2007-02-23, 03:48
Medlem
Guinnesss avatar
Kan man testa sina minnen med Memtest86 eller något liknande program direkt från hårddisken (alltså ladda hem en .exe-fil eller dylikt och bara köra som vilket annat program som helst)? Jag har nämligen inga disketter hemma, CD-brännaren fungerar inte och USB-minnet har jag lyckats slarva bort.
Citera
2007-02-23, 03:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Guinness
Kan man testa sina minnen med Memtest86 eller något liknande program direkt från hårddisken (alltså ladda hem en .exe-fil eller dylikt och bara köra som vilket annat program som helst)? Jag har nämligen inga disketter hemma, CD-brännaren fungerar inte och USB-minnet har jag lyckats slarva bort.

Vilket motflyt

Vänta några timmar tills affärerna öppnar och gå och köp en diskett är mitt råd.. Och du... håll i den hårt så att inte den med försvinner eller går sönder
Citera
2007-02-23, 09:53
Medlem
jhsns avatar
Citat:
Jag har liknade problem:/ Har ingen Disket station och dvd:n cpar.
Citera
2007-02-23, 10:26
Medlem
Både memtest86 och detta från Microsoft verkar kräva minst floppy alternativt att kunna bränna en CD?

Beror väl på att de skall testa minnena "rent", alltså innan program med mera börjar använda dem?

Får ni blåskärmar med felkoder eller varför vill ni testa minnena?

Felkoder av typen 0x0000008E kan ni googla på eller söka på här på FB... fler har haft problem med sina RAM-minnen!
Citera
2007-02-23, 10:44
Bannlyst
Citat:

Svar: Ja.

Det finns sådana program. Bara sök på memory test på Google så lär du få upp en hel del tips.

http://hcidesign.com/memtest/ t.ex...
Citera
2007-02-23, 16:28
Medlem
X_surfers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krumbukto
Svar: Ja.

Det finns sådana program. Bara sök på memory test på Google så lär du få upp en hel del tips.

http://hcidesign.com/memtest/ t.ex...

Visst finns det, men personligen tycker jag man missar lite av själva poängen med ett sånt program om operativsystemet är igång, du kan ju i stort sett aldrig vara säker på att felen programmet hittar inte beror på t ex en dålig drivrutin
Citera
2007-02-23, 16:40
Medlem
RollerBoySEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av X_surfer
Visst finns det, men personligen tycker jag man missar lite av själva poängen med ett sånt program om operativsystemet är igång, du kan ju i stort sett aldrig vara säker på att felen programmet hittar inte beror på t ex en dålig drivrutin

Helt rätt, minnestestprogram som startas från operativsystemet är inte speciellt rättvisande.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in