Flashback bygger pepparkakshus!
2025-11-07, 01:11
Medlem
UnitedKingdoms avatar
Ang vem som var hemma hos Ulrika i villan den kvällen/natten så undrar jag om det finns uppgifter på att tjejkompisen som sägs varit där på kvällen verkligen var kvar när Helena ringde hem vid ca 0130, eller är det av ngn okänd anledning en efterhandskonstruktion?
Ulrikas pojkvän var ju tydligen inte hemma hos henne den helgen heller så teoretiskt sett var det fritt fram för lite förbjuden kärlek den natten!
Senast redigerad av UnitedKingdom 2025-11-07 kl. 01:20.
Citera
2025-11-07, 08:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UnitedKingdom
Sanningen den behöver man nämligen inte komma ihåg, sanningen den sitter fastgjuten i benmärgen än vad som sker runtomkring en människa, om du så blir väckt mitt i natten så finns sanningen direkt i ditt medvetande.

Det är väldigt sant och när något stort, dramatiskt och traumatiskt händer går man igenom det i huvudet gång på gång och in i minsta detalj. Därför tror jag det är omöjligt att glömma exempelvis vilka personer som var med på en viss taxiresa.
Det är också väldigt svårt att, när man berättar för andra, att låta bli att vara överdetaljerad. Alla har väl lyssnat på någon i kris - det tar lång tid att berätta bara en ganska kort händelse. Man lyssnar därför att berättandet är en del av krisbearbetningen.
Citera
2025-11-07, 09:06
Medlem
Citat:
Ang vem som var hemma hos Ulrika i villan den kvällen/natten så undrar jag om det finns uppgifter på att tjejkompisen som sägs varit där på kvällen verkligen var kvar när Helena ringde hem vid ca 0130, eller är det av ngn okänd anledning en efterhandskonstruktion?
Ulrikas pojkvän var ju tydligen inte hemma hos henne den helgen heller så teoretiskt sett var det fritt fram för lite förbjuden kärlek den natten!

Jag ställer mig frågande till källa för de två olika uppgifterna som finns - att TP var i Mariestad och hos UA, och att TP inte var i Mariestad och hos UA. Jag uppfattar att båda sakerna har påståtts i tråden utan att ha verifierats med källa. Vi har ju länge ansett att en passagerare i taxin från Töreboda har varit pojkvännen TP. Varför är det inte längre så nu?
Jag har också sett att IBnolltre påstått att han intervjuat PW, men låtit bli att svara på detaljfrågor om den saken. Det gör just det påståendet väldigt tveksamt för mig.
Citera
2025-11-07, 11:12
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ajnoshort
Jag ställer mig frågande till källa för de två olika uppgifterna som finns - att TP var i Mariestad och hos UA, och att TP inte var i Mariestad och hos UA. Jag uppfattar att båda sakerna har påståtts i tråden utan att ha verifierats med källa. Vi har ju länge ansett att en passagerare i taxin från Töreboda har varit pojkvännen TP. Varför är det inte längre så nu?
Jag har också sett att IBnolltre påstått att han intervjuat PW, men låtit bli att svara på detaljfrågor om den saken. Det gör just det påståendet väldigt tveksamt för mig.

Den förra uppgiften kommer från info som jag fått personligen i telefon. Jag kan/vill inte berätta vem denna person är, för jag vill inte outa den här personen. Dels är det också för min egen skull. Då jag inte vet hur många människor som personen berättat det för, så riskerar jag att uppgiftslämnaren läser detta och förstår vem det är som gått vidare med uppgiften. Jag lämnar inte ut källor så här offentligt. Då skulle jag framstå som opålitlig, och någon som inte går att lita på. Det vill jag såklart inte.

Jag har tidigare gått ut med att personen är delvis insatt i utredningen och borde veta vad den pratar om. Vid samtalet upprepade jag vad personen påstått, för att det inte skulle bli någon missuppfattning, och personen bekräftade vad den sagt - och att det stämde. Det här har jag skrivit om tidigare. Det här är en person som "säger som det är", och som jag litar på. Det som skulle kunna vara, det är om personen av någon anledning blandat ihop något. Det kan jag inte veta. Jag kan endast säga vad jag fått för uppgifter.

Jag skulle tycka att det var märkligt att/om TP, om nu denne nu var i Mariestad den aktuella kvällen/natten, skulle ha varit "den fjärde" personen i taxin från Töreboda. Denne person (man/kille) sägs ju ha betalat Helenas inträde och följt med in på Stadt. Skulle TP verkligen ha följt med Helena in, när syster U fortsatt hem? Dessutom, varför gick han då inte hem tillsammans med Helena efter stängning? För mig låter det inte som att det skulle ha varit TP (om det nu inte varit ytterligare någon kille med i taxin som följde med in).
Citera
2025-11-07, 13:17
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prinzezzan
Den förra uppgiften kommer från info som jag fått personligen i telefon. Jag kan/vill inte berätta vem denna person är, för jag vill inte outa den här personen. Dels är det också för min egen skull. Då jag inte vet hur många människor som personen berättat det för, så riskerar jag att uppgiftslämnaren läser detta och förstår vem det är som gått vidare med uppgiften. Jag lämnar inte ut källor så här offentligt. Då skulle jag framstå som opålitlig, och någon som inte går att lita på. Det vill jag såklart inte.

