• 1
  • 2
2007-02-21, 21:46
Medlem
Jag ska skaffa ny dator, och då tänkte jag göra revolution bland mina program. Byta ut gamla, mot nya.

Ska köra windows xp (linux/vista, nej tack), firefox, uTorrent och photoshop. Det är de enda programmen jag är säker på. Sen vill jag ha tips, vad är bra?

Behöver ju lite standardprogram, och nu kör jag mycket på komersiella sådana.. Skall lista några, men ge gärna förslag på bättre versioner, varför inte open source?

MS Office
Nero
Adobe reader
winrar
movie maker
virus/spyware/brandvägg (har för tillfället panda)
iTunes (skulle gärna byta ut men det funkar så superbt med iPod)
Quicktime
Realplayer
MSN Messenger

Vad behöver jag utöver dessa motsvarigheter till de här programmen?
Citera
2007-02-21, 21:53
Medlem
X_surfers avatar
Spybot Search & Destroy.
Quick Time Alternative
Real Alternative
Finns även en mycket bra lista på freeware & opensource här i forumet nånstanns sökfunktionen är din vän...
Citera
2007-02-21, 21:54
Medlem
Trodde MSN messenger var gratis...
Citera
2007-02-21, 22:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av godhell
Trodde MSN messenger var gratis...
Ja men skulle gärna ha något program som inte var så segt. Jag kunde nöjt mig med mitt miranda, men det hade inte riktigt alla funktioner jag önskade.
Citera
2007-02-21, 22:36
Medlem
X_surfers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vejmar
Ja men skulle gärna ha något program som inte var så segt. Jag kunde nöjt mig med mitt miranda, men det hade inte riktigt alla funktioner jag önskade.

Frågan är ju vilka funktioner du vill ha...
Nå ska bjuda på ett par riktigt schyssta länkar, till freeware

http://www.freewarehome.com/
http://www.sweclockers.com/forum/sho...hreadid=646646
Citera
2007-02-21, 23:08
Medlem
sparlunds avatar
Vegas istället för movie maker? Vet inte om det är gratis, men det går väl att fixa
Citera
2007-02-21, 23:19
Medlem
askers avatar
Edit: Jag hade totalt missförstått trådskaparens första inlägg. Bry er inte om detta....
Citera
2007-02-22, 01:08
Medlem
Citat:
Nero

Jag har läst flera rekommendationer för CDBurnerXP. Den är gratis, men inte open source. Jag har dock inte provat den själv.

Citat:
Adobe reader

Jag har hört flera rekommendera Foxit Reader som PDF-läsare istället för den betydligt segare Adobe Reader. Jag har dock inte provat den själv. Den är inte open source, men gratis.

När vi ändå är inne på PDF så kan jag rekommendera programmet PDFCreator, som installerar sig som en virtuell skrivare, men "skriver ut" till PDF-filer. Den använder jag själv med stor belåtenhet. Den är open source och gratis.

Citat:
winrar

Många rekommenderar 7-Zip, som skall vara snabb och effektiv. Den är open source och gratis.

Citat:
Quicktime
Realplayer

MPlayer är en mycket bra mediaspelare. Den är kommandoradsbaserad, men det finns flera grafiska gränssnitt. Den är open source och gratis. Jag har dock aldrig kört den i Windows, enbart i Linux.

Citat:
MSN Messenger

aMSN kanske är något för dig? Det är en open source-klon av MSN som är ämnad att vara så lik MSN som möjligt, och stöda de flesta av dess funktioner. Jag har kört den i Linux några gånger, men använder oftast Gaim, eftersom jag har kompisar på både MSN, ICQ och Jabber. Dessutom gillar jag gränssnittet bättre, och har inga behov av fönsterskakningar och sådant. Både Gaim och aMSN är open source och gratis.
Citera
2007-02-22, 02:40
Medlem
Citat:
...

Behöver ju lite standardprogram, och nu kör jag mycket på komersiella sådana.. Skall lista några, men ge gärna förslag på bättre versioner, varför inte open source?

MS Office--> Open Office.. gratis
Nero
Adobe reader
winrar--> 7-Zip..gratis
movie maker
Quicktime--> VLC...gratis, VLC klarar de flesta format
Realplayer--> VLC...gratis, VLC klarar de flesta format
MSN Messenger

Mina tips..
Citera
2007-02-22, 03:15
Moderator
tobess avatar
Citat:
Jag ska skaffa ny dator, och då tänkte jag göra revolution bland mina program. Byta ut gamla, mot nya.

Ska köra windows xp (linux/vista, nej tack), firefox, uTorrent och photoshop. Det är de enda programmen jag är säker på. Sen vill jag ha tips, vad är bra?

MS Office
Nero
Adobe reader
winrar
movie maker
Quicktime
Realplayer
MSN Messenger

Photoshop - Gimp (http://www.gimp.org/windows/)
MS Office - Openoffice (http://www.openoffice.org/)
iTunes - VLC/winamp
Quicktime - Quicktime Alternative
MSN Messenger - Miranda

Sen finns det väl freewareversioner av adobe reader, itunes, msn, quicktime, och realplayer
Citera
2007-02-22, 20:39
Medlem
Nice tips allihopa!

Men skulle gärna ta emot fler förslag!
Citera
2007-02-22, 23:27
Medlem
MS Office > OpenOffice.org
virus/spyware/brandvägg > AVG Antivirus
Quicktime > VLC, winAmp
Realplayer > VLC, WinAmp