• 1
  • 2
2007-02-21, 15:34
Medlem
BeerMeUpScottys avatar
God dag alla glada!
Som studen i egen bostad med en inkomst precis över minimum kan man inte välja och vraka i det matutbud som ställs ut för försäljning.
För min del innebär det att jag är tvungen att omplanera en del av mitt matlagande till kanske lite mera 'billigare' alternativ, dock ställer jag höga krav på råvaror och vill inte köpa mat som till viss del redan är 'förädlad'.
Nu så hade jag tänkt att jag skulle ta och göra potatissoppa, men om sanningen ska fram är jag väl inte alltför förtjust i vanlig simpel potatissoppa á la potatis + lök + buljong. Jag skulle vilja göra den lite mer matnyttig och smakrik fast med relativt små medel, det vill säga; några mer ingredienser, tillbehör till maten och kryddning.
Så om du känner att du har något förslag på hur jag kanske skulle kunna utveckla tillagningen utav den till något mer välsmakande och intressantare, var god och posta ett inlägg nedan.
Tack på förhand.

/ Lé Scotty
Citera
2007-02-21, 15:37
Medlem
hellos avatar
Röda linser brukar jag ha i min potatissoppa och ibland även dill och creme fraiche.
Citera
2007-02-21, 15:58
Medlem
ostz0rs avatar
vichyssoise stod på menyn för någon dag sen fast den serveras kall så jag kan ge dig receptet med en liten modifiering så du kan äta den varm.

50 gr smör
500 gr purjolök
1,3 liter vatten
250 gr mjölig potatis
250 gr grädde
salt
peppar

1. skiva purjolöken, andvände endast den vita delen (du vill ha en vit soppa), och skär potatisen i små kuber.
2. småstek purjolöken utan att den får färg.
3. häll i vattnet och potatisarna
4. när potatisarna är klara mixar(?) du de i en mixer
5. häll på grädden, salta och peppra efter tycka
6. häll upp och strö över lite hackad gräslök.

som ett litet tips kan du riva i lite apelsinskal som passar jätte bra till potatissoppor (kanske smakar bättre i den kalla versionen)
Citera
2007-02-21, 17:01
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BeerMeUpScotty
Så om du känner att du har något förslag på hur jag kanske skulle kunna utveckla tillagningen utav den till något mer välsmakande och intressantare, var god och posta ett inlägg nedan.
Tack på förhand.

/ Lé Scotty
Österrikisk potatissoppa (4 portioner)

Ingredienser:
  • 3 medelstora potatisar
  • 3 cm purjolök
  • 1 medelstor morot
  • 4 champinjoner
  • 2 msk vetemjöl
  • 2 msk smör
  • 1 l vatten
  • 1 kött/oxbuljongtärning
  • salt
  • peppar
  • 1 msk mejram
  • 1 msk Maggi flytande soppkrydda (kan ersättas med en skvätt ljus soja)
Arbetsgång:
Koka upp vattnet och tillsätt buljongtärningen.

Under tiden: Skiva moroten, skär purjon tvärs över och sedan tvärs över igen. Skär den därefter i ca 3 mm breda skivor. Skär champinjonerna i 4 delar samt skala och dela potatisen i ca 2,5 x 2,5 cm stora bitar. Släng i det i buljongen.

Gör en toppenredning på smör, vetemjöl och peppar. Den skall vara fint gyllenbrun. När grönsakerna börjar bli mjuka så slänger du i redningen, rör om och kokar i ca 5 min.

Avsluta med att krydda med mejramen, Maggin samt eventuellt salta och peppra mer.

~Paul~
Citera
2007-02-21, 17:10
Medlem
ostz0rs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul

Under tiden: Skiva moroten, skär purjon tvärs över och sedan tvärs över igen. Skär den därefter i ca 3 mm breda skivor. Skär champinjonerna i 4 delar samt skala och dela potatisen i ca 2,5 x 2,5 cm stora bitar. Släng i det i buljongen.

Gör en toppenredning på smör, vetemjöl och peppar. Den skall vara fint gyllenbrun. När grönsakerna börjar bli mjuka så slänger du i redningen, rör om och kokar i ca 5 min.

Avsluta med att krydda med mejramen, Maggin samt eventuellt salta och peppra mer.

~Paul~

tycker du inte 2,5 cm stora kuber är allt för stora för soppa. jag skulle aldrig göra dem större än 1 cm.
Citera
2007-02-21, 17:29
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ostz0r
tycker du inte 2,5 cm stora kuber är allt för stora för soppa. jag skulle aldrig göra dem större än 1 cm.
Jag har provat lite olika storlekar och anser att just den här storleken är den bästa. Är de mindre så känner man inte själva potatissmaken, något som i alla fall jag uppskattar.

~Paul~
Citera
2007-02-21, 17:54
Medlem
ostz0rs avatar
personligen gillar jag inte för stora bitar, inte kunden heller för då får dom gapa för stort och de är inte bra
Citera
2007-02-21, 20:04
Medlem
dePauls avatar
Citat:
personligen gillar jag inte för stora bitar, inte kunden heller för då får dom gapa för stort och de är inte bra
De flesta kunder delar dem med sked ju. Tänk bara på den traditionella gulaschsoppan. Potatisen där skall vara rejält stor, typ halva potäten.

~Paul~
Citera
2007-02-21, 20:53
Medlem
ostz0rs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
De flesta kunder delar dem med sked ju. Tänk bara på den traditionella gulaschsoppan. Potatisen där skall vara rejält stor, typ halva potäten.

~Paul~

jo fast jag fick lära mig att man itne ska behöva de utan kunna äta de direkt för de är inte de lättaste att dela saker i en sopptallrik.
Citera
2007-02-21, 21:18
Medlem
dePauls avatar
Citat:
jo fast jag fick lära mig att man itne ska behöva de utan kunna äta de direkt för de är inte de lättaste att dela saker i en sopptallrik.
Hm. Observera dock att soppan inte kan följa gängse regler vad det gäller etikett. Den är trots allt österrikisk. Min erfarenhet är att man utomlands ofta serverar större bitar av både kött och tillbehör än vad vi gör här hemma.

Enligt receptet skall bitarna verkligen vara stora. Jag har dock som jag skrev tidigare testat olika storlekar för att slutligen ändå fastna vid den angivna storleken.

~Paul~
Citera
2007-02-21, 21:24
Medlem
Cut-Throats avatar
Annars är ju potatissoppa med buljong, grädde, bacon och purjolök, gott. Jag vet inte hur billigt det blir dock, men det brukar räcka några dagar på ett paket bacon, så det är nog inte alldeles oekonomiskt.
Citera
2007-02-22, 03:45
Medlem
BeerMeUpScottys avatar
Måste bara flika in här och säga tack för alla tips!
Har nu bestämt att jag gör soppan imorgon, så det blir att handla de mesta då. Jag kommer nog att ta lite olika råvaror och ideér ifrån dessa inlägg till soppan, så det blir nog ingen soppa direkt plankad från recepten. Men jag är övertygad om att jag kommer att vara mycket nöjd med resultatet, och det är väl ändå det som är huvudsaken?

Återigen får jag tacka för visat intresse och engagemang.
Tycker att matforumet är ett av FB's flaggskepp i dagsläget.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in