Beror väl på, ju mer insatt i genren man är ute efter desto lättare får man att komma på det man vill ha. Ju mer insatt man är är omvänt i proportion till hur
lätt det faktiskt är att hitta det man vill ha (om vi pratar om fildelningsprogram, men det gäller väl i vanliga skivaffärer också) - jag är så inne i vissa genrar att jag har näst intill omöjligt att hitta det jag vill ha inom denna då man tenderar att gå djupare och djupare ju mer man lyssnar och sätter sig in.
Ett hett tips är annars att läsa på om just sin genres historia, leta upp rötterna, de första definierande albumen/låtarna och gå bakåt därifrån (och något steg i ledet gå framåt igen, så man får höra hur det
kunde ha låtit). På den vägen hittar man en massa väldigt bra musik kan jag lova. De flesta genrer brukar även ha ett par revolutionerande låtar som tog den till nya höjder och drev på utvecklingen, att hitta dessa ger åtminstone mig en nästan orgasmisk tillfredsställelse
Ovan är väl mest relevant om man är väldigt genre-fixerad och brinner för just något specifikt, ska man slå sig på något helt nytt så står åtminstone jag och stampar ett bra tag innan man börjar lära sig att känna igen det som är bra. Att läsa mycket musikhistoria är dock något man vinner på i alla lägen om man vill hitta mer.