Jag har tidigare gått ut med att personen är delvis insatt i utredningen och borde veta vad den pratar om. Vid samtalet upprepade jag vad personen påstått, för att det inte skulle bli någon missuppfattning, och personen bekräftade vad den sagt - och att det stämde. Det här har jag skrivit om tidigare. Det här är en person som "säger som det är", och som jag litar på. Det som skulle kunna vara, det är om personen av någon anledning blandat ihop något. Det kan jag inte veta. Jag kan endast säga vad jag fått för uppgifter.

Jag skulle tycka att det var märkligt att/om TP, om nu denne nu var i Mariestad den aktuella kvällen/natten, skulle ha varit "den fjärde" personen i taxin från Töreboda. Denne person (man/kille) sägs ju ha betalat Helenas inträde och följt med in på Stadt. Skulle TP verkligen ha följt med Helena in, när syster U fortsatt hem? Dessutom, varför gick han då inte hem tillsammans med Helena efter stängning? För mig låter det inte som att det skulle ha varit TP (om det nu inte varit ytterligare någon kille med i taxin som följde med in).

Bra inlägg, särskilt det sista stycket. Dessutom framgår det - som vanligt! - i radiodokumentären från 2017 att det var bara fyra personer i taxin från Töreboda till Mariestad. Pernilla säger tydligt att det var Helena, Ulrika och två till. Självklart var inte TP med, och om han skulle ha varit med skulle han ju självklart åkt med Ulrika hem. Och om han skulle ha varit med i taxin och om han skulle ha följt med Helena in på Stadt så hade ju hans närvaro inne på Stadt varit dokumenterad flera gånger om.

Så helt riktigt: Nej, nej, nej! Bara glöm TP. Och även om jag inte behöver skriva det här till dig, så ändå: Bara glöm att Ulrika är "inblandad" eller att något "hände i hemmet". Det är en liten, liten klick missanpassade nollor i tråden som vill trolla med det här bara för att hålla fokus borta från Kl*s - han som vet något som han inte har sagt, han som gick med Helena på bron - och som är potentiellt möjligt inblandad.
Senast redigerad av Ugglan. 2025-11-07 kl. 13:25.
Citera
2025-11-07, 13:31
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ugglan och IB får skriva 10 000 inlägg om dagen med förklaringar till Ulrikas olika utsagor likväl så är det bara Bullshit och åter igen Bullshit! Sanningen den behöver man nämligen inte komma ihåg, sanningen den sitter fastgjuten i benmärgen än vad som sker runtomkring en människa, om du så blir väckt mitt i natten så finns sanningen direkt i ditt medvetande.

Vad var det egentligen som hände hemma hos familjen Andersson den juninatten -92 vilket skapade henne detta huvudbry? Någonting "hemligt" måste ha hänt inom villans väggar men vad och till vilken dignitet? Frågorna är minst sagt befogad att ställa!?

Då frågar jag igen: Exakt vad är det som Ulrika skulle "ljuga" om? Jag kan hjälpa dig med att det är inte att "ljuga" bara för att man i media svarar lite olika på olika frågor ställda i olika ordning på olika sätt av olika programledare. Tror du fullaste allvar att Ulrika skulle få vara med i Veckans brott med GW Persson närvarande om polisen såg henne som misstänkt? Bara nej.
Senast redigerad av Ugglan. 2025-11-07 kl. 13:43.
Citera
2025-11-07, 13:52
Avstängd
Pepparkakemannens avatar
Citat:

Min fetning.
Hur vet du att det inte var så? Någon verkar ju varit med Helena i slutet. Saker o ting är inte alltid som vi vill tro. Särkilt inte denna natten då inget var som vanligt.
Citera
2025-11-07, 14:23
Medlem
IB03s avatar
Citat:

Mycket bra inlägg. Det är så här OM man är vettig, argumenterar och analyserar.
Citera
2025-11-07, 14:27
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pepparkakemannen
Min fetning.
Hur vet du att det inte var så? Någon verkar ju varit med Helena i slutet. Saker o ting är inte alltid som vi vill tro. Särkilt inte denna natten då inget var som vanligt.

Jag vet inte, men jag grundar det på att Helena setts gå själv över torget. Dessutom, hade TP varit med inne på Stadt, så torde - åtminstone - syster U:s kompisar ha noterat om han var där. Och - vad skulle han göra där utan U? OM han var i Mariestad den aktuella kvällen/natten, borde han inte ha velat tillbringa kvällen med sin flickvän? En helg är inte lång tid, och jag tänker att - speciellt - nyförälskade (?) vill tillbringa den korta/begränsade tiden tillsammans. Om mina uppgifter stämmer, så var deras förhållande relativt nytt, och att då gå ut på krogen utan flickvännen i en annan stad än sin egen, nej, i min bok verkar det mindre troligt.

