• 1
  • 2
2007-02-20, 09:40
Medlem
kultingens avatar
Har upptäckt att jag inte kan ha datorn tillsammans med de jag bor med så jag skulle behöva ett simpelt men fungerande lösenordsskydd.
Alltså att man måste mata in ett lösenord för att komma in. Tips på program?
Citera
2007-02-20, 09:49
Medlem
Akira_Yatagamas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kultingen
Har upptäckt att jag inte kan ha datorn tillsammans med de jag bor med så jag skulle behöva ett simpelt men fungerande lösenordsskydd.
Alltså att man måste mata in ett lösenord för att komma in. Tips på program?

1.Vilket OS kör du?
2.När vill du lösenordsskydda, när du loggar in eller efter att du loggat in?
Om du kör Win Xp, borde inloggningen gå att lösa på kontrollpanelen under användarkonto, där kan du ställa in ett lösenord. Efter att du loggat in, kan du sätta ett lösenord på din skärmsläckare, hoppas detta löste ditt problem
mvh Akira.
Citera
2007-02-20, 09:55
Medlem
kultingens avatar
Kör win XP.
Har tidigare i min ungdom kört på skärmsläckaren lösenord (hade skärmsläckaren i autostaren) men det känns inte särskilt smidigt.
Loggar in automatiskt så det lättaste vore ett program som autostartar när man loggar in, hade ett program förr men jag kommer inte ihåg vad det hette...
Citera
2007-02-20, 10:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kultingen
Loggar in automatiskt så det lättaste vore ett program som autostartar när man loggar in, hade ett program förr men jag kommer inte ihåg vad det hette...
Vore inte det lättaste snarare att slå av automatisk inloggning?
Citera
2007-02-20, 10:30
Medlem
tepss avatar
Start Menyn -> Kontrolpanelen -> Användarkonton -> kultingen -> Skapa Ett Lösenord
Citera
2007-02-20, 10:59
Medlem
Dr.Gs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av teps
Start Menyn -> Kontrolpanelen -> Användarkonton -> kultingen -> Skapa Ett Lösenord

Fast går det inte att komma förbi den lösenorden från BIOS, där jag såg att man har möjligheten att ändra lösenordet på ngt fast däremot vet jag inte riktigt till vad detta gäller.
Citera
2007-02-20, 13:44
Medlem
blueCommands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.G
Fast går det inte att komma förbi den lösenorden från BIOS, där jag såg att man har möjligheten att ändra lösenordet på ngt fast däremot vet jag inte riktigt till vad detta gäller.

Nej, men det går att återställa om man bootar med en recovery cd
Citera
2007-02-20, 19:11
Medlem
Funkes avatar
Det enda lösenordet man kan ändra i BIOS är Bios eget lösenord om man nu har ett sånt aktiverat. Har ingenting med Windows-inloggningen att göra. När du lösenordskyddar din dator var noga med att du även har lösenord på administratörs-kontot eftersom där kan man ändra andras lösenord.
För att lösenordskydda din dator så är det lättast att inaktivera automatisk inloggning och aktivera ett lösenord för ditt konto. Är du riktigt paranoid kan du göra så den ber efter ett lösenord efter att skärmsläckaren har varit igång.
Citera
2007-02-20, 20:23
Medlem
Dr.Gs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blueCommand
Nej, men det går att återställa om man bootar med en recovery cd

Sorry, men måste bara fråga. Vad menas med en recovery cd?

Förlåt om det blir för mycket off-topic men det kanske är till nytta även för trådskaparen om denne utsätts för ngt sådant. Tack
Citera
2007-02-20, 20:54
Medlem
jaccees avatar
Citat:

Förlåt om det blir för mycket off-topic men det kanske är till nytta även för trådskaparen om denne utsätts för ngt sådant. Tack
Återstälnings cd. typ
Citera
2007-02-21, 08:33
Medlem
Dr.Gs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jaccee
Återstälnings cd. typ

Tack för översättningen, det hade jag nog också förstått fast jag undrade snarare hur man gör en sådan cd. Kan man bränna en sån där skiva på nero? Det finns väl en sådan funktion?!
Citera
2007-02-21, 15:39
Medlem
Citat:
Tack för översättningen, det hade jag nog också förstått fast jag undrade snarare hur man gör en sådan cd. Kan man bränna en sån där skiva på nero? Det finns väl en sådan funktion?!
Om det gäller en CD för att nollställa/ändra lösenordet till ett konto i Windows XP så finns en CD/diskett här:
http://home.eunet.no/pnordahl/ntpasswd/
Eller om man vill försöka ta reda på det nuvarande lösenordet:
http://www.loginrecovery.com/
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in