• 1
  • 2
2007-02-20, 09:54
Medlem
Ja, jag vet att det här låter extremt fjantigt, men alla har vi nån svag punkt så nu kör vi:

Det är helt enkelt så att jag är så nojig över bakterier från ofärdig kyckling, att jag inte pallar att tillaga eller hantera det alls. Det bli helt enkelt så vansinnigt många och långa procedurer att det inte är värt det. Det tråkiga är att jag verkligen uppskattar skiten och skulle vilja käka det OFTA. Vad gör man?
Jag vet att man SKA vara försiktig, men jag har en känsla av att jag går till överdrift, eftersom jag springer runt med vild blick i köket och avverkar disktrasa efter disktrasa...

Finns det nån kunnig och empatisk person här som vill lugna en trasig själ och kanske tipsa om nåt så gott som vattentätt sätt att tillaga en normalstor kycklingfilé utan att behöva skära i den hela tiden?
Citera
2007-02-20, 10:08
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BeP
Finns det nån kunnig och empatisk person här som vill lugna en trasig själ och kanske tipsa om nåt så gott som vattentätt sätt att tillaga en normalstor kycklingfilé utan att behöva skära i den hela tiden?
Det finns ett antal sätt som tar död på bakterier.
- Nedfrysning
- Värmebehandling
- Insaltning
- Syrabehandling

Om du kör en kombination av dessa så kan jag garantera dig att det inte finns några skadliga bakterier kvar.

Gör så här. Frys fileerna om de är färska. Ta ut dem efter några dagar och tina dem sakta i kylskåp över natten. Nästa dag så gör du en marinad som innehåller salt i någon form, syra (t ex citron eller lime) eller både och. Marinera i kylskåp i två timmar och tillaga därefter fileerna tills de är genomkokta/genomstekta. Ingen rosa saft i mitten således.

~Paul~
Citera
2007-02-20, 10:32
Medlem
NinjaRövardottes avatar
Bästa sättet att hjälpa sånt här är med information =)
Läste någonstans att en stor majoritet utav alla salmonella fall blivit smittade utav dålig hantering (ex sköra sallad utan att diska kniven) och ej pga dåligt lagad kyckling.
Har du stektermometer så se till att den tjockasde delen utav kycklingen håller 75° C innertemperatur då är salmonella bakterierna garanterat döda och du har en saftig kyckling. De dör vid mycket lägre temperaturer men då krävs längre tid.

Se till att använda en speciell skärbräda för kyckling som aldrig används för andra saker och diska den noga direkt efter användning.

Köp svensk kyckling så mycket du kan eller iaf EU kyckling eftersom det är högre kontroller på dom.
Citera
2007-02-20, 11:23
Medlem
tjaboooos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NinjaRövardotte
Se till att använda en speciell skärbräda för kyckling som aldrig används för andra saker och diska den noga direkt efter användning.
bör väl undvika trä som suger åt sej också, eller det kanske inte spelar nån roll om man diskar ordentligt ?
Citera
2007-02-20, 11:41
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tjaboooo
bör väl undvika trä som suger åt sej också, eller det kanske inte spelar nån roll om man diskar ordentligt ?
Träbrädor är bättre än plastbrädor.

~Paul~
Citera
2007-02-20, 11:59
Medlem
tjaboooos avatar
tänkte mer åt glas hållet.
glas suger ju inte åt sej nånting, det bara förstör kniven.
Citera
2007-02-20, 12:21
Medlem
woofers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Det finns ett antal sätt som tar död på bakterier.
- Nedfrysning
- Värmebehandling
- Insaltning
- Syrabehandling

Om du kör en kombination av dessa så kan jag garantera dig att det inte finns några skadliga bakterier kvar.

Gör så här. Frys fileerna om de är färska. Ta ut dem efter några dagar och tina dem sakta i kylskåp över natten. Nästa dag så gör du en marinad som innehåller salt i någon form, syra (t ex citron eller lime) eller både och. Marinera i kylskåp i två timmar och tillaga därefter fileerna tills de är genomkokta/genomstekta. Ingen rosa saft i mitten således.

~Paul~

Nedfrysning har ingen som helst påverkan på bakterier. Dom lever och frodas för fullt när dom tinas upp igen. Däremot är infrysning en bra metod då det gäller lite större parasiter tex mask och liknande.

Är man väldigt nojig så kan man ju desinficera all utrustning som kommit i kontakt med kycklingen efteråt.

Sen är det ju faktiskt inte så att salmonella enbart påträffas i kyckling utan har även hittats i grönsaker och liknande.

Salmonella är förvisso en förbannat otrevlig sjukdom men det är inte så att man dör knall och fall.
Citera
2007-02-20, 12:52
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av woofer
Nedfrysning har ingen som helst påverkan på bakterier. Dom lever och frodas för fullt när dom tinas upp igen. Däremot är infrysning en bra metod då det gäller lite större parasiter tex mask och liknande.
Ja, jag vet. Vi har ju diskuterat detta tidigare. Jag menade bara att om man går igenom alla dessa steg så är man garderad mot det mesta.

~Paul~
Citera
2007-02-20, 12:53
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tjaboooo
det bara förstör kniven.
Hm, det skulle göra mig hysterisk i alla fall

~Paul~
Citera
2007-02-20, 13:04
Medlem
SpaceCats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Träbrädor är bättre än plastbrädor.

~Paul~
Jag lägger alltid en tidning inunder när jag håller på med något slabbigt.
Bara att kasta och skölja av kniven och tvätta händerna.
Citera
2007-02-20, 13:14
Medlem
DoubleWoods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BeP
Ja, jag vet att det här låter extremt fjantigt, men alla har vi nån svag punkt så nu kör vi:

Det är helt enkelt så att jag är så nojig över bakterier från ofärdig kyckling, att jag inte pallar att tillaga eller hantera det alls. Det bli helt enkelt så vansinnigt många och långa procedurer att det inte är värt det. Det tråkiga är att jag verkligen uppskattar skiten och skulle vilja käka det OFTA. Vad gör man?
Jag vet att man SKA vara försiktig, men jag har en känsla av att jag går till överdrift, eftersom jag springer runt med vild blick i köket och avverkar disktrasa efter disktrasa...

Krångla inte till det, se till att ha bra hygien och vältvättade "verktyg" (kniv, bräda, osv) och laga på bara!

Fan, jag har rätt känslig mage och har ätit kyckling i jordens alla hörn - inte minst i asien - och inte haft några bekymmer av det.

Den bacill/bakteriefobi du verkar ha får du nog överkomma genom att möta dina farhågor eller hypnosterapi..

Rock on!
Citera
2007-02-20, 15:50
Medlem
Bråkmakarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NinjaRövardotte
Bästa sättet att hjälpa sånt här är med information =)
Läste någonstans att en stor majoritet utav alla salmonella fall blivit smittade utav dålig hantering (ex sköra sallad utan att diska kniven) och ej pga dåligt lagad kyckling.
korskontaminering heter det

Rent kycklingkött rekomenderas att det kommer upp 70 grader, och kyckling med ben, exempelvis hel kyckling, 82 grader.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in