2007-02-22, 21:34
Medlem
Über_NeophytEs avatar
Visste inte var jag skulle posta detta så ni får flytta den om ni har ngn bättre plats.

Jag har en fråga angående ADSL (Glocalnet). Det är nämligen så att jag för stunden har ADSL från glocalnet i min nuvarande lägenhet. Nu är det så att jag skall flytta om ca en månad till lägenheten under mig, alltså samma adress samma byggnad samma hyresvärd etc.

Det jag undrar är om jag behöver sk. Anmäla en flytt till glocalnet och betala en massa pengar eller om ADSL uppkopplingen flyttas när jag flyttar telefon numret. Jag har ringt och frågat Glocalnets "support" (inte dom vassaste knivarna i lådan som jobbar där, no offense) och dom hävdar ju så klart att jag behöver anmäla en flytt (varför skulle dom inte göra det).

Om det är ngn som vet hur ADSL fungerar på telefonlinjenivån så att säga. Jag menar att jag behövde ju aldrig säga var jag bodde när dom installerade ADSL modemet och antog därför att det var telefonnummret sam avgjorde i vilken lägenhet jag befann mig.

Tack på förhand.
Citera
2007-02-22, 21:37
Medlem
Raskaoverisens avatar
D bästa är ju att ringa till dem o höra
Citera
2007-02-22, 21:43
Medlem
Über_NeophytEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Raskaoverisen
D bästa är ju att ringa till dem o höra

det har jag ju gjort men jag blev inte värst övertygad om att jag behövde anmäla flytt trots att dom sa det...
Citera
2007-02-22, 21:48
Medlem
Raskaoverisens avatar
D ordnar sg
Citera
2007-02-22, 22:11
Medlem
http://www.minhembio.com/forum/lofiv...hp/t97834.html
Citera
2007-02-22, 22:17
Medlem
ChristianXs avatar
Du måste beställa en flytt. ADSL-abonnemanget har inget med telefonnumret att göra egentligen. Enda skälet till att telefonnumret används är för att Telia använde dem för att hålla ordning på sina kopparpar. Din ISP använder bara kopparkabeln som transportmedia mellan dig och telestationen.

I andra änden av det kopparparet som du kopplat ADSL-modemet på sitter en motsvarande pryl, enkelt uttryckt, och den kopplar sedan in dig mot internet. Flyttar du modemet utan att anmäla det så kommer det inte finnas något i andra änden som ansluter dig till internet.
Citera
2007-02-22, 22:36
Medlem
blueCommands avatar
Om du är mer intresserad kan du läsa om DSLAMen i sig. Wikipedia har lite godis om dem
Citera
2007-02-22, 22:49
Medlem
Über_NeophytEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ChristianX
Du måste beställa en flytt. ADSL-abonnemanget har inget med telefonnumret att göra egentligen. Enda skälet till att telefonnumret används är för att Telia använde dem för att hålla ordning på sina kopparpar. Din ISP använder bara kopparkabeln som transportmedia mellan dig och telestationen.

I andra änden av det kopparparet som du kopplat ADSL-modemet på sitter en motsvarande pryl, enkelt uttryckt, och den kopplar sedan in dig mot internet. Flyttar du modemet utan att anmäla det så kommer det inte finnas något i andra änden som ansluter dig till internet.

Tack som fan.. Nu vet jag iaf att jag inte gör det i onödan.
Ännu en gång så har den outömliga infokällan flashback klarat biffen.
Citera
2007-02-22, 22:57
Medlem
Über_NeophytEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av malabarn
http://www.minhembio.com/forum/lofiv...hp/t97834.html

Ledsen att jag dubbelpostar men jag hoppas fan att jag inte åker på detta. Har inte haft några nämnbara problem med GN än. Jag vet redan att glocalnet har varit lite struliga med missnöjda kunder etc. men dom var billiga och jag följde min plånbok.
Citera
2007-02-23, 00:33
Medlem
Ptja - jag ska försöka förklara lite.

När du flyttar - oavsett om det är en våning eller till ett annat riktnummerområde så kommer du att få en annan kopplingsväg för ditt ADSL, dvs - du kommer inte att kunna surfa om du kopplar in ditt ADSL i din nya lägenhet såvida den föregående ägaren har ADSL och inte flyttat sitt abonnemang. Som du kanske förstår så kommer denna person även att flytta sitt abonnemang tids nog och du kommer således att bli av med din anslutning. Men som sagt, så länge du flyttar ska alltid en flytt anmälas.

Om du tex. säger upp ditt telefoniabonnemang men fortfarande väljer att ha ADSL kvar kommer du även tids nog att bli av med uppkopplingen men fortfarnade bli tvungen att ligga ute med pengar för en anslutning som Skanova kommer att plocka bort och din operatör kommer såklart inte att bry sig om det
Citera
2007-02-23, 00:40
Medlem
Megaforces avatar
Dock är det så att Skanova inte äger nätet ända fram till lägenheten, utan till en central teleplint i huset. I vissa fall kan hyresvärden ändra i plinten så att man flyttar linjen till en annan lägenhet utan att Skanova behöver göra något på sin sida förutom uppdatera dokumentationen om vilket lägenhetsnummer som nås av en viss trådpar.

I det läget kan man då flytta abonnemanget utan att behöva vänta på flytt av ADSl osv. Men vanligtvis är det Skanova som sköter allt ända fram till uttaget i lägenheten och då kan det ta tid..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in