Citat:
Ursprungligen postat av samadaga
Blandade känslor här, har som sagt missbrukat sub i snart 10 år, menar du att jag aldrig kommer att känna mig normal mer om jag slutar med subutex idag?
Både sub och andra opiater har en speciell egenskap och det är att de permanent förändrar hjärnan. Att man får abstinenser som sitter i 8-10 dagar vet alla, men redan efter två, tre år har man oåterkalleligt ändrat hjärnan så att man aldrig mer fungerar fullt ut utan. Sömnen funkar inte, du fryser konstant, magen är fucked up så du har ständiga diarreer, du tänker sakta och ofokuserat. Har svårt att ta till dig information,det man läser och hör har man svårt att minnas. Kort sagt, de akuta abstinenserna ger med sig på en vecka, men en hel del stannar permanent. Statistik visar att subutex fungerar, merparten går inte tillbaka till missbruk. Några i statistiken återfaller och några dör kort efter att de börjat behandlingen, men de har redan då varit i dåligt skick, en del har haft sjukdomar typ lunginflammationer, då de varit hemlösa länge och en del har varit hiv-positiva och gått med det obehandlat. Andra har dött genom mord eftersom de varit i kretsar där de löpt den risken. På det hela taget är sub-behandling en bra behandling som räddat livet på merparten. Och dessutom bidragit till att ge ett meningsfullt liv. Man får utgå från att behandlingen blir livslång.