2025-10-05, 21:32
Medlem
IB03s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IB03
Detta är fullständigt klockrent. Tag nu upp kartan förslagsvis på Eniro. Vi tar det igen då:

"När man väl kommit ut på den större vägen så kör man i riktning mot det ställe där man bor och som ligger utanför Mariestad. Under den resan kommer man att stanna för att dumpa hennes kropp och det görs vid den plats vid Vänern där den båt som de båda också har tillgång till ligger förtöjd."

"Platsen där hon dumpas ligger inom en halvcirkel med en radie på en distansminut från det ställe där deras båt ligger."

Det är alltså att "när man väl kommit ut på den större vägen". Alltså man kör ett tag efter att man lastat i kroppen tills man kommer upp på den större vägen som för denne stockholmare också är E20. Okey.

Ser vi då åt Lugnåshållet här på kartan så ser vi att från Mariestad och i västlig riktning så går kustlinje neråt åt söder. En distansminut är 1.852 km. Tar du mätverktyget och drar fram denna radie från valfritt ställe i princip från Sjöängen, Åsen, Sjöberg eller Fiskatorp i den bukten så "orkar inte" då rakt inte denna radie att bli "norr om" Mariestad. Sedan fanns inga vänner till Helena åt det hållet ens.

Det är också så om denna båt legat i denna västra "Lungås- ände" så ser jag det som mycket konstigt att de skulle åka ut på E20 och trassla först när de kan köra småvägar då hela tiden vid kustlinjen. NEJ.

Allt stämmer dock i färd i motsatt riktning mot öster. Här tänker sig GW att de direkt kör söderut efter Ekudden och ansluter på E20 i sin färd mot "norr om" Mariestad och mot Sundsören där dessa båda bröder Br**Ha*g*n har sin stuga med tillhörande båt. Alltså istället för att trassla genom hela stan österut så kör de E20 och sedan svänger de alltså av vänster mot "Torsö" som är en blå skylt som GW nog sett många gånger. Sedan den upp då till Sundsören.

Det finns inget annat alternativ här heller för längre ut mot Sjötorp eller bortåt fanns inga vänner till Helena, nej.

Citat:
Ursprungligen postat av KellAlfred
Men är du helt blåst? Du har hur mycket vatten som helst norr om Mariestad... fast det är klart, du är helt låst vid att då Måste det verkligen var precis rakt norr om Mariestad. Det kan inte diffa på en millimeter åt väster för då är det inte längre norrut eller? Så GW borde väl sagt lite nord-nordväst då istället så kanske även du begripit. Suck.
Och nej nej nej... jag kommer INTE släppa BW bara för att du säger så, lika lite som att du kommer släppa pilotmannen KM. BW är i högsta grad inblandad och det vet du också

Här ovan ser du ett annat inlägg med mer detaljer från vad GW skriver i sin bok om detta scenario gällande själva dumpningen av kroppen. Detta stod inte i det förra inlägget så du kommer undan för denna gång...Okey. Som du ser i detta inlägg ovan så skriver ju GW:

"Platsen där hon dumpas ligger inom en halvcirkel med en radie på en distansminut från det ställe där deras båt ligger."

De åker alltså ut med båten en distansminut från fastlandet "NORR OM" Mariestad. Fattar du ? Tittar man på kartan så inser man vart GW menar och vilka det är som GW menar. Dessa är goda vänner som Helena känner väl och "där den ene som sitter bredvid chauffören som är den som nästan alltid bestämmer.", som GW säger. Bara detta uttrycket ger hög sannolikhet för att dessa båda är bröder som GW menar.

GW skriver också att sedan kör man i riktning mot det ställe där man bor". Denna formuleringen bevisar naturligtvis inte att detta är en sommarstuga som båda dessa två kan disponera men helt klart inryms möjligheten för detta mycket bra alltså.

Det är dessa båda bröder Br***ha*gen som GW menar då precis allting stämmer in på dessa men de har dock definitivt ingenting med detta att göra.

Nu är detta avstädat. Okey.

Vad gäller BW så verkar du fortsatt besatt av denne som GM. Gör som du vill. Jag har sagt mitt och det står helt fast. Alltså att BW hade inget med Helenas försvinnande att göra.
Citera
2025-10-05, 23:05
Medlem
UnitedKingdoms avatar
Citat:
Men är du helt blåst? Du har hur mycket vatten som helst norr om Mariestad... fast det är klart, du är helt låst vid att då Måste det verkligen var precis rakt norr om Mariestad. Det kan inte diffa på en millimeter åt väster för då är det inte längre norrut eller? Så GW borde väl sagt lite nord-nordväst då istället så kanske även du begripit. Suck.
Och nej nej nej... jag kommer INTE släppa BW bara för att du säger så, lika lite som att du kommer släppa pilotmannen KM. BW är i högsta grad inblandad och det vet du också

BW ska inte släppas på ngt sätt överhuvudtaget, han är i mina och många andras ögon huvudmisstänk! BW ska vändas ut och in, varenda minsta detalj gällande honom ska upp på bordet, hans agerande från sön och framåt skall synas in i sömmarna!

