2007-02-25, 14:55
Medlem
Biffens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ensiferum
Tankar hem random skit från snabba users på dc

Yepp, där var mitt svar....

+1 får jag la sätta dit aningen distink...
Citera
2007-02-25, 16:30
Medlem
erik_ande_85s avatar
garageband.com brukar jag sitta på, väldigt mycket bra musik
Citera
2007-02-25, 18:12
Medlem
Liveplasma är rätt schyst, bra översikt med artister/band inom samma genre:
http://www.liveplasma.com

Annars fungerar det bra att ladda hem lite på måfå från vipmusic/filemp3 eller tips från diverse forum.
Citera
2007-02-25, 19:16
Medlem
Apspektakels avatar
Rätt så mycket slump.
Oftast söker jag bara på genrerna som jag gillar på torrentsidor och tankar lite skivor på måfå.
Annars är det väl tips från kompisar osv. Något som även händer, om än väldigt jävla sällan är att jag ser något på tv (ibland är det bra musik mitt i natten).
Citera
2007-02-25, 19:19
Medlem
Hummers avatar
Ingen som nämnt myspace? Där hittar jag mkt ny musik. Annars är allmusic klockrent. Forum, vänner osv.
Citera
2007-02-25, 19:31
Medlem
k4r4t3k4n4k4ss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kukmolekylen
http://www.artistdirect.com

sök efter dina favoritartister /-band

då kommer det upp en lista med "you might also like:"...
skitbra

sen kan man ju såklart söka efter musikgenre också etc etc..
rekommenderas!
Tackar! Bra tips
Citera
2007-02-25, 19:49
Medlem
cptbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Apspektakel
Rätt så mycket slump.
Oftast söker jag bara på genrerna som jag gillar på torrentsidor och tankar lite skivor på måfå.
...
kör samma.

ny musik hittar jag på filemp3, blir att man drar ner hälften av mycket på rockgenren.
sen om man gillar musiken så kanske man drar ner lite äldre album av samma artist från oink.
Citera
2007-02-25, 20:07
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av k4r4t3k4n4k4s
Tackar! Bra tips

Säger som k4r4t3k4n4k4s
tackar!!
jävlar va bra sida!
Citera
2007-02-25, 20:21
Medlem
en helskön kille i en liten skivaffär i stan...han kommer alltid med bra tips
Citera
2007-02-25, 21:02
Medlem
hedets avatar
Beror väl på, ju mer insatt i genren man är ute efter desto lättare får man att komma på det man vill ha. Ju mer insatt man är är omvänt i proportion till hur lätt det faktiskt är att hitta det man vill ha (om vi pratar om fildelningsprogram, men det gäller väl i vanliga skivaffärer också) - jag är så inne i vissa genrar att jag har näst intill omöjligt att hitta det jag vill ha inom denna då man tenderar att gå djupare och djupare ju mer man lyssnar och sätter sig in.

Ett hett tips är annars att läsa på om just sin genres historia, leta upp rötterna, de första definierande albumen/låtarna och gå bakåt därifrån (och något steg i ledet gå framåt igen, så man får höra hur det kunde ha låtit). På den vägen hittar man en massa väldigt bra musik kan jag lova. De flesta genrer brukar även ha ett par revolutionerande låtar som tog den till nya höjder och drev på utvecklingen, att hitta dessa ger åtminstone mig en nästan orgasmisk tillfredsställelse

Ovan är väl mest relevant om man är väldigt genre-fixerad och brinner för just något specifikt, ska man slå sig på något helt nytt så står åtminstone jag och stampar ett bra tag innan man börjar lära sig att känna igen det som är bra. Att läsa mycket musikhistoria är dock något man vinner på i alla lägen om man vill hitta mer.
Citera
2007-03-01, 22:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av brödrost
Av vilken anledning håller du dig borta från engelskspråkig musik? Det verkar ju som att du lyssnar på en hel del annat, så längde det inte är engelskspråkigt. Löjligt.

Löjligt?

Jag skyr inte engelskspråkig musik som pesten, men eftersom det är praktiskt taget det enda man hör i radio och tv (och det mesta av det är techno, r'n'b och några få genrer till) lägger jag ner all min "musikletarenergi" på allt annat - och hittar ständigt guldklimpar. Jag är så trött på att den engelskspråkiga musiken ska ha sån monopol när den bara utgör en bråkdel av all musik i världen. Tycker också det är rätt "kul" att folk buntar ihop all annan musik som "världsmusik" eller "etno" och tycker att några salsatakter i en amerikansk låt är så väldigt exotiskt.

Men det är min åsikt!

OnT: Lokala (musik)tidningar är ju också ett bra sätt att hitta musik på.
Citera
2007-03-01, 23:07
Medlem
jackees avatar
dc++ och myspace
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in