2010-05-13, 17:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tonti
Okej, ja.. då kanske det stämmer det han säger. Det låter tämligen konstigt att lagligt få framföra fordon drogpåverkad. Kan man gå in på sitt lokala poliskontor och fråga dem angående detta? Jag vill egentligen inte rota i detta alltför mycket om det skulle visa sig att han har lagen på sin sida.. men jag vill gärna ha kvar mina kroppsdelar då han vart nära på ta några ifrån mig

Va?

Så du vill ta ifrån killen hans jobb och kanske enda trygghet som han efter att ha avslutat sitt missbruk, dvs sitt arbete?

Jag vet väldigt många som går i Sub resp. Metadon program, och alla, iaf vad jag vet, har rätt att köra bil på sin medicin, givetvis ska man inte köra om man känner att man blir kraftigt påverkad, men annars, ser jag inga problem alls med det...

Men ta ett snack med killen direkt, istället för att som en fixxa springa till snuten och ev ställa till problem för honom, som han antagligen verkligen inte behöver just nu!
Citera
2010-05-13, 17:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wertex77
Va?

Så du vill ta ifrån killen hans jobb och kanske enda trygghet som han efter att ha avslutat sitt missbruk, dvs sitt arbete?

Jag vet väldigt många som går i Sub resp. Metadon program, och alla, iaf vad jag vet, har rätt att köra bil på sin medicin, givetvis ska man inte köra om man känner att man blir kraftigt påverkad, men annars, ser jag inga problem alls med det...

Men ta ett snack med killen direkt, istället för att som en fixxa springa till snuten och ev ställa till problem för honom, som han antagligen verkligen inte behöver just nu!

Han skulle inte förlora jobbet, han skulle dock inte få köra truck längre men då finns det andra sysslor han kan göra. Jag vill bara veta om han får eller inte får köra bil. Jag är väl straffskyldig om jag vet att han kör påverkad och det händer en olycka. Eller?

Personen i fråga har jag pratat med o han säger sig ha godkännande att få köra bil etc men han har aldrig visat papper på det så jag hoppades på svar här vilket jag tror jag har fått av SvenssonAspierant.

Tack!
Citera
2010-05-13, 18:41
Medlem
Väl bekomme =) Substitutionsbehandlingar är ett laddat ämne här i Svedala, och jag hjälper gärna till att räta ut eventuella frågetecken där jag kan... Vi är många som får en dräglig tillvaro tack vare dessa mediciner, och avdramatiseringen av dem är viktig...
Citera
2010-05-13, 19:14
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av hejsanhoppsan1
text
Ja, som du skriver så går toleransen på sub upp otroligt snabbt. Utan tolerans får jag ett gudomligt rus av 1 mg nasalt. Skall jag sedan ta även dagen efter, då behöver jag över 2 mg för att få ett rus. Sedan ökar det bara hela tiden... Det blir väldigt dyrt att bruka sub dagligen, eller flera gånger i veckan. Brukar man det som man skall (en gång i veckan), då är det en väldigt billig drog. Och med att bruka som man skall menar jag då man knarkar det, och inte är med i subprogrammet. Då är det ju en annan grej. Jag brukar högst ta två dagar i veckan. Väntar jag tre dagar efter att ha tagit 1 mg, då behöver jag ändå 2 mg eller mer för att få ett bra rus. Brukar jag sub två gånger i veckan, då går det åt 2 mg per gång. Men det ultimata är att ta en gång i veckan, vilket jag oftast gör. Då räcker 1 mg gott och väl. Ibland tar jag kanske lite mer, typ 1,2 mg. Sedan väntar jag en vecka och då räcker samma dos nästa gång.

Kör man två-tre dagar i rad, då kan jag tänka mig att man kan behöva vänta något längre än en vecka efter sista dosen för att toleransen helt skall gå ner och 1 mg skall räcka igen. Kanske 8 dagar i stället då. Jag vet inte. Spekulerar bara. Det bästa är dock som sagt att ta 1-1,2 mg vid varje tillfälle och vänta en vecka mellan rusen. Då räcker en åtta länge, och man får ut ett riktigt bra rus vid varje tillfälle.

