Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2007-02-20, 16:44
  #1
Medlem
_Winstons avatar
Jag är en glad GNU/Linux amatör sedan två månader tillbaka. Har alltid stört mig lite på att min huvuddator är igång om nätterna för att kunna avnjuta filmer framåt veckans slut. Men se på fan, jag hittade en gammal bärbar dator i garaget hemma:
En Dell CPi med 128 ram, 10 gb hd och en processer med intels pentium II på 300 Mhz.

Det jag vill göra:

Installera Archlinux. Koppla in en 250GB USB Hd. Kunna mounta denna HD i både windows och en ubuntu dator. För att administrara filer, lägga till nya torrents i rtorrent vill jag använda ftp. Det ska inte vara något grafiskt på den bärbara datorn då de kanske blir segt. Den ska även kunna delas ut så att min xbox kan titta på den (Vet ej om de funkar att ha ext2 filsystem, ligger fat32 på den nu).

Nu till problemet: Har ett Xircom RealPort PCMCIA nätverkskort (Har inte exakta specsen nu för jag sitter på jobbet). Har försökt använda modprobe xirc2ps_cs driver denna driver är den som finns med via archlinux installationen. Ska fungera enligt . Dock så gör de inte det. Har googlat ordentligt och stött på fler med samma fel men inte en lösning. När man kör kommandot: /etc/rc.d/network restart så blir det FAIL. Så problemet ligger alltså vid att nätverkskortet inte är "installerat".

Sen är detta praktiskt möjligt? Puh lång och krånglig text men hoppas någon tar sig tid.

EDIT: Anledning till ARCHLINUX är att jag vill lära mig linux.
Citera
2007-02-20, 16:57
  #2
Medlem
acuras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av _Winston
Jag är en glad GNU/Linux amatör sedan två månader tillbaka. Har alltid stört mig lite på att min huvuddator är igång om nätterna för att kunna avnjuta filmer framåt veckans slut. Men se på fan, jag hittade en gammal bärbar dator i garaget hemma:
En Dell CPi med 128 ram, 10 gb hd och en processer med intels pentium II på 300 Mhz.

Det jag vill göra:

Installera Archlinux. Koppla in en 250GB USB Hd. Kunna mounta denna HD i både windows och en ubuntu dator. För att administrara filer, lägga till nya torrents i rtorrent vill jag använda ftp. Det ska inte vara något grafiskt på den bärbara datorn då de kanske blir segt. Den ska även kunna delas ut så att min xbox kan titta på den (Vet ej om de funkar att ha ext2 filsystem, ligger fat32 på den nu).

Nu till problemet: Har ett Xircom RealPort PCMCIA nätverkskort (Har inte exakta specsen nu för jag sitter på jobbet). Har försökt använda modprobe xirc2ps_cs driver denna driver är den som finns med via archlinux installationen. Ska fungera enligt . Dock så gör de inte det. Har googlat ordentligt och stött på fler med samma fel men inte en lösning. När man kör kommandot: /etc/rc.d/network restart så blir det FAIL. Så problemet ligger alltså vid att nätverkskortet inte är "installerat".

Sen är detta praktiskt möjligt? Puh lång och krånglig text men hoppas någon tar sig tid.

EDIT: Anledning till ARCHLINUX är att jag vill lära mig linux.
Hårddisken kan du dela med hjälp av samba så att den blir lätt att komma åt från både windows och linux.

Bittorrentklienten bittornado kollar efter torrentfiler i en specifierad mapp och börjar nerladdning allt efter de dyker upp nya filer i mappen.
Citera
2007-02-20, 17:37
  #3
Medlem
phreakdentas avatar
Citat:
Den ska även kunna delas ut så att min xbox kan titta på den (Vet ej om de funkar att ha ext2 filsystem, ligger fat32 på den nu).
Bör funka bra, delars den ut med samba så spelar det ingen roll vilket filsystem du kör på den.
Citera
2007-02-20, 19:36
  #4
Medlem
blueCommands avatar
Angående nätverkkortet, vad får du om du skriver ip link?
Citera
2007-02-21, 21:26
  #5
Medlem
_Winstons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blueCommand
Angående nätverkkortet, vad får du om du skriver ip link?

ip link = -bas: ip: command not found
Citera
2007-02-22, 18:31
  #6
Medlem
blueCommands avatar
Suck, hatar distros utan iproute2.. Såå mycket bättre..

Testa ifconfig -a istället
Citera
2007-02-22, 21:08
  #7
Medlem
_Winstons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blueCommand
Suck, hatar distros utan iproute2.. Såå mycket bättre..

Testa ifconfig -a istället

Får följande:

ifconfig -a

eth0:
Link encap:Ethernet HWaddr 00:10:A4:BA:03:3E
BROADCAST MULTICAST MTU:1500 Metric:1
RX packets: 0 errors:0 dropped:9 overruns: 0 frame:0
TX packets: 4 errors:0 dropped:0 overruns:0 carriers:0
collisions:0 txqueuelen:1000
RX bytes:0 (0.0 b) TS bytes:2360 (2.3kb)
Interruppt:11 Base adress:0x1800

lo:
Link encap: Local Loopback
inet addr: 127.0.0.1 Mask:255.0.0.0
UP LOOPBACK RUNNING MTU:16436 Metric:1
RX packets:0 errors:0 dropped:0 overruns:0 frame:0
TX packets:0 errors:0 dropped:0 overruns:0 carrier:0
collisions:0 txqueelen:0
RX bytes: 0 (0.0 b) TX bytes:0 (0.0 b)


När jag försöker pinga får jag:
ping www.google.com
unknown host..

Citera
2007-02-22, 22:28
  #8
Medlem
blueCommands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av _Winston
Får följande:

blabla

När jag försöker pinga får jag:
ping www.google.com
unknown host..


Men va bra! Kör en mii-tool också och kolla så den har kontakt. Har du DHCP?
Kod:
dhclient
eller
dhcpcd

Inte?
Kod:
ifconfig eth0 192.168.x.x netmask 255.255.255.x
route add default gw 192.168.x.x
echo "nameserver 192.168.x.x" >> /etc/resolv.conf

Nuså pingar du google!
Citera
2007-02-22, 22:42
  #9
Medlem
_Winstons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blueCommand
Men va bra! Kör en mii-tool också och kolla så den har kontakt. Har du DHCP?
Kod:
dhclient
eller
dhcpcd

Nuså pingar du google!

mii-tool ger:

SIOCGMIIPHY on eth0 failed: Operation not supported no MII interfaces found.
Citera
2007-02-22, 22:47
  #10
Medlem
blueCommands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av _Winston
mii-tool ger:

SIOCGMIIPHY on eth0 failed: Operation not supported no MII interfaces found.

Skit i den då, hoppas att du har sladden i och rätt kort som hittades.
mii brukar tyvärr inte fungera på lite mer random hårdvara
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback