2007-02-21, 16:06
Medlem
Karembeus avatar
Ahoj!

Tänkte bara höra om det finns några lätta kurser på högskolenivå som ger snabba poäng. Minimalt med arbete och distans ger pluspoäng. Har inget ansträngande behov av att samla ihop poäng, men det skulle ändå vara intressant att höra vad ni har för erfarenheter när det gäller kurser där det krävs minimalt med arbete för att få poäng.

Nå, tipsa på!
Citera
2007-02-21, 17:44
Medlem
Statsvetenskap och kanske juridisk översiktskurs.
Citera
2007-02-21, 19:39
Medlem
Orienteringskurser i typ astronomi brukar inte vara särskilt krävande.
Citera
2007-02-21, 21:51
Medlem
Alaskas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svante2k

Jöken är väll knappast lätt? haha
Citera
2007-02-21, 22:19
Medlem
wises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svante2k

Njaaaa..
Tentorna på Statsvetenskap påminde om en gissningslek, vadsomhelst i böckerna kunde komma. För att inte prata om alla jobbiga grupparbeten, ett tog flera veckor

Jag kan dock tillägga att Gotlands Högskola verkar ha busenkla distanskurser, Analys av politiken i Almedalen 10 poäng på distans sommaren 2007
Citera
2007-02-21, 23:24
Medlem
Dogdylans avatar
Humanistiska och samhällsvetenskapliga ämnen är ju lättast. Det största problemet med universitetet är alla seminarium. Det finn nog ingenting som jag hatar mera än sådana. Det kan vara kul om seminariegruppen håller en hög kvalitet, en bra lärare och duktiga elever som har läst ett par kurser tidigare.

Lätta kurser hittar man på södertörn, Kalmar och Malmö. Eleverna har oftast invandrarbakgrund eller arbetarbakgrund vilket gör att kursen måste sänka kvaliteten ordentligt. Europaprogrammet på Södertörn är mycket enkelt. Det första året även kallat "demos" är ungefär som gymnasiet men vissa kurser kräver dock mera av studentera dvs 10 h i veckan. Problemet är dock att det är mycket seminarium och en stor del av studenterna har svårt eller mycket svårt med svenska. Det gör att en person som har pluggat ett par poäng tidigare och har litet erfarenhet av högskolan glider igenom första året utan att göra mycket alls. Problemet är dock att eleverna är mycket "obildade" och det "akademiska" språket och den akademiska kulturen är något som både lärare och elever vill avskaffa.

Kvaliteten på Europaprogramets första år är inte ens i närheten av någon annat. Vissa kurser kräver bara att man dyker upp och lämnar in en usel seminarieuppgift för att få G. VG betyget hålls dock mycket hårt på vilket skapar många upprörda känslor ibland. Det kanske mest intressanta är att vissa lärare ger ibland underkänt till elever som förhåller sig nära litteraturen och elever som använder sig av ett "akademiskt" språk i föreställningen av att eleven inte har förståt. I vissa kurser som anses "svåra" under demosåret gör lärarna fullständiga sammanfattningar av böckerna vilket gör att man kan börja plugga 3-4 dagar innan en tenta och få G. En bekant till mig la ned 5h i veckan genom hela första året på Södertörns Europaprogram och fick VG på hälften av kurserna. Under de resterande två åren försvann i stort sätt alla "invandrare" från programmet på grund av att få av dem klarade av sina "huvudämnen" som tvingas hålla en "normal" eller "hög" kvalitet. Det skall tilläggas att min bekant läste ekonomiprogrammet samtidigt. Min bekant hade medelmåttiga gymnasiebetyg, ett okej högskoleprov och ett normalt IQ på runt 110!

Andra kurser med lätt eller mycket lätt innehåll för en "normalbegåvad" student som har läst litet på universitetet innan

Ide-historia (krävs 10h i veckan)
Historia (krävs 20h i veckan max)
Statsvetenskap (krävs 30h i veckan max)
Religionsvetenskap (krävs 20h i veckan max)
Europakunskap (15-20h i veckan max)
Marknadsekonomi (15-20h i veckan max)
Sociologi (10-15h i veckan max)
(inklusive lektioner, seminarium grupparbeten osv)

Dessa kurser skall vara mycket lätta för att få ett G. Orsaken till varför man måste plugga nästan halvtid beror på att det är seminarieuppgifter. Går man med idioter och pluggisar (vilket jag gör nu) tar det otroligt lång tid. Idioterna fattar inget och pluggisarna är för seriösa och gör seminarieuppgifterna litet för bra även fast seminarier varken ger poäng på tentan eller ett betyg! Skulle seminarieuppgifterna avskaffas kan en normalbegåvad student klara sig på runt 5h i veckan exklusive lektioner på samtliga kurser som jag nämt!
Citera
2007-02-22, 14:12
Medlem
humanistinstitutionerna får minst pengar och har minst resurser att lägga på sina kurser. Dessutom är det oftast flumstudenterna som söker sig dig, utan ambitioner att ta sig nånstans i livet. Då svårighetsgraden anpassas för att många studenter ska klara sig (så att institutionen får dineros) blir det enklare.

Jag tycker detta är riktigt synd då jag själv är intresserad av många humanistiska ämnen, men de kurser jag läst där var sämre än gymnasienivå.
Citera
2007-02-22, 15:31
Medlem
Y0dAs avatar
Den här kursen lär ju vara rätt lätt för den internetvane:

Bloggdesign 5p
http://www.eki.mdh.se/kurshemsidor/informatik/ei0800/index.shtml
Citera
2007-02-22, 15:55
Medlem
Jök och jik är enkla
Citera
2007-02-22, 15:58
Medlem
Bollen i skolan 5p, undrar vad examinationen bestod av

https://www4.student.liu.se/tentaresult/?kurskod=lkca72&provkod=&datum=&kursnamn=&sort=0&s earch=S%F6k
Citera
2007-02-22, 16:57
Medlem
Kuggarns avatar
De flesta kurserna i pedagogik brukar kunna klaras av med en gäspning. Har bara läst en kurs själv och den var löjligt enkel. Man läser mest och sitter sen och gaggar på seminarier om det som stod i boken, tankar som dykt upp och egna erfarenheter. Det mesta är common sense och är du inte psykopat så är det fullt möjligt att du kan snacka dig igenom seminarierna utan att ens läsa böckerna.
Citera
2007-02-22, 17:05
Medlem
Statistik, speciellt om man är lagd åt det matematiska hållet.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in