Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2007-02-20, 16:44
  #1
Medlem
_Winstons avatar
Jag är en glad GNU/Linux amatör sedan två månader tillbaka. Har alltid stört mig lite på att min huvuddator är igång om nätterna för att kunna avnjuta filmer framåt veckans slut. Men se på fan, jag hittade en gammal bärbar dator i garaget hemma:
En Dell CPi med 128 ram, 10 gb hd och en processer med intels pentium II på 300 Mhz.

Det jag vill göra:

Installera Archlinux. Koppla in en 250GB USB Hd. Kunna mounta denna HD i både windows och en ubuntu dator. För att administrara filer, lägga till nya torrents i rtorrent vill jag använda ftp. Det ska inte vara något grafiskt på den bärbara datorn då de kanske blir segt. Den ska även kunna delas ut så att min xbox kan titta på den (Vet ej om de funkar att ha ext2 filsystem, ligger fat32 på den nu).

Nu till problemet: Har ett Xircom RealPort PCMCIA nätverkskort (Har inte exakta specsen nu för jag sitter på jobbet). Har försökt använda modprobe xirc2ps_cs driver denna driver är den som finns med via archlinux installationen. Ska fungera enligt . Dock så gör de inte det. Har googlat ordentligt och stött på fler med samma fel men inte en lösning. När man kör kommandot: /etc/rc.d/network restart så blir det FAIL. Så problemet ligger alltså vid att nätverkskortet inte är "installerat".

Sen är detta praktiskt möjligt? Puh lång och krånglig text men hoppas någon tar sig tid.

EDIT: Anledning till ARCHLINUX är att jag vill lära mig linux.
Citera
2007-02-20, 16:57
  #2
Medlem
acuras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av _Winston
Jag är en glad GNU/Linux amatör sedan två månader tillbaka. Har alltid stört mig lite på att min huvuddator är igång om nätterna för att kunna avnjuta filmer framåt veckans slut. Men se på fan, jag hittade en gammal bärbar dator i garaget hemma:
En Dell CPi med 128 ram, 10 gb hd och en processer med intels pentium II på 300 Mhz.

Det jag vill göra: