• 1
  • 2
2007-02-21, 21:02
Medlem
kalabalikens avatar
Nu har jag brännt LiveCD:s i olika hastigheter och i olika versioner (Ubuntu, Kubuntu i både x386 och AMD64 versioner) och det funkar lika dåligt hur jag än bär mig åt. I AMD64 version kommer ubuntu-loggan upp efter jag har valt och sedan stannar hela skiten. Efter CTRL-ALT-Delete bottar XP istället. Med x386 version går det lite bättre. Den där grejen som åker fram och tillbaka gör det en stund. Men såsmåningom när hela det fältet fylls så stannar den när det är ett par centimeter kvar. Då måste jag dessutom hårdstänga datorn med strömbrytaren

Därför är jag nu less på Ubuntu (fast om nån har en enkel lösning så går det alldeles utmärkat att tipsa mig.) och vill testa något annat.

Jag söker en Linuxdistribution som är enkel att installera (som helst går att köra från en LiveCD för att se om det funkar innan installation), även med dualboot för Linux och XP. Distributionen bör också ha en hel del inbyggt (om jag förstått saken rätt så hänger det med en hel del program när man intstallerar Ununtu) så att jag inte behöver pyssla i dagar innan jag har kommit igång såpass att jag kan surfa mm.

Förslag på distributioner mottages tacksamt, gärna med lämplig länk!
Obs! Jag har aldrig installerat Linux förut så några förslag som passar "proffsen" har jag ingen nytta av.
Citera
2007-02-21, 21:23
Medlem
Redbeards avatar
Vågar man fråga vad för version av Ubuntu du använder? skulle inte rekommendera att du kör Fiesty Fawn då den kan vara lite stökig sådär...
Citera
2007-02-21, 21:31
Medlem
kalabalikens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Redbeard
Vågar man fråga vad för version av Ubuntu du använder? skulle inte rekommendera att du kör Fiesty Fawn då den kan vara lite stökig sådär...

Jag kör, eller rättare sagt försöker köra, Edgy Eft (6.10).
Citera
2007-02-22, 00:51
Medlem
Testa att boota med noacpi, no lacpi.
Citera
2007-02-22, 08:16
Moderator
rancors avatar
Eller "alternative"-versionen som är textbaserad men fortfarande mycket enkel att installera.

Finns för alla varianter.
Citera
2007-02-22, 11:41
Medlem
kalabalikens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nilsL
Testa att boota med noacpi, no lacpi.

Vad är det för något???
Citera
2007-02-22, 11:44
Medlem
kalabalikens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rancor
Eller "alternative"-versionen som är textbaserad men fortfarande mycket enkel att installera.

Finns för alla varianter.

Vad menas egentligen att den är textbaserad? Bara installationen eller hela operativsystemet?
Jag brännde faktiskt en alternate-skiva, men man var tvungen att installera, den gick inte att köra direkt från skivan. Eller? Jag måste nog kolla detta igen.
Citera
2007-02-22, 11:52
Medlem
kalabalikens avatar
Känns som att jag spammar min egen tråd, men här kommer lite mer detaljer från gårdagens floppartade datorisering.

Jag testade även version 6.06 sent igår och när raden "Starting PCMIA services" kom upp så stod det inte OK efter vilket det gjorde på alla andra rader.
Senare kom ett felmeddelande upp som jag förstod som att X inte gick att starta och att det var något fel med grafiken. Felmeddelandet gav dock inte något tips om vad jag skulle göra åt det!

Nåväl, jag gick in i kontrollpanelen, system och tittade i maskivaruhanteraren eller vad det nu heter. Under bildskärmskort så fanns två kort. "Radeon X700 SE" och "Radeon X700 SE Secondary" Något konfunderad över detta gick jag in och läste detaljerna. Båda korten sitter på samma PCI-plats, fungerar felfritt osv. Det anda som skiljde dem i egenskaper var att under "Resurser" där det specificeras minnesintervall osv fanns det bara en rad på "secondary" och en massa rader på det första kortet. Kan detta vara helt normalt???
Citera
2007-02-22, 12:52
Medlem
bockerss avatar
Är troligen helt normal om du har ett grafikkort med flera utgångar på (crt, dvi, tvout). De flesta kort har det och kan då också köra flera olika skärmar.
Citera
2007-02-22, 12:57
Medlem
kalabalikens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bockers
Är troligen helt normal om du har ett grafikkort med flera utgångar på (crt, dvi, tvout). De flesta kort har det och kan då också köra flera olika skärmar.

OK, fast samtidigt lite synd att det inte var den dubbla uppsättningen som var problemet. Permanent pensionering av Ubuntu rycker allt närmare.
Citera
2007-02-22, 14:54
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bockers

Det är också en förutsättning för att man skall kunna köra en videofilm på TV-out samtidigt som man fortfarande jobbar med den vanliga skärmen.
Citera
2007-02-22, 18:08
Medlem
Rizados avatar
Testa alternative skivan, installationen är textbaserad men själva os är det inte. Det som är lite pilligt är partitioneringen eftersom man måste skriva själv men det är inte så farligt, det var trots allt såhär man gjorde innan dapper kom
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in