• 1
  • 2
2007-02-21, 18:44
Medlem
skinnbanjos avatar
Hej!

Jag är väl medveten om att man kan koppla in 360 kontroller till PC via USB. Det jag undrar är dock hur pass bra detta egentligen fungerar? Vilka spel kompatibla och hur fungerar vibrationer?

Vidare undrar jag om det ens går att spela strategispel via en 360 kontroll. Någon som har erfarenhet av det?
Citera
2007-02-21, 21:13
Moderator
MondoBizarros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skinnbanjo
Hej!

Jag är väl medveten om att man kan koppla in 360 kontroller till PC via USB. Det jag undrar är dock hur pass bra detta egentligen fungerar? Vilka spel kompatibla och hur fungerar vibrationer?

Vidare undrar jag om det ens går att spela strategispel via en 360 kontroll. Någon som har erfarenhet av det?

Hmm...angående just 360-kontrollen vet jag inget, eftersom jag inte äger nån, men gamla Xbox-kontrollen använder jag till datorn med hjälp av en konverter och Xbcd-drivrutinen.
Funkar perfekt.
Borde väl funka även med 360, tycker jag, men kan ju inte direkt lova nåt.
Citera
2007-02-21, 21:13
Medlem
micaeles avatar
Mig veterligen skall 360-kontroller fungera utan problem på PC (jag har programmerat mot dom), dock kan man inte använda vibration eftersom Microsofts APIer på PC inte stöder detta.
Men de uppför sig som vilken fröjdepinne som helst i övrigt.
Citera
2007-02-21, 21:58
Moderator
MondoBizarros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micaele
Mig veterligen skall 360-kontroller fungera utan problem på PC (jag har programmerat mot dom), dock kan man inte använda vibration eftersom Microsofts APIer på PC inte stöder detta.
Men de uppför sig som vilken fröjdepinne som helst i övrigt.

Men detta gäller alltså endast 360-kontrollen väl?
Eftersom jag har vibration på min gamla Xbox-kontroll även när jag använder den på datorn...
Citera
2007-02-22, 00:02
Moderator
MondoBizarros avatar
Citat:
Intressant svar, särskilt eftersom att detta är ett diskussionsforum ! Tackför de andra mer begåvade svaren däremot!

MondoBizarro har du provat att spela något stragispel med din vanliga xbox kontroll?

Nä, det vore väl lite meningslöst på datorn när man har tillgång till mus och tangentbord..?
Eller menar du på Xbox?
Citera
2007-02-22, 02:23
Medlem
Shejkens avatar
Citat:
Intressant svar, särskilt eftersom att detta är ett diskussionsforum ! Tackför de andra mer begåvade svaren däremot!

MondoBizarro har du provat att spela något stragispel med din vanliga xbox kontroll?

LOTR BFME är i stort sett omöjligt att spela på xbox360, då en knapp tar upp en meny med massa val, en annan knapp en ny meny osv osv
Citera
2007-02-22, 03:59
Medlem
Myggizs avatar
De funkar alldeles utmärkt att lira spel på datorn med en Xbox360 dosa, efter den automatiska sökningen den gör på internet så är allt klart och den funkar utmärkt.
Citera
2007-02-22, 05:26
Medlem
Cum*s avatar
Citat:

Finns det äns något strategispel till datorn som stödjer en spelkontroll? Ej genom emulator då
Citera
2007-02-22, 10:48
Medlem
nobbe82s avatar
va fan, jag kopplar in min 360 kontroll i datorn händer inte ett skit va ska man göra? Hämta uppdateringar eller?
Citera
2007-02-22, 15:13
Medlem
onemans avatar
Det fungerar alldeles utmärkt. Jag använder XBCD-drivrutinerna, då kan man ha de två analoga knapparna vid pekfingrarna på varsin axel istället för + och - på samma axel som är standard.
Jag använder den främst för att spela Zelda: Ocarina of time på Project 64. Väljer man rätt input-plugin fungerar även vibrationerna.
Citera
2007-02-22, 19:08
Medlem
jallaballas avatar
Citat:
Hej!

Alla spel som använder handkontroller ska hitta den, det var t ex inga problem med nfs - most wanted 2. Däremot är det bäst att använda xbcd-drivrutinerna till den eftersom microsoft valt att lägga de båda analoga axelknapparna på samma axel och det går således inte att t ex gasa och bromsa samtidigt utan effekten av att ha de intryckta samtidigt blir densamma som att inte trycka in dem alls. Med xbcd går det också att låta de båda analoga knapparna fungera som digitala istället, något som är en fördel i många spel inte minst fps. Även vibrationer fungerar med xbcd, det var längesedan jag använde microsofts drivrutiner men även med dem ska det fungera.

edit: Tydligen funkar vibrationer med microsofts drivrutiner endast om spelen använder Xinput. Då ska axelknapparna fugera separat också.
Citat:
Ursprungligen postat av microsoft.com
XInput devices (i.e. The Xbox 360 controllers) will have vibration functionality only when using XInput APIs

http://msdn2.microsoft.com/en-us/library/bb173051.aspx
Citera
2007-02-23, 14:50
Medlem
skinnbanjos avatar
Tack för alla svar Nu har jag lite mer koll på läget! Jag har även hittat en shysst guide som beskriver hur man konverterar sin vanliga xbox kontroll till en PC via USB. Detta går enkelt att göra eftersom att den vanliga xbox kontakten består av en uppdelad USB sladd. Allt man behöver är tydligen en kniv, tejp och en överbliven USB sladd.

Jag skall prova denna modd senare idag eftersom att jag råkar ha en gammal xbox kontroll liggande.

Länk till modden: http://www.fury-tech.com/en/Guides/X...Conversion-Mod

Kommer att skriva hur det har gått senare..
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in