Citat:
Ursprungligen postat av Lavender_Blue
Mums... tänk om man kunde komma iväg till Spanien och inmundiga en gambas al ajillo i soliga Barcelona. Jag älskar sherry, så det är en självklar favorit.
Jag har funderat lite på hur strikt det är med vad som "får" räknad som tapas. Jag är väldigt förtjust i det grekiska köket, så sådant kan leta sig in på bordet. Men en spanjor kanske skulle ta illa upp?
Man får äta vad man vill som tapas! Ofta när man är bortbjuden i soliga Barcelona så kan man få gårdagens käk som en liten tapita... I Katalonien är det mycket experimenterande runt mat så det finns ofta två sorters tapasbarer, den ena har alla möjliga kombinationer av smaker och den andra har klassiska spanska och katalanska. Dom som gillar det klassiska köket är ofta ungefär lika toleranta som talibaner, det ska vara som det alltid har varit och nåde dig om du ändrar på farmors mormors recept...
Gambas al Ajillo gjorde jag igår. Wicked... och en bra isbrytare på bjudningar eftersom alla samsas runt en stor panna med varsin gaffel ocg en hög med bröd. Massvis med bröd ska man ha till det goda gucket.
Linda bacon runt dadlar och stek knaprigt i olivolja. Perfekt tilltugg till rödvin.
En lite snobbigare tapas jag ofta gör är såhär:
Skär serranoskinka i 5 centimeter långa bitar. Här duger det med en enklare skinka, det behöver inte vara den svindyra Pata Negra.
Torka bitarna i ugn så att det blir som ett litet skink-kex.
Blanda manchego-ost med kronätskocksbottnar i matberedaren. Klicka i creme fraiche så att det blir en formbar konsistens.
Forma små bollar och lägg på skinkan. Garnera med en liten bit rödbeta.
Smarrigt och snyggt!