Användaren Astronomic verkar dock vara ett specialfall då han aldrig lyckas få ett riktigt bra rus av sub. Nästan som att han är immun på något sätt. Nästan gång du skall ta, testa vara utan i minst en vecka innan, och ta sedan 1 mg eller lite mer nasalt. Ruset jag, och de flesta, får ut av sub nasalt är ju i alla fall i klass med de något tyngre opioiderna. Om man nu inte använder flera gånger i veckan, för då får man ju inte ut samma bra rus utan att öka doserna enormt.
Senast redigerad av Perfume-V 2010-05-13 kl. 19:20.
Citera
2010-05-13, 19:26
Medlem
Royal-s avatar
Tog subutex förut vid 12/1 idag, kan man ta citodon(kodein) nu och få rus eller blockerar det och utlämnar ruset? Läste detta.

Behöver svar på min fråga. Pm är också välkommet. Mvh.
Citera
2010-05-13, 19:27
Bannlyst
Astronomic: Har du förresten testat något annat buprenorfin förutom Buprenotex? Kanske är det som spökar. Jag har inte läst så mycket om Buprenotex, men har fått intrycket av att det skall kunna ett ge rus om man intar det nasalt, precis som subutex och suboxone. Men jag vet inte... Har du även testat subutex och/eller suboxone och ändå inte fått ut ett bra rus, då är det ju verkligen skumt. Du har nog oturen att vara en av få som kanske inte kan få ut så mkt av buprenorfin. För som sagt, för de flesta fungerar det utmärkt och ger ett hyfsat tungt opioidrus. Men testa vara utan en vecka och prova igen, 1 mg nasalt. Och har du inte testat subutex/suboxone, utan bara Buprenotex, då kanske du skall prova subutex eller suboxone i stället... Jag vet inte. Det är iaf tråkigt att höra att du får så kass effekt av buprenorfin.
Citera
2010-05-13, 19:28
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Royal-
Tog subutex förut vid 12/1 idag, kan man ta citodon(kodein) nu och få rus eller blockerar det och utlämnar ruset? Läste detta.

Behöver svar på min fråga. Pm är också välkommet. Mvh.
Nej, kodeinet kommer inte ge något rus alls om du tagit sub i dag.
Citera
2010-05-13, 19:30
Medlem
Royal-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Perfume-V
Nej, kodeinet kommer inte ge något rus alls om du tagit sub i dag.

Hur länge bör jag vänta?
Citera
2010-05-13, 19:31
Medlem
Astronomics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hejsanhoppsan1
Jag har själv gått på sub ett tag nu. I början var det riktigt gött, nu ger ju inte subutex samma rus som heroin direkt men jag vet vad du menar. I alla fall, när jag började ta sub så tog jag kanske max 2 dagar på raken, små linor på 1mg och detta räckte verkligen för mig, höll i sig hela dagen och in på nästa dag kunde jag fortfarande känna av ett hyfsat kraftfullt rus, mådde som en gud på 1mg i 2 dagar mer eller mindre. I alla fall, sen blev några mer gånger och jag kände mer och mer att subet knappt gav mig nånting, lite lite välmående (om man ens kan kalla det ett rus) och då fick jag ta kanske 3mg.. - Då hade jag kanske kört i 4 dagar, så tog en break på kanske 1 vecka.

När veckan hade gått så provade jag 1mg igen och då blev det krut i grejerna igen och det kändes som i början i princip, noddade som en tok osv, sen körde jag varje dag i kanske 3-4 dagar och jag kände mer och mer (återigen) att subbet knappt gav mig nånting, slutade med att på den fjärde dagen så drog jag i mig en hel 8 i näsan utan att knappt känna ett skit.

