• 1
  • 2
2007-02-19, 21:41
Medlem
miklons avatar
Jag stör mig just nu på två saker när det gäller ikonerna i Finder:

* Jag vill kunna ändra storleken på ikonerna i Sidofältet, så att de blir större än 32x32. Går det?

* Jag vill byta ut standardikonen för mappar, så att alla mappar som inte har en specifik ikon angiven får en annan ikon än den som är default, går det att göra? Efter att ha googlat en del så befarar jag att så inte är fallet, men jag kanske inte har hittat lösningen bara?
Citera
2007-02-19, 22:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av miklon
Jag stör mig just nu på två saker när det gäller ikonerna i Finder:

* Jag vill kunna ändra storleken på ikonerna i Sidofältet, så att de blir större än 32x32. Går det?

* Jag vill byta ut standardikonen för mappar, så att alla mappar som inte har en specifik ikon angiven får en annan ikon än den som är default, går det att göra? Efter att ha googlat en del så befarar jag att så inte är fallet, men jag kanske inte har hittat lösningen bara?
För alla (nåja) dina ikonutbytningar: http://www.panic.com/candybar/
Ikonerna i sidfältet vet jag tyvärr inte, antar att du menar Finders sidfält?
Citera
2007-02-19, 22:19
Medlem
miklons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ibis
För alla (nåja) dina ikonutbytningar: http://www.panic.com/candybar/
Ikonerna i sidfältet vet jag tyvärr inte, antar att du menar Finders sidfält?

Tack för tipset och ja, det är Finders sidofält jag menar, jag var kanske lite otydlig.
Citera
2007-02-20, 00:38
Medlem
G Hårddiskssons avatar
Det går bra att byta ut standardikonerna men är ganska pilligt. Alla ikoner är av typen .icns. För enskilda program ligger de i Contents>Resources (som man får upp genom att högerklicka på programmet och sedan välja Visa paketets innehåll). Standardikonerna däremot ligger på lite olika ställen men om jag inte minns helt tokigt ligger GenericFolderIcon.icns i CoreTypes.bundle som finns i System>Library>CoreServices. Gör på samma sätt genom att högerklicka och välj "Visa paketets innehåll" och sedan Contents>Resources. Där ska ganska många olika standardikoner finnas och det är bara att byta ut dem mot dem man vill ha istället (genom att byta namn på och kopiera över dem man vill ha till mappen).
Citera
2007-02-20, 06:47
Medlem
Janosch_Flax!s avatar
Ett annat sätt att byta ut ikoner är att markera filen/mappen med den ikon du vill ha(finns att ladda ner en massa, alternativt göra egna) tryck äpple + I, -> markera ikonen uppe till vänster i inforutan så den får en lätt blå ton -> Kopiera genom äpple + C -> gå på samma sätt in i den andra filen/mappen du vill ändra -> markera ikonen -> klistra in (äpple + V).

Hoppas det där blev begripligt.
Citera
2007-02-20, 08:56
Medlem
miklons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av G Hårddisksson
Det går bra att byta ut standardikonerna men är ganska pilligt. Alla ikoner är av typen .icns. För enskilda program ligger de i Contents>Resources (som man får upp genom att högerklicka på programmet och sedan välja Visa paketets innehåll). Standardikonerna däremot ligger på lite olika ställen men om jag inte minns helt tokigt ligger GenericFolderIcon.icns i CoreTypes.bundle som finns i System>Library>CoreServices. Gör på samma sätt genom att högerklicka och välj "Visa paketets innehåll" och sedan Contents>Resources. Där ska ganska många olika standardikoner finnas och det är bara att byta ut dem mot dem man vill ha istället (genom att byta namn på och kopiera över dem man vill ha till mappen).

Ahh, kanon, det var precis en sån lösning jag var ute efter.
Citera
2007-02-20, 11:58
Medlem
StyleWarss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av G Hårddisksson
Ujujuj...Hur är det de säger ungdomarna? Du pwonar, G Hårddisksson!
Tack ska du ha! Mycket matnyttig lektion!
Citera
2007-02-20, 13:10
Medlem
G Hårddiskssons avatar
Hehe tack tack. Ingen som råkar ha någon snygg Firefox-ikon i icns-format. Hittar bara fula. Helst skulle jag vilja ha nått som liknade Linspires Firefox-symbol.
Citera
2007-02-20, 13:49
Medlem
G Hårddiskssons avatar
Jag hittade ett käckt litet script som visar alla ikonerna som finns i CoreTypes.bundle. Detta gör det lite enklare att hitta dem man vill ändra på.

http://automagical.livejournal.com/4092.html
Citera
2007-02-20, 21:06
Medlem
miklons avatar
Ok, här kommer en annan nöt att knäcka på temat ikoner:

Jag laddade ned David Lanhams Agua-set:

http://www.dlanham.com/art/agua/

Där representeras ikonerna av mappar och det fungerar ju bra att kopiera dem från info-fönstret och klistra in i ett annat info-fönster. Men vill jag använda G.Hårdiskssons metod så måste jag ju ha ikonerna som .icns-filer. Finns det något sätt att få fram det? Jag har testat att kopiera ikonen och klistra in i Icon Composer, men det blir bara den storlek som används i info-fönstret (32x32) som kopieras, inte övriga storlekar.

Hoppas att min beskrivning inte är allt för luddig.

Edit: Jag tar också gärna mot tips på ställen där man kan hitta .icns-filer.
Citera
2007-02-20, 22:18
Medlem
G Hårddiskssons avatar
Om du istället för att ladda hem de där konstiga mapparna som man får om man laddar hem dmg:n från iconfactory genom att klicka på apple-symbolen, väljer den lilla röda lådan. Då får man en icontainer som man kan extrakta ut icns-filer från med det lilla programmet icontainer2icns. Tyvärr får man inte några vettiga namn på iconfilerna och det blir ett mindre helvete att byta ut dem.
Citera
2007-07-05, 16:06
Medlem
G Hårddiskssons avatar
Läste på MacFeber om ett gratis alternativ till CandyBar som kanske kan vara nått. Iaf jag är inte så pigg på att betala för att smidigt byta ikoner.

http://www.freemacsoft.net/LiteIcon.html
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in