2009-04-03, 18:09
Medlem
boxxs avatar
Får man nån effekt efter intagit av metadon och sen ta subutex?
Citera
2009-04-03, 20:49
Bannlyst
Har en fråga om Norspanplåster. Min man har fått dessa utskrivna mot smärta, och har lovat ge mig ett för att testa. Jag har annars Citodon som fungerar hyfsat mot min smärta. Men om detta plåster nu inte skulle fungera, så kan jag väl inte ta Citodon direkt, eller? Buprenorfinet blockerar väl effekten av kodeinet? Eller har jag missförstått?

Hur länge måste jag vänta innan jag kan ta Citodon igen?

Tacksam för svar!
Senast redigerad av Bella_Donna 2009-04-03 kl. 20:54.
Citera
2009-04-03, 21:20
Medlem
Bangar_intes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bella_Donna
Har en fråga om Norspanplåster. Min man har fått dessa utskrivna mot smärta, och har lovat ge mig ett för att testa. Jag har annars Citodon som fungerar hyfsat mot min smärta. Men om detta plåster nu inte skulle fungera, så kan jag väl inte ta Citodon direkt, eller? Buprenorfinet blockerar väl effekten av kodeinet? Eller har jag missförstått?

Tacksam för svar!

Ett plåster tar ju etttag att verka sen verkar det ett visst antal mg per timme, så jag vet faktiskt inte om det är som med vanliga sub8er.. Då kan jag vänta 2 dagar, skulle tro att det sitter i längre det där..
Citera
2009-04-03, 21:31
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Bangar_inte
Ett plåster tar ju etttag att verka sen verkar det ett visst antal mg per timme, så jag vet faktiskt inte om det är som med vanliga sub8er.. Då kan jag vänta 2 dagar, skulle tro att det sitter i längre det där..

Tydligen tar det 24h för plåstret att ge effekt, jag tänkte ha det på tills på söndag men märker jag ingen effekt då blir jag tvungen att ta av det. Kan inte vara utan Citodon för länge för då blir det så svårt att "få ner" smärtan.

Jag får väl pröva mig fram helt enkelt, det kanske är svårt att svara exakt på en sån fråga!

Tack!
Citera
2009-04-03, 21:32
Medlem
Nemesis1s avatar
Ett Norspan-plåster är tänkt att vara i en vecka...
Citera
2009-04-03, 21:32
Medlem
Dolcontinas avatar
Citat:

Tacksam för svar!
Nu är det ju inte säkert att du funkar som jag... och vissa andra tydligen, men på mig blockar det inte... av någon anledning.

Jag får en känsla av att det inte gör det på dig heller, men nu är ju inte jag synsk

Nej men... det ska ju blocka och så fort något funkar annorlunda på en själv så får man för sig att det ska funka även för andra... Sedan har jag fått för mig att den blockerande effekten mest märks av på "riktiga" narkomaner, som Heroinister och typ de som slår i sig Oxy och blabla... Men å andra sidan så blockar det ju även för t. ex. Bangar_inte som jag fått för mig inte är Heroinist eller sprutnatkoman? Har alltså fått för mig att det handlar om grader eller något. Men den teorin verkar ju falla iom Bangar_inte's erfarenheter.

Det jag försöker säga är.. äh, jag kan inte förklara, är för trött just nu. Hoppas du fattar iaf Det kanske är något helt annat som gör att det blockat för vissa men inte för andra.

Men det blir ju iofs en chansning om du skulle testa att ta Kodein iaf då, efter Bup och det kan ju bli lite drygt när det handlar om att man faktiskt måste ha smärtlindring. På mig funkar det iaf hur bra som helst.
Citera
2009-04-03, 21:34
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Nemesis1
Ett Norspan-plåster är tänkt att vara i en vecka...

Jo, det vet jag. Men har det inte gett effekt tills på söndag tänkte jag ta av det för, som jag skriver ovan, jag kan inte vara utan Citodonet för länge. Blir för svårt att "få ner" smärtan då.

Kan ju passa på att fråga för Makens räkning då: Visst är det väl så att det inte är någon mening med att ta Citodon samtidigt som han har på sig plåstret? Eftersom effekten blockeras?
Citera
2009-04-03, 21:53
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Dolcontina
Nu är det ju inte säkert att du funkar som jag... och vissa andra tydligen, men på mig blockar det inte... av någon anledning.

Jag får en känsla av att det inte gör det på dig heller, men nu är ju inte jag synsk

Nej men... det ska ju blocka och så fort något funkar annorlunda på en själv så får man för sig att det ska funka även för andra... Sedan har jag fått för mig att den blockerande effekten mest märks av på "riktiga" narkomaner, som Heroinister och typ de som slår i sig Oxy och blabla... Men å andra sidan så blockar det ju även för t. ex. Bangar_inte som jag fått för mig inte är Heroinist eller sprutnatkoman? Har alltså fått för mig att det handlar om grader eller något. Men den teorin verkar ju falla iom Bangar_inte's erfarenheter.

Det jag försöker säga är.. äh, jag kan inte förklara, är för trött just nu. Hoppas du fattar iaf Det kanske är något helt annat som gör att det blockat för vissa men inte för andra.

Men det blir ju iofs en chansning om du skulle testa att ta Kodein iaf då, efter Bup och det kan ju bli lite drygt när det handlar om att man faktiskt måste ha smärtlindring. På mig funkar det iaf hur bra som helst.

Jag provade subutex för något år sedan (helt värdelöst imo, märkte inte av någon smärlindring alls. Ingen "kul" effekt heller, fast det var ju inte huvudsyftet sas.) och tog Citodon dagen efter, med effekt. Så det kanske är som du tror i alla fall, lite synsk är du kanske? Hade glömt det tills jag läste det du skrev nu.

Men som sagt, det är väl svårt att svara på en sådan här fråga, jag får helt enkelt testa. Har jag inte märkt någon skillnad alls i smärlindring på söndag ryker plåstret, sedan väntar jag i två dagar innan jag tar Citodon. Det borde bli bra. Eller vad tror du, Dolcontina, som är synsk och allt? Jag litar på dig!
Citera
2009-04-03, 22:01
Medlem
Dolcontinas avatar
Citat:
Jag provade subutex för något år sedan (helt värdelöst imo, märkte inte av någon smärlindring alls. Ingen "kul" effekt heller, fast det var ju inte huvudsyftet sas.) och tog Citodon dagen efter, med effekt. Så det kanske är som du tror i alla fall, lite synsk är du kanske? Hade glömt det tills jag läste det du skrev nu.

Men som sagt, det är väl svårt att svara på en sådan här fråga, jag får helt enkelt testa. Har jag inte märkt någon skillnad alls i smärlindring på söndag ryker plåstret, sedan väntar jag i två dagar innan jag tar Citodon. Det borde bli bra. Eller vad tror du, Dolcontina, som är synsk och allt? Jag litar på dig!
Jupp, jag tror det blir bra

Men... jag tror faktiskt du tog för lite Sub sist (minns den gången faktiskt, att du berättat om det) för att få ett bra rus, så du borde (eller inte kanske) ge det en till chans... Fast kanske bäst att låta bli iaf...

Edit - Jag pratar bara rus hela tiden Det funkar alltså kanske bättre i smärtsyfte också... vid en större dos Fast saker funkar ju olika på människor också.

Edit 2 - Eller smärtlindring =)
Citera
2009-04-03, 22:12
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Dolcontina
Jupp, jag tror det blir bra

Men... jag tror faktiskt du tog för lite Sub sist (minns den gången faktiskt, att du berättat om det) för att få ett bra rus, så du borde (eller inte kanske) ge det en till chans... Fast kanske bäst att låta bli iaf...

Edit - Jag pratar bara rus hela tiden Det funkar alltså kanske bättre i smärtsyfte också... vid en större dos Fast saker funkar ju olika på människor också.

Ja, det är ett jäkla tjat om rus på dig! Försök fatta att alla inte är såna pundare som du...

Skojar bara. Det vet du, eller hur?

Jo, jag vet att jag klagade över subet och inte kunde fatta vad alla tyckte var så bra med det. Jag är ju faktiskt i första hand ute efter smärtlindring, men det är klart, det gör ju inget om de känns lite bra också...Men det gav mig varken smärtlindring eller rus. Men nej, jag tänker inte prova igen. För tänk om det skulle funka alldeles perfekt och jag blir "hooked" på det...Det räcker bra med att jag är fast på Citodon. Min nedtrappning gick ju naturligtvis helt åt h-e där... Men det var inte så mycket abstinens eller så, utan att smärtan blev överj*vlig...

Det vore ju jättebra om de här plåstren kunde fungera, så man slapp ta piller öht. Som sagt, nu var det ju Maken som fick dem utskrivna men han gav mig ett. Funkar det tänker jag prata med min husläkare och höra om man kan få såna utskrivna. Visserligen är hon helt anti mot att skriva ut starkare saker än Citodon, med tanke på mitt tidigare missbruk, men man tycker ju att t om hon borde inse att det är vettigare med plåster som man sätter på en gång i veckan än tabletter. Och det är ju svårt att missbruka plåster...