Detta är inte vad jag vill tro, men eftersom jag inte har hört något om att någon sett/känt igen honom på Stadt eller utanför efter stängning (som kommit fram), så är detta min åsikt. Kommer det fram uppgifter som pekar mot annat, så funderar jag på det då.
Citera
2025-11-07, 15:00
Medlem
UnitedKingdoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ugglan.
Då frågar jag igen: Exakt vad är det som Ulrika skulle "ljuga" om? Jag kan hjälpa dig med att det är inte att "ljuga" bara för att man i media svarar lite olika på olika frågor ställda i olika ordning på olika sätt av olika programledare. Tror du fullaste allvar att Ulrika skulle få vara med i Veckans brott med GW Persson närvarande om polisen såg henne som misstänkt? Bara nej.

Jag har förstått att du inte tillhör landets kommande kärnfysiker men att du är så in hvete korkad blev för mej ändå en överraskning!

GIVETVIS!
- Söndagen, vad Helena gjorde, ett antal olika utsagor har kommit ur hennes mun, när det faktiskt är fullständigt omöjligt för henne att ha mer än en utsaga på vad hon gjorde!
Senast redigerad av UnitedKingdom 2025-11-07 kl. 15:41.
Citera
2025-11-07, 15:08
Medlem
IB03s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pepparkakemannen
Min fetning.

Den mannen som du menar följde Helena hem och som sågs av bl a brovittnet gå med Helena på bron och som tog ner höger strax efter på denna stig emellan fängelset och ån var KM.

Om denna man som stämde in väldigt väl med KMs signalement inte var KM som gick med denna kvinna med de färgglada byxorna som var Helena vart i så fall gör du av honom under denna lucka han har efter han ringde sin sambo på torget 2:15 och fram till han träffar kompisen Henrik A i sista backen hem vid 3:30 ?

I första förhöret på Måndagen den 15 juni 1992 tidigarelägger han sin hemkomst så att denna lucka på 1 timma och 15 minuter "försvinner". Att denna lucka aldrig har ägt rum. Detta tvingas han att ta tillbaka senare under 1998 när han beslås med lögn/ "dåligt minne" av polisen och detta problem med denna lucka kvarstår där han enligt egen utsago inte "kan bevittnas av andra"...Detta vet han dock också...Hm.

Förslag på lösningar ut ur detta problem för KM och det är om casanovan KM skall hitta en tjej omedelbart efter att han pratat färdigt med sambon och går och tokraggar då han måste trösta sig med att Helena inte vill ha honom. Problemet är att här kan han bli sedd och utmärka sig på torget tills dess att han hittar en villig tjej... Klockan tickar här. Sen skall hon hålla tyst om allt detta så detta inte kommer ut...NEJ, uteslutet.

Nästa variant. KM bara vandrar iväg bort från torget bort till en plats där han inte "kan bevittnas av andra" men också då med "minnesbilder som polisen inte är intresserade" av samtidigt... Bron har han inte varit på dock det vet han, igen. Knivigt detta. Lägger han sig och sover på en parkbänk norr, söder eller åt öster om centrum så har han kanske heller inte så mycket "minnesbilder" att berätta om för polisen. Hm. HUR hjälper vi KM bort från detta hemska: Helena, bron och Kohagen ? Hjälp mig.

Detta är ett omöjligt uppdrag. Vi KAN INTE ta KM bort från denna "hotzone" är jag rädd och detta betyder att han nådde skogsstigens början med Helena rakt in i lejonets kula där GM redan fanns med sin bil inne på den borttagna västra cykelvägen. Med dessa tider som KM är fastlåst till denna natt så kan man inte få bort honom från Kohagen som vittne men samtidigt omöjliggör dessa samtidigt honom som delaktig i själva brottet då han INTE hinner vara med på en tillfällig dumpning av kroppen då han måste vandra hemåt till Henrik A i sista backen hem vid 3:30 och därefter till det samtal till sambon till hennes jobb vid 4:00 från hemmet.

Därefter som vi konstaterat så kommer sambon snart hem efter sitt nattpass vid c.a 7:00 och då MÅSTE KM ligga i sin säng. Därmed kan han heller inte te x varit med nere i Trankärr vid 8:30-9:00 och framåt.
Senast redigerad av IB03 2025-11-07 kl. 15:11.
Citera
2025-11-07, 15:20
Medlem
UnitedKingdoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ugglan.

Herregud så blåst du är! Ulrika är väl för fan med i dessa program pga att hon är syster med Helena och inget annat!
Så du menar att om det hade funnits en liten ev misstanke på att ngt skett i hemmet så hade Polisen stoppat hennes medverkan i dessa program, nej du lilla honfågel mitt intresse för att gräva djupare runt själva hemmet blir inte direkt mindre av dina inlägg!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in