2007-02-21, 18:29
Medlem
Jag vet att det finns trådar som smyger runt kring ämnet tapas, men eftersom jag är ett tapas-fan av gigantiska format (förutom rent kroppsligen då, alldeles för liten mage för att få plats med allt jag vill äta!) så kan jag omöjligen få nog av detta ämne.

Vilken liten tapas-goding beställer/gör ni alltid?
Vilken tapas-rätt skulle ni tipsa andra om (något som kanske inte är så vanlig)?
Vilken är den knepigaste men mest väl värda tapas-rätten?
Vad dricker ni helst till?

Kom igen, ni kan berätta för tant lavender_blue

*hoppas jag inte är ensam tapasfreak här*
Citera
2007-02-21, 18:56
Bannlyst
Gör som spanjackerna drick en torr sherry (fino), cava eller en mustig cider, ingen kopparbergsvariant, till din tapas. Öl funkar ju också.

Brukar oftast beställa gambas al ajillo, papas arrugadas con mojo picón och annat gott.
Citera
2007-02-22, 10:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zekev
Gör som spanjackerna drick en torr sherry (fino), cava eller en mustig cider, ingen kopparbergsvariant, till din tapas. Öl funkar ju också.

Brukar oftast beställa gambas al ajillo, papas arrugadas con mojo picón och annat gott.

Mums... tänk om man kunde komma iväg till Spanien och inmundiga en gambas al ajillo i soliga Barcelona. Jag älskar sherry, så det är en självklar favorit.

Jag har funderat lite på hur strikt det är med vad som "får" räknad som tapas. Jag är väldigt förtjust i det grekiska köket, så sådant kan leta sig in på bordet. Men en spanjor kanske skulle ta illa upp?
Citera
2007-02-22, 14:20
Medlem
Seamus Costellos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lavender_Blue
Mums... tänk om man kunde komma iväg till Spanien och inmundiga en gambas al ajillo i soliga Barcelona. Jag älskar sherry, så det är en självklar favorit.

Jag har funderat lite på hur strikt det är med vad som "får" räknad som tapas. Jag är väldigt förtjust i det grekiska köket, så sådant kan leta sig in på bordet. Men en spanjor kanske skulle ta illa upp?
Man får äta vad man vill som tapas! Ofta när man är bortbjuden i soliga Barcelona så kan man få gårdagens käk som en liten tapita... I Katalonien är det mycket experimenterande runt mat så det finns ofta två sorters tapasbarer, den ena har alla möjliga kombinationer av smaker och den andra har klassiska spanska och katalanska. Dom som gillar det klassiska köket är ofta ungefär lika toleranta som talibaner, det ska vara som det alltid har varit och nåde dig om du ändrar på farmors mormors recept...
Gambas al Ajillo gjorde jag igår. Wicked... och en bra isbrytare på bjudningar eftersom alla samsas runt en stor panna med varsin gaffel ocg en hög med bröd. Massvis med bröd ska man ha till det goda gucket.
Linda bacon runt dadlar och stek knaprigt i olivolja. Perfekt tilltugg till rödvin.
En lite snobbigare tapas jag ofta gör är såhär:
Skär serranoskinka i 5 centimeter långa bitar. Här duger det med en enklare skinka, det behöver inte vara den svindyra Pata Negra.
Torka bitarna i ugn så att det blir som ett litet skink-kex.
Blanda manchego-ost med kronätskocksbottnar i matberedaren. Klicka i creme fraiche så att det blir en formbar konsistens.
Forma små bollar och lägg på skinkan. Garnera med en liten bit rödbeta.

Smarrigt och snyggt!
Citera
2007-02-22, 14:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Seamus Costello
Man får äta vad man vill som tapas! Ofta när man är bortbjuden i soliga Barcelona så kan man få gårdagens käk som en liten tapita... I Katalonien är det mycket experimenterande runt mat så det finns ofta två sorters tapasbarer, den ena har alla möjliga kombinationer av smaker och den andra har klassiska spanska och katalanska. Dom som gillar det klassiska köket är ofta ungefär lika toleranta som talibaner, det ska vara som det alltid har varit och nåde dig om du ändrar på farmors mormors recept...
Gambas al Ajillo gjorde jag igår. Wicked... och en bra isbrytare på bjudningar eftersom alla samsas runt en stor panna med varsin gaffel ocg en hög med bröd. Massvis med bröd ska man ha till det goda gucket.
Linda bacon runt dadlar och stek knaprigt i olivolja. Perfekt tilltugg till rödvin.
En lite snobbigare tapas jag ofta gör är såhär:
Skär serranoskinka i 5 centimeter långa bitar. Här duger det med en enklare skinka, det behöver inte vara den svindyra Pata Negra.
Torka bitarna i ugn så att det blir som ett litet skink-kex.
Blanda manchego-ost med kronätskocksbottnar i matberedaren. Klicka i creme fraiche så att det blir en formbar konsistens.
Forma små bollar och lägg på skinkan. Garnera med en liten bit rödbeta.

Smarrigt och snyggt!

OffT
Jag åt en kanongod Katalansk ost i sommras, jag vet att det är svårt att bara svara, men har du något alternativ?

OnT
Dadlarna är suveräna
Jag har gärna bläckfisk ringar

gillar oxå att ha grillat bröd och gnida med vitlök och tomat, ringla olivolja och strö grovsalt på, fast det är väl mer tilltugg.
Citera
2007-02-22, 16:06
Medlem
Seamus Costellos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BobbyB
OffT
Jag åt en kanongod Katalansk ost i sommras, jag vet att det är svårt att bara svara, men har du något alternativ?

OnT
Dadlarna är suveräna
Jag har gärna bläckfisk ringar

gillar oxå att ha grillat bröd och gnida med vitlök och tomat, ringla olivolja och strö grovsalt på, fast det är väl mer tilltugg.
Brödet du beskriver är ett klassiskt tillbehör, smarrigt.
Var det en mjuk ost som påminde om camembert i konsistensen? I så fall är det en av de godaste ostar jag har ätit och glömt namnet på... man kapar toppen och gröper ut den med sked, sen kan man gratinera toppen i ugnen och änglakören spelar på smaklökarna...
var det en hårdost var det säkert manchego, det är också smarrigt!
Citera
2007-02-23, 07:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Seamus Costello
Brödet du beskriver är ett klassiskt tillbehör, smarrigt.
Var det en mjuk ost som påminde om camembert i konsistensen? I så fall är det en av de godaste ostar jag har ätit och glömt namnet på... man kapar toppen och gröper ut den med sked, sen kan man gratinera toppen i ugnen och änglakören spelar på smaklökarna...
var det en hårdost var det säkert manchego, det är också smarrigt!

Det var en hård ost, men inte manchego, ville testa något lokalt, och den fanns i 3 olika lagringar och former.
Jag var uppe i LÈstartit, kanske ännu mer lokal.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in