, så är det ekonomiska priset ofta ett låg kostnad för att slippa bli sjuk.
Citera
2010-11-01, 04:34
Medlem
lowerCases avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kreh

Troll?

Om man drar i sig 2-3 sub8or om dagen betalar man knappast 200kr/tabb. Det köps antagligen i större mängder så skulle inte förvåna mig om man med lite bra kontakter halverar summan du snackar om.
Citera
2010-11-01, 08:14
Medlem
sgeddingagglis avatar
Citat:
Blandade känslor här, har som sagt missbrukat sub i snart 10 år, menar du att jag aldrig kommer att känna mig normal mer om jag slutar med subutex idag?
Både sub och andra opiater har en speciell egenskap och det är att de permanent förändrar hjärnan. Att man får abstinenser som sitter i 8-10 dagar vet alla, men redan efter två, tre år har man oåterkalleligt ändrat hjärnan så att man aldrig mer fungerar fullt ut utan. Sömnen funkar inte, du fryser konstant, magen är fucked up så du har ständiga diarreer, du tänker sakta och ofokuserat. Har svårt att ta till dig information,det man läser och hör har man svårt att minnas. Kort sagt, de akuta abstinenserna ger med sig på en vecka, men en hel del stannar permanent. Statistik visar att subutex fungerar, merparten går inte tillbaka till missbruk. Några i statistiken återfaller och några dör kort efter att de börjat behandlingen, men de har redan då varit i dåligt skick, en del har haft sjukdomar typ lunginflammationer, då de varit hemlösa länge och en del har varit hiv-positiva och gått med det obehandlat. Andra har dött genom mord eftersom de varit i kretsar där de löpt den risken. På det hela taget är sub-behandling en bra behandling som räddat livet på merparten. Och dessutom bidragit till att ge ett meningsfullt liv. Man får utgå från att behandlingen blir livslång.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in