2007-02-22, 19:02
Medlem
Varför får man för sig att sälja sin lägenhet / villa till fast pris? En budgivning borde ju alltid ge ett högre pris? Eller? Vad missar jag? Vill man sälja extrem snabbt så att man inte har tid med en budgivning?
Citera
2007-02-22, 19:22
Medlem
Okänds avatar
Precis som du själv säger så kan det vara så att man vill ha ett snabbt avslut.

Det kan också vara så att man har haft en eller kanske ett par visningar, men att det dykt upp "lik i garderoben" typ fuktskador, större nedslag vid en besiktning osv. Har själv varit på husvisningar och sedermera sett samma hus ute igen för ett fast pris. Då har det dock tydligt beskrivits att det tex är fukt i källaren, eller fuktskada i badrum.
Citera
2007-02-22, 20:18
Medlem
Har aldrig tänkt på att fast pris-objekt ofta är i behov av renovering, men så kan det säkert vara nu när du säger det. Hittade ett exempel som inte är så dock, två relativt nybyggda (2004) lägenheter i Göteborg, på samma adress och våningsplan (Denna och denna.)

Kan det vara så att de ägs av föreningen som säljer av dem, eller vad? Dåliga grannar? Priset är standard som utgångspris i området skulle jag säga, så det rör sig inte om att de vill sälja dem till 'efter budgivnings-pris' utan budgivning. Jag har inte tänkt köpa någon av dem, men fenomenet förbluffar mig.
Citera
2007-02-23, 00:35
Medlem
CashBlows avatar
Många tror att ett budgivning automatiskt leder till en försäljning men så är det inte. Det är alltid säljaren som skall gå med på försäljningen så om säljaren tycker att priset ändå är för lågt efter en budgivning så blir det ingen affär.

Fast pris betyder bara att säljaren har bestämt sig att sälja för det priset, att köpet blir av vid ett visst pris. Det är allt.

Mäklarnas lockpriser eller utgångspriser är aldrig det pris som säljaren har tänkt att sälja för.
Citera
2007-02-23, 09:36
Medlem
Ahh, tack för än mer inblick i det hela. Fast pris innebär såklart inte att man inte accepterar ett högre bud.
Jag har dock sett 'fast pris'-objekt som haft samma fasta pris som likvärdiga objekt har haft som utgångspris. [som sedan har höjts 20-30% i budgivningen.] Det tycker jag är suspekt?
Citera
2007-02-23, 20:05
Medlem
Oftast brukar mäklare använda sig utav "fast pris" när det är svårsålda objekt, eller på något sätt avvikande objekt sett till normen för området. Jag höjer på ögonbrynen när jag ser fast pris av anledningen nedan.

Nyproduktion säljs ofta med fast pris.

Lägenheter i föreningar med höga avgiftsnivåer likaså. Jag är skeptisk till fast pris för köparen. Oftast är ju priserna ordentligt saftade, mäklaren sätter ett pris som man maximalt tror man kan få (och gärna lite till på det). Objekten ligger oftast längre ute på marknaden än "vanliga" objekt osv.

Lägg bud på 5-10% under satt fast pris.
Citera
2007-02-24, 18:56
Medlem
Fastpris används oftast när budgivningen inte gav det priset som säljaren ville ha.
Tex en budgivning som började på 900 000 gick endast upp till 950 000 men säljaren vill ha miljonen. Då blir det ett fastpris istället eftersom säljaren inte ville sälja till det budgivningen slutade på.
Citera
2007-02-24, 19:07
Medlem
Okänds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micpic
Fastpris används oftast när budgivningen inte gav det priset som säljaren ville ha.
Tex en budgivning som började på 900 000 gick endast upp till 950 000 men säljaren vill ha miljonen. Då blir det ett fastpris istället eftersom säljaren inte ville sälja till det budgivningen slutade på.

Typ det jag skrev i början.
Citera
2007-02-24, 20:09
Medlem
Fast pris finns i praktiken inte. Skulle en annan spekulant komma in precis när ni sitter och skriver kontrakt med 100 000 mer i handen måste mäklaren vidarebefordra detta bud. Det är upp till säljaren att bestämma vem som får köpa. Inget är säkert förrän kontraktet är påskrivet!
Citera
2007-02-24, 22:28
Medlem
Nej självklart är det så att om en till kommer in med 100 000 extra så tar säljaren den personen.
Men fast pris är på objekt som inte har speciellt många spekulanter och säljaren är nöjd, dvs accepterar det priset som är utsatt.
Citera
2009-04-27, 14:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av micpic

En lägenhet i min bostadsrättsförening passar in på denna mall ganska bra. Den låg först ett tag med utgångspris på 950kkr, men utan framgång. När priset ändrades till fast pris på 1100kkr gick lägenheten direkt.

Fast pris indikerar på samma sätt som acceptanspris att det satta priset är ett pris som säljaren är beredd att sälja bostaden för, och att man inte räknar med en budgivning. Annars måste man ju räkna med att säljaren kanske förväntar sig ett betydligt högre pris, och att han faktiskt vägrar sälja till det satta utgångspriset.
Citera
2009-04-27, 14:49
Medlem
Vissa finare objekt sälj också till fast pris. Då är kundklienteriet begränsat.

Så man kan säga fina och ofina objekt säljs till fast pris.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in