• 1
  • 2
2007-02-20, 01:44
Medlem
spudwishs avatar
Postade det här i en annan tråd, fick inget svar, men är väldigt intresserad av att veta så skriver i egen tråd:

varför använder folk SERMs? AIs hindrar överflödigt östrogen att bildas in the first place, då behövs ju inget som blockar E-receptorerna. Eller har jag missat nån effekt som SERMs men inte AIs har?
Citera
2007-02-20, 12:16
Medlem
LD50s avatar
Risken med AI är att man trycker ner östrogennivåerna alldeles för lågt viklet absolut inte är bra. Det ska finnas östrogen i kroppen. Östrogen och viss vattenretention hjälper även till med styrkan och muskelgyggandet. Skulle kunna ge en mkt bättre förklaring men har precis vaknat...
Citera
2007-02-20, 15:30
Medlem
spudwishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LD50
Risken med AI är att man trycker ner östrogennivåerna alldeles för lågt viklet absolut inte är bra. Det ska finnas östrogen i kroppen. Östrogen och viss vattenretention hjälper även till med styrkan och muskelgyggandet. Skulle kunna ge en mkt bättre förklaring men har precis vaknat...

Nej östrogennivåerna återställs ju.
Citera
2007-02-20, 15:40
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av spudwish
Nej östrogennivåerna återställs ju.

Lyssnar du inte... ??

mvh
Citera
2007-02-20, 16:08
Medlem
aromatashämmare hämmar produktionen av östrogen nästan helt. östrogenproduktionen vid AAS-bruk är faktiskt bra till en viss gräns. det hjälper bl.a. till att hålla kolesterolvärdena under någorlunda kontroll, och som LD50 säger, det är även bra i muskeluppbyggande syfte. medan nolvadex bara blockerar östrogenreceptorerna så har man fortfarande östrogen och dess goda effekter kvar. aromatashämmare är dessutom j*vligt dyrt i jämförelse med nolvadex.
Citera
2007-02-20, 16:16
Medlem
spudwishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gimpen_
Lyssnar du inte... ??

mvh

Lyssnar vanligtvis på LD50 men inte i det här fallet. Östrogennivåerna dämpas bara i början när man använder AI, de återställs ju snabbt igen just till de nivåer som man vill ha dem på. Blir det störningar i hormonhomeostasen så ges det givetvis feedback till det relevanta endokrina organet. Är ju just av den anledningen som AIs är populära som testoboosters, de höjer testosteronproduktionen men östrogenproduktionen varken sjunker eller ökar markant, och därmed ingen risk för osteoporos.
Citera
2007-02-20, 17:36
Bannlyst
Citat:
Lyssnar vanligtvis på LD50 men inte i det här fallet. Östrogennivåerna dämpas bara i början när man använder AI, de återställs ju snabbt igen just till de nivåer som man vill ha dem på. Blir det störningar i hormonhomeostasen så ges det givetvis feedback till det relevanta endokrina organet. Är ju just av den anledningen som AIs är populära som testoboosters, de höjer testosteronproduktionen men östrogenproduktionen varken sjunker eller ökar markant, och därmed ingen risk för osteoporos.

Man ska ha östrogen i kroppen, för låga värden är skadligt... Fattar du?

mvh
Citera
2007-02-20, 20:02
Medlem
spudwishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gimpen_
Man ska ha östrogen i kroppen, för låga värden är skadligt... Fattar du?

mvh

Jag har inte sagt nåt annat. Jag säger ju att AIs inte tar bort östrogenet, det återställs ju bara några dagar efter att man börjat använda det, och som jag sa ovan så är det bra eftersom låga östrogennivåer orsakar osteoporos m.m. Läs vad jag skriver. Det är SERMs som har den effekten som du pratar om, eftersom de blockerar östrogenreceptorerna, förenklat sett. AIs däremot blockerar aromatas, kroppen ger feedback och så återställs mängden östrogen i kroppen genom ökad T-produktion. SERMs ger bara ökad T-produktion utan att återställa östrogenproduktionen, eftersom östrogenreceptorerna är blockerade. Så funkar det, och mot den bakgrunden undrar jag varför folk väljer SERMs då de är uppenbart underlägsna.
Citera
2007-02-20, 21:05
Medlem
Citat:
Jag har inte sagt nåt annat. Jag säger ju att AIs inte tar bort östrogenet, det återställs ju bara några dagar efter att man börjat använda det,

östrogennivån återställs inte så länge man använder AI's.

Citat:
och som jag sa ovan så är det bra eftersom låga östrogennivåer orsakar osteoporos m.m. Läs vad jag skriver.

Citat:
Det är SERMs som har den effekten som du pratar om, eftersom de blockerar östrogenreceptorerna, förenklat sett.

nolvadex blockerar VISSA östrogenreceptorer (bl.a. bröstkörtlarna och hypotalamus) och stimulerar vissa.

Citat:
AIs däremot blockerar aromatas, kroppen ger feedback och så återställs mängden östrogen i kroppen genom ökad T-produktion.

testosteronproduktionen ökar om man inte har AAS i kroppen men östrogenproduktionen ökar inte FÖR DEN ÄR NEDSTÄNGD AV AROMATASHÄMMAREN!!!

Citat:
SERMs ger bara ökad T-produktion utan att återställa östrogenproduktionen, eftersom östrogenreceptorerna är blockerade.

SERM's återställer inte östrogenproduktionen FÖR DEN ÄR INTE NEDSTÄNGD!!! då behöver inte östrogennivån återställas!

Citat:
Så funkar det, och mot den bakgrunden undrar jag varför folk väljer SERMs då de är uppenbart underlägsna.

AI's är dyrt och minskar östrogennivån FÖR MYCKET! nolvadex stimulerar dessutom östrogenreceptorer i levern som verkar positivt på kolesterolhalten!
Citera
2007-02-20, 21:11
Medlem
spudwishs avatar
Caps lock och mängder av utropstecken är nödvändiga varför?

Jag tar det här med en endokrinolog istället, ingen verkar ju vilja ge utförliga svar.
Citera
2007-02-20, 21:58
Medlem
silbersteins avatar
Rapportera gärna här i tråden vad du kom fram till, skulle vara intressant att veta.
Citera
2007-02-20, 22:04
Medlem
insolents avatar
Det är en intressant diskussion, lägg inte ner den bara för att ni inte är överens. Red ut det ordentligt så vinner alla.
mvh
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in