2007-02-20, 11:05
Medlem
Min flickvän mår INTE bra. Vart vänder vi oss för bästa stöd? Jag måste finnas vid hennes sida, men jag klarar inte situationen ensam. Nån som vet?
Citera
2007-02-20, 11:12
Medlem
LadyTieras avatar
http://vardguiden.se/Article.asp?c=3648

alternativt sjukvårdsupplysningen
Citera
2007-02-20, 11:14
Medlem
Robert_Goatses avatar
Stockholms läns psykiatriska akutmottagning (Länsakuten)
S:t Görans Sjukhus 08-672 25 33

http://www.vardguiden.se/HealthUnit....321000016-15Z1
Citera
2007-02-20, 11:19
Medlem
Nostradamus72s avatar
Vet inte hur det ser ut i Stockholm, men är det riktigt illa (dvs fara för hennes liv) så tycker jag du ska se om det finns något mobilt team inom den del av stan du bor i. Annars kanske det finns något akutpsykiatrisk mottagning. OM inte detta funkar är väl dessvärre vårdcentralen ett alternativ, antingen för att få farmakologisk behandling, eller möjligen en remiss till psykiatrisk klinik.

Ibland har även kommunen vissa grupper, som kan ge basal råd och stöd. Ytterligare alternativ är ju privata mottagningar, men det är oftast snordyrt.

Inte för att jag ska lägga mig i, men vad är hennes problem?
Citera
2007-02-20, 12:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nostradamus72
Vet inte hur det ser ut i Stockholm, men är det riktigt illa (dvs fara för hennes liv) så tycker jag du ska se om det finns något mobilt team inom den del av stan du bor i. Annars kanske det finns något akutpsykiatrisk mottagning. OM inte detta funkar är väl dessvärre vårdcentralen ett alternativ, antingen för att få farmakologisk behandling, eller möjligen en remiss till psykiatrisk klinik.

Ibland har även kommunen vissa grupper, som kan ge basal råd och stöd. Ytterligare alternativ är ju privata mottagningar, men det är oftast snordyrt.

Inte för att jag ska lägga mig i, men vad är hennes problem?

Det är tyvärr alldeles för invecklat för att skrivas ner på några rader, men kosrt sagt så är resultatet av ett antal traumatiska händelser att hon då och då (kanske var tionde dag) hamnar i en psykos där hon försvinner ur kroppen och blir okontaktbar, där ingen kan nå henne. Hon spänner hela kroppen och säger efteråt att hon efteråt får alla händelser uppspelade inom sig. hon känner sig smutsig och
Citera
2007-02-20, 12:33
Medlem
Nostradamus72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1302
Det är tyvärr alldeles för invecklat för att skrivas ner på några rader, men kosrt sagt så är resultatet av ett antal traumatiska händelser att hon då och då (kanske var tionde dag) hamnar i en psykos där hon försvinner ur kroppen och blir okontaktbar, där ingen kan nå henne. Hon spänner hela kroppen och säger efteråt att hon efteråt får alla händelser uppspelade inom sig. hon känner sig smutsig och

Låter som hon utvecklat en kraftig posttraumatisk stress, med inslag av någon form av dissociation (vilket kan förekomma vid PTSD). Det där är inte att leka med. Jag tycker att din flickvän bör kontakta psykiatrin så snart som möjligt, och hon behöver få behandling av psykolog.

Hur har det gått med de förslagen som kommit upp?
Citera
2007-02-20, 17:19
Flyttar till Psykakuten...
Citera
2007-02-20, 18:27
Medlem
Tjohildas avatar
Om ni inte får nån typ av hjälp eller rådgivning nånstans (vilket tyvärr kan hända) rekommenderar jag att du ger henne massage. Har en förbluffande bra effekt och utlöser kroppsegna lugnande ämnen i signalsystemet. Finns många guider på nätet om du inte vet hur du ska göra.
Citera
2007-02-20, 22:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tjohilda
Om ni inte får nån typ av hjälp eller rådgivning nånstans (vilket tyvärr kan hända) rekommenderar jag att du ger henne massage. Har en förbluffande bra effekt och utlöser kroppsegna lugnande ämnen i signalsystemet. Finns många guider på nätet om du inte vet hur du ska göra.

Var på psykakuten idag och har fått remiss till psykolog. Läkaren på akuten var mycket saklig och vi gick igenom situationen. Jag har tack och lov gjort helt rätt när jag varit med..
Ska prova massagen. Tack!
Citera
2007-02-22, 12:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 1302
Var på psykakuten idag och har fått remiss till psykolog. Läkaren på akuten var mycket saklig och vi gick igenom situationen. Jag har tack och lov gjort helt rätt när jag varit med..
Ska prova massagen. Tack!
Remiss till psykolog från psykakuten? Det var inte en remiss till en psykiatrisk öppenvårdsmottagning du fick då?
Citera
2007-03-08, 23:11
Medlem
Precis som tjohilda var inne på är kroppskontakt mycket lägligt vid sådana sessioner som din flickvän får (dessa är dock inte psykotiska upplevelser av din beskrivning att döma, utan av annan karaktär, men kan vara nog så illa ändå) att hela tiden söka kontakt, upprepa personens namn, klappa försiktigt på kiderna e.tc. kroppsvärme löser spänningar och kramper, det mest önskvärda är att hålla om personen ifråga och massera med lätta rörelser.
Att vara påstridig och inte ge upp är det allra viktigaste när det gäller att nå någon som är med om liknande attacker, skulle det bli riktigt allvarligt kan kallt vatten faktiskt vara en sista utväg.

Stort lycka till, hoppas att ni klarar er ur dethär tillsammans.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in