Hon hade ju en vikarie i höstas som helt glatt skrev ut både Ketogan och Oxycontin, men tyvärr funkade inte hans förskrivarkod när jag skulle hämta tabletterna på Apoteket. Och när hon ko tillbaka var det tvärnobben. "Nej, jag skriver inte ut så starka mediciner åt dig!" Man tycker ju ändå att det vore smartare, nu tar jag maxdos Citodon varje dag men om jag fick Oxycontin eller Ketogan skulle jag ju inte behöva ta så mycket! Fast det är klart, missbruks- och beroenderisken finns där, det ska man ju inte sticka under stolen med...

Men se på mig, jag skriver lika mycket som du, Dolcontina! Du har smittat mig!
Citera
2009-04-04, 01:02
Medlem
Dolcontinas avatar
Citat:
Ja, det är ett jäkla tjat om rus på dig! Försök fatta att alla inte är såna pundare som du...

Skojar bara. Det vet du, eller hur? =)

Jo, jag vet att jag klagade över subet och inte kunde fatta vad alla tyckte var så bra med det. Jag är ju faktiskt i första hand ute efter smärtlindring, men det är klart, det gör ju inget om de känns lite bra också...Men det gav mig varken smärtlindring eller rus. Men nej, jag tänker inte prova igen. För tänk om det skulle funka alldeles perfekt och jag blir "hooked" på det...Det räcker bra med att jag är fast på Citodon. Min nedtrappning gick ju naturligtvis helt åt h-e där...=( Men det var inte så mycket abstinens eller så, utan att smärtan blev överj*vlig...

Det vore ju jättebra om de här plåstren kunde fungera, så man slapp ta piller öht. Som sagt, nu var det ju Maken som fick dem utskrivna men han gav mig ett. Funkar det tänker jag prata med min husläkare och höra om man kan få såna utskrivna. Visserligen är hon helt anti mot att skriva ut starkare saker än Citodon, med tanke på mitt tidigare missbruk, men man tycker ju att t om hon borde inse att det är vettigare med plåster som man sätter på en gång i veckan än tabletter. Och det är ju svårt att missbruka plåster...

Hon hade ju en vikarie i höstas som helt glatt skrev ut både Ketogan och Oxycontin, men tyvärr funkade inte hans förskrivarkod när jag skulle hämta tabletterna på Apoteket. Och när hon ko tillbaka var det tvärnobben. "Nej, jag skriver inte ut så starka mediciner åt dig!" Man tycker ju ändå att det vore smartare, nu tar jag maxdos Citodon varje dag men om jag fick Oxycontin eller Ketogan skulle jag ju inte behöva ta så mycket! Fast det är klart, missbruks- och beroenderisken finns där, det ska man ju inte sticka under stolen med...

Men se på mig, jag skriver lika mycket som du, Dolcontina! Du har smittat mig!
Äh, det där var väl inget... ditt lilla fjuttinlägg

Pundare! Hmpf! Sådant förknippar jag med tjackare I mitt hem finns inga tjackare!

Närå... det gör det faktiskt, ibland =)

Ja, det är bra att du håller dig undan Suben faktiskt, även om det är för smärtlindring så skulle du förmodligen bli fast. Jag började ju med Citodon som smärtstillande men tillslut så var det ruset som var det viktiga. Smärtan fick jag bort på köpet... istället för tvärtom. Är ju ruset man "ska få" på köpet liksom...

Suben funkar mot min huvudvärk också och idag är det inte ett så stort problem. Huvudvärken alltså... är inte ett problem längre (inget allvarligt iaf, eller det beror väl på hur man ser på det) så jag ser det som jag får bort den på köpet med Suben också. Men idag, med Sub, så är det ännu mer skillnad eftersom jag när jag gick på Citodon fortfarande hade huvudvärken titt som tätt i.o.m. att Kodeinet lämnade kroppen snabbare.

Skriver resten som PM då det bara handlar om läkare och Kod och sånt... =)
Citera
2009-04-07, 10:38
Bannlyst
Okej.. Sub var inte in grej. Jag är nog trots allt en "uppåt" person.. Jag spydde bara en gång(trodde det skulle bli mer, är rätt känslig för illamående). Men ruset var reält överskattat enligt mig.. Att det kan vara så olika! Personen vi köpte utav känner vi bra och han sa attt jag skulle må så bra so aldrig förr.. Sedan satt jag där och tyckte inte det var något att hoppa i taket för.. Jag ville mest ligga och blunda, ville inte prata med någon och brydde mig inte om någon. Nä, men nu har man testat det iaf=) Jag håller mig nog till mina centralstimulanta älsklingar ist.

Sedan skakar jag som ettt jävla asplöv idag.. Iof bara 14 timmar sedan jag tig linan men mår ganska kass nu.. slängde i mig en Xanor för några minuter sedan. När mår man bättre????
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in