Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2004-07-20, 22:05
  #1
Medlem
Tänkte höra om någon/några vill dela med sig av sina bästa hemsnickrade ord eller uttryck. Nog för att forumet är späckat med egenhändigt komponerade ord och uttryck som lockar till både skratt och beundran, men jag tänkte att dessa kanske kunde behöva stå i fokus i en egen liten tråd. Om en sådan inte redan existerar såklart.
Mitt eget bidrag: "Gubbkärring". En person som man inte riktigt vet är gubbe eller kärring.
Citera
2004-07-20, 23:05
  #2
Medlem
li pos avatar
Jag har en favorit som jag faktiskt använder väldigt ofta. Jag har dock inte kommit på det själv.

Slejf - En period av sovande (styra upp ett slejf - gå och lägga sig). Jag tippar att det härstammar från tyskans schlafen, som sedan svenskifierats och sedan anglofierat. En riktig liten kulturberikare alltså.
Citera
2004-07-20, 23:43
  #3
Medlem
Truman_Peyotes avatar
Det är inte jag som uppfunnit detta ord, jag lärde mig det av min käre far...Invektivet Rubas...Används med fördel när man vill förödmjuka och förvirra...
Citera
2004-07-21, 00:12
  #4
Medlem
safts avatar
Slash, inget eget ord men en helt annan betydelse än vanligt, nämligen knulla. Ordet kommer av ljudet som hörs när saftiga kroppsdelar kolliderar.

//Saft
Citera
2004-07-21, 00:16
  #5
Moderator
Sun Rulers avatar
Nusselulla = kan betyda olika saker men åsyftar främst att man är väldigt tillmötesgående, politiskt korrekt, är överdrivet trevlig mot någon

Svulsta = ordet finns men vi menar att det betyder att man vräker i sig onyttigheter
Citera
2004-07-21, 01:21
  #6
Medlem
li pos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sun Ruler
Svulsta = ordet finns men vi menar att det betyder att man vräker i sig onyttigheter
Även känt som svulla. Rullar lättare av tungan än kullerbyttan "-ulsta".

Mer ord:
Avloda - Att hämta sig från en bakfylla eller typ få duscha och annat efter en stor ansträngning. Kommer med all säkerhet från att vara Lodig, sunkig eller lite äcklig. Men det är ganska spritt.
Citera
2004-07-21, 10:27
  #7
Medlem
-jOE!s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av li po
Mer ord:
Avloda - Att hämta sig från en bakfylla eller typ få duscha och annat efter en stor ansträngning. Kommer med all säkerhet från att vara Lodig, sunkig eller lite äcklig. Men det är ganska spritt.

Avloda var riktigt skönt, det skall jag börja använda!
Citera
2004-07-21, 10:28
  #8
Medlem
SuiGeneriss avatar
En sen natt myntade en bekant från Göteborg det vidriga uttrycket Bronka - aktiviteten där man runkar och bajsar samtidigt.
Citera
2004-07-21, 11:21
  #9
Medlem
Goblins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -jOE!
Avloda var riktigt skönt, det skall jag börja använda!

Samma här, riktigt skönt uttryck.
Citera
2004-07-21, 17:46
  #10
Medlem
P3RK3L3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SuiGeneris
En sen natt myntade en bekant från Göteborg det vidriga uttrycket Bronka - aktiviteten där man runkar och bajsar samtidigt.

Haha!! Nåt han/du gör eller?


Uttryck jag gillar: Kissa med kuken/Bajsa med röven
Citera
2004-07-21, 18:12
  #11
Medlem
SuiGeneriss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av P3RK3L3
Haha!! Nåt han/du gör eller?


Uttryck jag gillar: Kissa med kuken/Bajsa med röven
Haha nej, för f*n.

Edit: Eller ja, han kanske gör det, vad vet jag.
Citera
2004-07-22, 12:35
  #12
Medlem
P3RK3L3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SuiGeneris
Haha nej, för f*n.

Edit: Eller ja, han kanske gör det, vad vet jag.

Hoppas inte! +o(
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback