2007-02-22, 19:50
Medlem
Stockholms universitet har en 5p sommarkurs på halvfart på distans som är grunderna i datoranvändning. Lär dig surfa, använda word och bygga en enkel hemsida. Bör vem som helst som lyckats ta sig till flashbacks forum kunna klara av utan pluggande. Kan man casha in 3000 i bidrag och 7000 i lån på, om man är lagd åt det hållet.
Citera
2007-02-22, 22:22
Medlem
buyzabas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pojke
Stockholms universitet har en 5p sommarkurs på halvfart på distans som är grunderna i datoranvändning. Lär dig surfa, använda word och bygga en enkel hemsida. Bör vem som helst som lyckats ta sig till flashbacks forum kunna klara av utan pluggande. Kan man casha in 3000 i bidrag och 7000 i lån på, om man är lagd åt det hållet.
Nej, heltid är 20 p (30 hp). Du får 1/4 av fullt lån (7000 kr) = 1750 kr?
Citera
2007-02-22, 22:46
Medlem
Y0dAs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av James-Jonny
Statistik, speciellt om man är lagd åt det matematiska hållet.
Jo, fast det är som sagt förutsatt att man är lagd åt det matematiska hållet. La inte många timmar i veckan på den 5p introduktionskurs till statistik som jag läste för något år sedan. Dock var det en tjej som fick ett bryt och började gråta för att hon tyckte att föreläsaren höll för högt tempo, så det är nog väldigt individuellt huruvida man tycker att statistiken är lätt.
Citera
2007-02-23, 00:27
Medlem
Deannas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av buyzaba
Nej, heltid är 20 p (30 hp). Du får 1/4 av fullt lån (7000 kr) = 1750 kr?

Det var ju en sommarkurs det handlade om.. Heltid under sommaren är 10 p, kursen som syftas på är 5p och på halvfart (50%).. Alltså bör en person som får studiemedel få ca 3600 kr dvs hälften av de 7200 kr man får i studiemedel om man studerar heltid.
Citera
2007-02-23, 03:38
Medlem
buyzabas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Deanna
Det var ju en sommarkurs det handlade om.. Heltid under sommaren är 10 p, kursen som syftas på är 5p och på halvfart (50%).. Alltså bör en person som får studiemedel få ca 3600 kr dvs hälften av de 7200 kr man får i studiemedel om man studerar heltid.
Öh? Om jag läser 10 p under sommaren är det heltid medan jag måste läsa 20 p på våren för att få heltid? Låter lite omoraliskt fel. Eller menar du att kursen är på 10 p sammanlagt?
Citera
2007-02-23, 03:49
Medlem
Deannas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av buyzaba
Öh? Om jag läser 10 p under sommaren är det heltid medan jag måste läsa 20 p på våren för att få heltid? Låter lite omoraliskt fel. Eller menar du att kursen är på 10 p sammanlagt?

Så är det.. 10 p under sommaren och 20 p på höst/vårterminen för heltid.. Detta beror på att 1 poäng är en veckas studier och sommaren är kortare än höst-/vårterminerna. Du söker alltså studiemedel per vecka och inte per termin eller per kurs.
Nu kommer poängsystemet att ändras så 1 p blir 1,5 p, efter den 1 juli blir heltidsstudier under höst/vårtermin 30 p.
Citera
2014-01-17, 00:14
Medlem
Någon som kan bidra med en kurs som ger upp till 7.5hp och är relativt lätt? Fastnar inte för någon i antagning.
Gärna någon flexibel, som kan tentas av så snabbt som möjligt.
Om det är någon stängd för anmälan kurs, nämn den ändå, länka bara helst till den så kontaktar jag den ansvarige och ser om jag kan fixa in mig..
Citera
2014-01-17, 20:23
Medlem
Har man lust att läsa något lätt inom biologi kan man alltid kika på Göteborgs Universitets "Förorening i marin miljö" eller någon av Karlstad Universitets distanskurser i biologi utan sammankomster (inte för att sammankomsterna är krävande men man måste ju trots allt vara där )

Senaste 7,5hp tentan på KAU, studerade 28h totalt och var bara något poäng från VG.
Senast redigerad av Srof 2014-01-17 kl. 20:25.
Citera
2019-05-17, 15:24
Medlem
Lavas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dogdylan
Lätta kurser hittar man på Södertörn, Kalmar och Malmö.
Eleverna har oftast invandrarbakgrund eller arbetarbakgrund vilket gör att kursen måste sänka kvaliteten ordentligt.
...
Problemet är dock att det är mycket seminarium och en stor del av studenterna har svårt eller mycket svårt med svenska. Det gör att en person som har pluggat ett par poäng tidigare och har litet erfarenhet av högskolan glider igenom första året utan att göra mycket alls. Problemet är dock att eleverna är mycket "obildade" och det "akademiska" språket och den akademiska kulturen är något som både lärare och elever vill avskaffa.

Kvaliteten på Europaprogramets första år är inte ens i närheten av någon annat. Vissa kurser kräver bara att man dyker upp och lämnar in en usel seminarieuppgift för att få G. VG betyget hålls dock mycket hårt på vilket skapar många upprörda känslor ibland.
...
Under de resterande två åren försvann i stort sätt alla "invandrare" från programmet på grund av att få av dem klarade av sina "huvudämnen" som tvingas hålla en "normal" eller "hög" kvalitet.

Gammal tråd men detta var ju urkul, vilken mardrömsbeskrivning.
Tråden är från 2007 och sedan dess har skolresultaten i utanförskapsområden dundrat nedåt i sådan utsträckning att på vissa skolor når mindre än 50% behörighet till gymnasiet.
Det ser även riktigt illa ut gällande behörigheten till eftergymnasiala studier, särskilt med tanke på att många aldrig nått högre än till betyget E, vilket är lägsta för att anses vara godkänd i kursen.
Sedan kan man så klart diskutera hur goda grundkunskaper man kan anses ha om man får betyget E.

Jag är nyfiken på hur det ser ut i skolorna idag.
Lärare och professorer på universitet och högskolor har under några år flaggat för att elevernas allt sämre grundkunskaper och språk gör att kvalitén på utbildningarna sänkts och vissa säger att även om de ansett att det funnits fog att underkänna en hel klass så har det inte tillåtits, istället har kraven sänkts.

Hur ser det tex ut på Södertörn idag? Malmö? Göteborg? Om det var många invandrarelever år 2007 så borde det inte vara färre idag och 2007 presterades bättre skolresultat så hur ser standarden ut?

Vi ser vad som kommer ut i arbetslivet och det imponerar inte, det är generell stor skillnad på vad man får beroende på universitet och postnummer.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in