2007-02-22, 20:43
Medlem
Finns det ngon programvara som kan snabba upp fildelningen genom att lsa in de mest anvnda filerna i RAM-minnet eller kan kanske Windows gra detta sjlv?
Citera
2007-02-22, 22:08
Medlem
ugge_das_boots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Buck Satan
Finns det ngon programvara som kan snabba upp fildelningen genom att lsa in de mest anvnda filerna i RAM-minnet eller kan kanske Windows gra detta sjlv?

Du vill att det ska g att ladda ner/upp snabbare .. eh vad ?
Citera
2007-02-22, 23:22
Medlem
Vad jag vet s ska Windows gra just detta per automatik. Men det kan ju vara helt galet ocks...
Citera
2007-02-22, 23:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ugge_das_boot

Du vill att det ska g att ladda ner/upp snabbare .. eh vad ?
Jag vill att det ska g snabbare att ppna/kopiera ofta anvnda filer frn en filserver.

Om t.ex. mnga anvndare ofta lser filen \\server\resurs\fil1 och ngon anvndare ngon gng ibland lser filen \\server\resurs\fil2 s vill jag att fil1 lses in i RAM-minnet s att nsta lsning sker direkt frn RAM-minnet istllet fr att den lser frn disk och givetvis tar bort den ur RAM-minnet nr filen skrivs ver eller raderas frn disken, fil2 ska inte lsas in ver huvud taget d den sllan anvnds.

Finns detta koncept redan i Windows Servers fildelning?
Citera
2007-02-22, 23:38
Medlem
blueCommands avatar
Finns redan i typ alla moderna operativsystem och hrddiskar.
Citera
2007-02-23, 00:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blueCommand
Finns redan i typ alla moderna operativsystem och hrddiskar.
Jag r fullt medveten om de sm cache-funktioner som finns p RAID-kontrollers och hrddiskar.

Eftersom att servern har flera GB minne och endast 200-300 MB anvnds i normala fall s skulle det ju vara praktiskt om en stor del av det lediga minnesutrymmet anvndes till ngot nyttigt som att snabba upp fildelningen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in