Citat:
Ursprungligen postat av
flummakarn
Tjenare! Jag har beställt subutex från flugsvamp och sitter och väntar på att tabletten ska landa i brevlådan.
Jag har aldrig använt sub innan och har några frågor.
Fungerar theralen mot illamåendet man kan få av subben?
Jag tänke börja med att ta 0,5mg för att sedan fylla på efter behov.
Hur delar jag upp dosen/tabletten på bästa sätt?
Är det något annat jag bör tänka på innan jag förlorar subutex-oskulden?

Hej!
Isf är det nog bäst att först dela den på mitten, det är rätt så enkelt med hjälp av ett rakblad och något plant under, jag föredrar en glasskiva, med lite tjockare glas då. Men annars så funkar väl spegel bra, eller bara något "glatt" papper som underlag. Helst något som inte är helt vitt då, isf blir det svårt att se pulvret sen
Även om det inte blir heelt på mitten, så spelar det inte såå stor roll. Ta den mindre biten, och hacka sönder den helt, ta sen något medlemskort, t.ex. ica-kort eller coop-kort, och krossa alla småbitar till pulver. Se till att inte trycka till mitt på kortet bara, utan försök trycka ner alla sidor på kortet mot underlaget först, så att inget sprätter iväg. Sen skrapar du av kortet med rakbladet, och gör sen en hög av allt pulver på underlaget.
Bästa är väl att göra en hög med hjälp av antingen kortet eller rakbladet, som blir lite avlång, och sen delar du den högen på mitten så du får två ungefär lika stora högar. Nu har du två högar med ca 2mg i varje hög.
Sen gör du lika med en av dom två högarna, så är vi nere på 1mg per hög. Ta en av dom, dela på mitten igen, och du har nu två st på 0.5mg. Sen gör du bara några linor av den högen, och andas in pulvret med ett sugrör eller vad man nu själv gillar bäst. Se till så att du andas in pulvret också. Och inte drar ner allt i halsen. Man får in tekniken efter ett tag. Och om lite går till spillo första gångerna, så är det inte hela världen. Du kommer nog känna av det ändå. Om inte, så är det bara att fylla på med lite mer efter någon timme.
Men, jag tycker du borde börja med 0,25mg faktiskt. Skulle jag själv ta 0,5mg efter några års uppehåll (har testat), så blir det liite för mkt, så jag blir illamående och knappt kan tända en cigg utan att det blir en spya.

Jag är dock rätt så känslig mot just sub när jag varit ren en längre tid.
Lycka till sen

Bara fråga här eller PM om du har nå mer frågor.
Obs! Se till så du inte råkar stöta till underlaget eller röra på det så att du antingen blandar ihop alla högar, eller i värsta fall, råkar spilla ut typ en halv sub på mattan. Kan rekommendera att ta några kapslar, om du har hemma, du har säkert nå gammal medicin liggandes som ligger i kapslar, töm ur dom, och tryck i lite papper och gör ren dom inuti. Sen fyller du upp dom med 0,5mg-doser, eller liknande. Lägger man allt pulver i t.ex en zip-påse så kommer allt fastna på väggarna, då det inte blir så jättemkt pulver av en sub direkt.
Edit:
Fan, kom på en till sak. Du har inte tagit några andra opioider idag eller igår eller senaste tiden hoppas jag?
Tar man subutex för tidigt efter att man tagit någon annan opiat/opioid (förutom tramadol), så åker man på akut abstinens istället. Och det är MYCKET värre än vanlig abstinens, och kan sitta i ett bra tag dessutom. Detta gäller dock enbart såna som är fysiskt beroende av opiater/opioider. Tar man bara nån gång ibland, och inte har något beroende, så ska det vara lugnt.
mvh
EUO