Är ganska flöddrad nu så ursäkta ifall jag skriver luddigt, men det jag ville komma till är att man får en hög tolerans så äckligt snabbt på sub, kör man kanske 3 dagar på raken så känner man knappt något nästa dag, spelar ingen roll ifall man drar i sig en 8:a, det går inte.

Mitt råd till dig att högst köra sub 2 dagar på raken, sen en break på en vecka sen kan du köra samma igen, fördelen med sub är att toleransen går ner till 0 mer eller mindre på en vecka. Men jag har som sagt haft samma problem, men det är det som är det luriga med sub.

Tänk också på att inte ta för mycket när du kör (när du inte har tolerans dvs) för då stiger den ännu snabbare av egen erfarenhet - ta istället 1mg, dvs utan tolerans och tänk på att vänta 1 vecka mellan varje tillfälle. Men som sagt, jag tror att det är toleransen som spelar spratt med dig för man förväntar sig verkligen inte att den ska höjas så snabbt och så slutar det med att man fyller på, fyller på för man känner knappt något och tillslut har man dragit i sig en hel 8:a.

Fy fan va texten blev lång och utdragen nu, men som sagt.
1) Ta en veckas paus, sen kör på 1mg när toleransen har sjunkit, 2 dagar på raken är lugnt men sen går det utför och då står man där och fattar ingenting. Sen, en annan sak, buprenotex innehåller naloxon, detta märker man inte av i små mängder eftersom det är så lite naloxon när man te.x tar 1mg i näsan, man om man håller på o fyller o fyller på så ökar naloxonet i kroppen så man kan säga att man "dödar" ruset genom att ta för mycket.

Hoppas detta hjälpte dig något. Har själv kört sub nu i någon vecka, och dag 3 så kände jag knappt ett skit men trodde ju inte det var toleransen så slutade med att man försökte resterande dagar att få ett rus men tro mig, det är toleransen. Sub är jävligt lurigt.

Men som sagt, nyckeln är att ta en veckas break mellanåt så toleransen sjunker, sen är det bara och köra på igen - testa, jag är ganska säker på att det är de som är problemet. Och tänk också på att inte fylla på för mycket i onödan, det är onödigt då toleransen ökar snabbare samt att naloxonet blockerar ruset mer som jag äben skrev en bit upp. Ska själv ta en veckas break nu () för att få ner toleransen för just nu känner jag inte ett skit på en 8:a och detta efter ca 4 dagar.

Tack för svaret. Bra att veta.
Citera
2010-05-13, 19:34
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Royal-
Hur länge bör jag vänta?
Jag är ingen expert, men halveringstiden på sub är lång. Du får nog vänta några dagar innan du kan få bra effekt av kodeinet.
Citera
Medlem
sturesons avatar
nån som vet om sub har liknande verkan på tarmarna som opioider? typ segar ner motorik/förstoppning
Citera
Medlem
Astronomics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Perfume-V
Astronomic: Har du förresten testat något annat buprenorfin förutom Buprenotex? Kanske är det som spökar. Jag har inte läst så mycket om Buprenotex, men har fått intrycket av att det skall kunna ett ge rus om man intar det nasalt, precis som subutex och suboxone. Men jag vet inte... Har du även testat subutex och/eller suboxone och ändå inte fått ut ett bra rus, då är det ju verkligen skumt. Du har nog oturen att vara en av få som kanske inte kan få ut så mkt av buprenorfin. För som sagt, för de flesta fungerar det utmärkt och ger ett hyfsat tungt opioidrus. Men testa vara utan en vecka och prova igen, 1 mg nasalt. Och har du inte testat subutex/suboxone, utan bara Buprenotex, då kanske du skall prova subutex eller suboxone i stället... Jag vet inte. Det är iaf tråkigt att höra att du får så kass effekt av buprenorfin.

Nej, har bara fått tag på Buprenotex. Ska försöka styra Subutex/Suboxone.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in