Citat:
Ursprungligen postat av Rainbowz
Okej, kanske är olika ? Kan oxå vara det att jag spelat fotboll ända sen 5års åldern, så foten är inte direkt känslig om jag säger så, kan kanske vara det som gör det.
Åhfan, blir det inte konstigt att titta in ispegeln samtidigt? haha borde lixom bli tvärtom när man gör allt om du förstår hur jag menar.
Men alltså, går det verkligen få en bra träff i händerna i ådrorna ? Dem ser så små ut df jag inte testtat det helt.
//RAB
Har en kompis som bara tar i händerna... ca 4 ggr/dag i ett halvår nu typ. Hon har kört IV periodvis under typ 7 års tid, mest i händerna tror jag. Oftast går det iaf bra men ibland kan det vara problem att hitta rätt... då blir det bara nålbyte och allt funkar perfekt igen, eller så byter hon ställe. Tror hon har runt 3-4 ställen på händerna som hon varierar emellan, när det ena slutar funka. Tar typ 2 sekunder för henne i händerna iaf.
Men alla är ju som sagt var olika...
Jag tycker dock det är lite "skumt" att det funkar så bra för henne där eftersom man knappt ens ser hennes vener. Jag har t. ex. vener som står upp på händerna, speciellt om det är varmt... men hennes står inte upp alls, man bara ser en smal, liten blå ton/skugga nånstans djupt nere. På vissa ställen ser man inte ens det, man ser bara ärren efter nålen. Ändå går det så himla bra. Hon använder dessutom bara blå nålar... vilka jag tycker ser typ 3 ggr så stora ut som hennes knappt existerande handvener... men tydligen så är det inte så.
Jag frågade henne nån gång, om att nålen ser ju för 17 större ut än hennes vener, men det såg bara ut så sa hon. Och det fattar jag väl iofs också, eftersom det tydligen funkar =)
Men angående fötter och ben så ska det ju inte vara helt säkra ställen att IV:a på. Tydligen flera saker som kan ske där lättare än i armar och händer. Hörde nyss att man "har mer stafylokocker i benen och fötterna" (har för mig det var stafyl han sa iaf) men jag kan inget om sådant så jag har egentligen ingen aning... men det skulle iaf vara en anledning till att inte sticka i fötter och ben. Han som sa det var typ en mm från döden pga blodförgiftning i benet, nåt med Stafylokocker då. Hittade följande från den här IV-Guiden:
"I venerna i benen är chansen större än de i armarna att det skapas klumpar som kan hindra cirkulationen och eventuellt bryta av och fastna i lungorna eller hjärtat. Plus att skada klaffar i benens ådror är mer allvarligt än att skada dem i armarna på grund av rollen de spelar i att få blodet tillbaks till hjärtat.
Venerna i fötterna är generellt mindre än de i andra delar i kroppen, och närmare till nerver, brosk och senor vilket du vill undvika att träffa när du injicerar. På grund av att de är längre bort från hjärtat än venerna i händer, armar och ben, så cirkulerar blodet mer långsamt i fotens vener och de kräver därför mer tid att läka. Plus, fotsvett och smutsiga strumpor hindrar sår från att läka och ökar chanserna till infektion från bakterier."
Nu känner jag ingen som dött eller nästan dött av blodförgiftning pga injicering i fötter ben, men jag vet tre personer (känner 2 av dem) som fått blodförgiftning i fot och/eller ben av andra anledningar... en dog (klev på nåt otrevligt), en var nära att dö (han som sa att fötter och ben inte var bra för IV, fick en kula i benet) och den sista fick amputera (stack sig på något. Ett pyttestick som resulterade i lång sjuktid och amputering då). Hur det än är så verkar ben & fotinfektioner inte vara så roliga när man väl får dem =/ Vad man än får det av då. Och är risken för det större om man IV:ar på riskfyllda ställen så kanske man ska försöka anv de ställena i sista hand då.
Men å andra sidan vet jag en narkis som skjutit i sig allt möjligt i typ 30 år nu, mycket i benen och fötterna pga trasiga vener på andra ställen. Inga problem har det varit där så...
Jag skulle nog iaf välja händerna före fötterna om jag kunde... pga det jag hört om just fötter då. Men kanske allt är överdrivet bara, har ingen aning. Sedan kanske man inte bryr sig så mycket heller, om man måste få i sig det på något vis.