• 1
  • 2
2007-02-19, 22:28
Medlem
Tjabba, har nyligen fått tetralysal mot mina finnar i ansiktet, och tänkte kollar hur det spelar ihop med alkohol. Ger tabletterna ingen effekt alls eller är det bara försämrad effekt tillsammans med alkohol?
Citera
2007-02-19, 22:40
Medlem
roaders avatar
Vill bara lägga till en fotnot som många missar - du får inte inta något innehållandes Kalcium 3 timmar för och efter intaget av tablett/er.
Citera
2007-02-19, 22:42
Medlem
Okej, tappar man effekten då eller? Skumt att inte läkaren sa något om det, har du någon källa?
Citera
2007-02-19, 22:45
Medlem
roaders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enkan
Okej, tappar man effekten då eller? Skumt att inte läkaren sa något om det, har du någon källa?

Det var det jag misstänkte, läs bipacksedeln om du inte tror mig.

Edit: Men du kanske ska rådfråga din läkare ändå, kan ju ha funnits någon anledningen till varför hon inte sa det.
Citera
2007-02-19, 22:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av roader
Det var det jag misstänkte, läs bipacksedeln om du inte tror mig.

Edit: Men du kanske ska rådfråga din läkare ändå, kan ju ha funnits någon anledningen till varför hon inte sa det.

Jo kikade lite på fass nu;
Kod:
Följande läkemedel kan påverka effekten av Tetralysal: 

- antacida (medel mot sur mage) 

- didanosin (medel mot virus) 

- kinapril (medel mot högt blodtryck) 

- järntabletter 

- kalcium 

- zink 
Men det stog inget om att det var just 3h före/efter...

Och du råkar inte ha någon aning om hur det är med alkohol?
Citera
2007-02-19, 23:17
Medlem
roaders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enkan
Och du råkar inte ha någon aning om hur det är med alkohol?

Nej tyvärr, men fråga din läkare om det där med Kalcium, dock åt jag Tetracyklin på min tid och det kan ju vara annorlunda. Tror det har att göra med att Tetracykliner binder till Kalcium.

Förövrigt är jag tveksam till om det skulle ge några komplikationer att blanda alkohol med Tetralysal, tror tillochmed att de förvaras i alkohol, men som sagt vet jag inte.
Citera
2007-02-20, 00:58
Medlem
Guybrushs avatar
Nu vet jag inte om min lever håller på att dö, men när jag åt tetralysal så söp jag som vanligt varje vecka. Det var väl kanske tre år sen nu, och inga blodprov har iaf visat att något gått snett.

Så det är nog lugnt att dricka som vanligt

Om det nu inte ska blandas med kalcium, jag har för mig att jag spolade ner tabletterna med mjölk med jämna mellanrum. Men det kanske bara gäller för om man tar kalciumtillskott eller liknande?
Citera
2007-02-20, 08:26
Medlem
roaders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Guybrush
Om det nu inte ska blandas med kalcium, jag har för mig att jag spolade ner tabletterna med mjölk med jämna mellanrum. Men det kanske bara gäller för om man tar kalciumtillskott eller liknande?

På bipacksedeln står det att man inte får förtära eller dricka någonting innehållandes Kalcium, typ mjölk yohurt etc. Dock förstör ju inte detta hela kuren, men det försämrar upptagningen.
Citera
2007-02-20, 12:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Guybrush
Nu vet jag inte om min lever håller på att dö, men när jag åt tetralysal så söp jag som vanligt varje vecka. Det var väl kanske tre år sen nu, och inga blodprov har iaf visat att något gått snett.

Så det är nog lugnt att dricka som vanligt

Jo jag har druckit nu också lite smått, men jag tänkte mer om effekten mot finnarna försvinner, alltså att tabletterna inte gör det dom tänkt?
Citera
2014-06-07, 19:54
Medlem
tetracyklin/tetralysal + alkohol

Hej,

Äter antibiotika mot acne (tetracyklin/tetralysal) verkar ha flera olika namn, hur som helst så undrar jag ifall man bör ta det lungt med alkoholen under denna behandling?
Citera
2014-06-07, 23:04
Medlem
Europes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wcanka1
Hej,

Äter antibiotika mot acne (tetracyklin/tetralysal) verkar ha flera olika namn, hur som helst så undrar jag ifall man bör ta det lungt med alkoholen under denna behandling?

Alkohol påverkar inte antibiotikans verkningsgrad och ger inte några nya bieffekter om det förtärs tillsammans med antibiotika. Däremot kan ju alkohol i sig ha negativa effekter, men det har som sagt inget att göra med att man äter antibiotika.
Citera
2014-06-20, 15:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Europe
Alkohol påverkar inte antibiotikans verkningsgrad och ger inte några nya bieffekter om det förtärs tillsammans med antibiotika. Däremot kan ju alkohol i sig ha negativa effekter, men det har som sagt inget att göra med att man äter antibiotika.

haha jo, men alkoholens effekter blir inte värre pga medicinen, dvs man pajjar ej levern lr liknande?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in