2007-02-21, 02:21
Medlem
gandihellfishs avatar
Jag är ny till Linux världen så jag laddade ner VMware och FC 5
Men varje gång jag ska installera ngt (nästan vad som helst) med yum
i terminalen med yum install <det jag vill> så slutar det alltid med
t.ex
Parsing package install arguments
No Match for argument: videolan-client
Problem eller jag som e FÖR sämst ?
för på alla sidor står det inga adresser efter kommandot....
Citera
2007-02-21, 02:30
Medlem
blueCommands avatar
Skall vara rätt, vet du att paketet heter så?
Citera
2007-02-21, 02:48
Medlem
gandihellfishs avatar
Det känns inte som att jag kan installera någonting, inte äns VMware tools, jag kommer långt in på den men sen vill den hitta någon gcc fil (?)

O jag har ingen aning om hur jag installerar drivrutiner, kom tillräckligt långt för att få ett felmeddelande av nvidia:

ERROR: Unable to find the system utility `ld`; please make sure you have the
package 'binutils' installed. If you do have binutils installed,
then please check that `ld` is in your PATH.
Citera
2007-02-21, 21:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gandihellfish
Det känns inte som att jag kan installera någonting, inte äns VMware tools, jag kommer långt in på den men sen vill den hitta någon gcc fil (?)

För att kunna installera VMware Tools behöver skriptet vmware-config-tools.pl uppdateras. Sök på nätet efter vmware-any-tools-update eller vmware-tools-any-update.

Citat:
O jag har ingen aning om hur jag installerar drivrutiner, kom tillräckligt långt för att få ett felmeddelande av nvidia:

ERROR: Unable to find the system utility `ld`; please make sure you have the
package 'binutils' installed. If you do have binutils installed,
then please check that `ld` is in your PATH.

Hmm, vad skall du med nVidia-drivrutiner till om du kör Fedora Core i VMware? VMware har ju ändå inget stöd för 3D-acceleration.

Om du skulle kört Fedora "på riktigt" skulle jag rekommendera att du konfigurerar upp program-repositoryt Livna, som bl.a. innehåller nVidias och ATIs proprietära drivrutiner färdigpaketerade för Fedora Core. Du lägger till Livna genom att köra

Kod:
rpm -ivh http://rpm.livna.org/fedora/6/i386/livna-release-6-1.noarch.rpm

som root. Sedan kan du hitta nVidia-drivrutinerna i pakethanteraren, som du får upp om du klickar på Applications->Add/Remove Programs i menyraden.
Citera
2007-02-21, 22:12
Medlem
gandihellfishs avatar
Nu har jag dumpat VMware o kör ubuntu på min laptop istället :P
Citera
2007-02-22, 00:39
Medlem
Citat:
Nu har jag dumpat VMware o kör ubuntu på min laptop istället :P

Det tycker jag låter som en bra idé. VMware är bra att testa saker med, men det går inte att jämföra med att köra det på riktigt.

Skall man använda VMware till något är det ju att köra Windows inifrån Linux, inte tvärtom.
Citera
2007-02-22, 01:57
Medlem
gandihellfishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av init
Det tycker jag låter som en bra idé. VMware är bra att testa saker med, men det går inte att jämföra med att köra det på riktigt.

Skall man använda VMware till något är det ju att köra Windows inifrån Linux, inte tvärtom.
Om jag vill köra windows genom linux måste jag då ladda ner ett desktop från vmwares hemsida ? eller kan jag köra mitt riktiga som redan finns?
Känns som en dum fråga men värt att försöka.
Citera
2007-02-22, 02:14
Medlem
Citat:
Om jag vill köra windows genom linux måste jag då ladda ner ett desktop från vmwares hemsida ? eller kan jag köra mitt riktiga som redan finns?

Du kan nog inte köra din befintliga Windows-installation. Givet att du har VMware Workstation eller bättre så kan du ju skapa en ny virtuell maskin och installera Windows på den. Vad du menar med "ladda ned ett desktop" vet jag inte. Menar du kanske att du kör VMware Player (där man inte kan skapa nya virtuella maskiner) och har laddat hem någon VM från VMwares webbplats?
Citera
2007-02-22, 02:29
Medlem
gandihellfishs avatar
Ja, på VMware's hemsida så kan man ladda ner färdiga desktops på cirka 1gb, allt är färdiginstallerat o klart, hur bra som helst
Citera
2007-02-22, 19:36
Medlem
Citat:
Ja, på VMware's hemsida så kan man ladda ner färdiga desktops på cirka 1gb, allt är färdiginstallerat o klart, hur bra som helst

Det lär dock inte finnas någon VM med Windows, eftersom Windows inte är gratis. Du får helt enkelt skapa en ny VM och installera Windows från en skiva.
Citera
2007-02-22, 19:48
Medlem
Luxmans avatar
Citat:
Jag är ny till Linux världen så jag laddade ner VMware och FC 5
Men varje gång jag ska installera ngt (nästan vad som helst) med yum
i terminalen med yum install <det jag vill> så slutar det alltid med
t.ex
Parsing package install arguments
No Match for argument: videolan-client
Problem eller jag som e FÖR sämst ?
för på alla sidor står det inga adresser efter kommandot....

Yum kan vara väldigt känslig på att du skriver in rätt.. pröva "yum install vlc" istället för "yum install videolan-client". Desutom måste du konfigurera yum med någon package-distributör som har vlc.

Konfigurera yum med livna så fungar det säkert, http://rpm.livna.org/configuration.html.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in