BW är BEVISLIGEN den sista personen som pratat med (och sett) Helena, enbart detta gör honom till absolut huvudmisstänkt som gärningsman eller som medhjälpare till hennes förmodade död!

(30 dagar i utvisningsbåset gör att man får lite distans till tråden, att bara läsa utan att kunna svara inlägg är inte helt fel, man ser tråden med lite andra ögon och kontentan av det blir att IB och Ugglan de har helt klart en egen agenda med sin närvaro, allt annat är ren bullshit!)
Senast redigerad av UnitedKingdom 2025-10-05 kl. 23:08.
Citera
2025-10-05, 23:12
Medlem
Citat:
Här ovan ser du ett annat inlägg med mer detaljer från vad GW skriver i sin bok om detta scenario gällande själva dumpningen av kroppen. Detta stod inte i det förra inlägget så du kommer undan för denna gång...Okey. Som du ser i detta inlägg ovan så skriver ju GW:

De åker alltså ut med båten en distansminut från fastlandet "NORR OM" Mariestad. Fattar du ? Tittar man på kartan så inser man vart GW menar och vilka det är som GW menar. Dessa är goda vänner som Helena känner väl och "där den ene som sitter bredvid chauffören som är den som nästan alltid bestämmer.", som GW säger. Bara detta uttrycket ger hög sannolikhet för att dessa båda är bröder som GW menar.

GW skriver också att sedan kör man i riktning mot det ställe där man bor". Denna formuleringen bevisar naturligtvis inte att detta är en sommarstuga som båda dessa två kan disponera men helt klart inryms möjligheten för detta mycket bra alltså.

Det är dessa båda bröder Br***ha*gen som GW menar då precis allting stämmer in på dessa men de har dock definitivt ingenting med detta att göra.

Nu är detta avstädat. Okey.

Vad gäller BW så verkar du fortsatt besatt av denne som GM. Gör som du vill. Jag har sagt mitt och det står helt fast. Alltså att BW hade inget med Helenas försvinnande att göra.
Okej och tack för infon... jag förstår hur du ser på saker och ting, och hur du tänker. Tror jag. Men jag tycker absolut att du behöver vidga ditt seende... bara för att GW säger en distansminut så behöver det naturligtvis inte betyda just en distansminut. Det kanske är två eller tre... norrut betyder i detta fall uppåt, inte norrut i bokstavlig mening. Uppåt som västerut fast ändå lite norr än Mariestad. Förstår du?
BW hade chaufför denna kväll...

Du har skrivit imponerande 1513 plus inlägg så jag hoppas att du verkligen vill lösa detta men då behöver du öppna upp och se helheten. Inte låsa fast vid små detaljer och vara så aggressiv.

En annan aspekt av dina 1513 plus inlägg, och kanske mer nära sanningen är precis tvärtom. Du vill inte ha en lösning och dina milslånga textramsor är bara till för att förvilla och förhala utredningen. Du försöker skapa trådsanningar där tyvärr många nya i tråden fallit för det och gett upp...
Jag tror du vet mer än du förmedlar här IB
Citera
2025-10-05, 23:51
Medlem
Citat:
...

Fortsätter runt brottsplatsen såg jag i den "Förnimmelse av mord" ett hjulspår i sanden med slutmarkeringen då d v s vart bilen stannade upp mot skogsstigen. Synd att man inte får se det andra hjulspåret också i sanden d vs de två samtidigt. Jag undrar ju hur de kom fram till att denna bil var bakhjulsdriven då jag ej ser att hjulet har spunnit till i detta hjulspår i vart fall. Frågan är hur det andra såg ut ? Skulle diffen på något sätt kunna ge ett rivstarts märke i det andra hjulspåret endast ? Jag kan inte detta riktigt därför jag frågar.

....

Ja, ett hjul kan spinna. Det som har sämst grepp spinner. Detta kan uppstå vid "mjuk" rivstart, eller med stor skillnad i fästet, tagit.ex om ett hjul står på sand och ett på asfalt.

Edit: Vet vi att det är autentiska bilder på hjulspåret?
Jag skulle säga att det där från framhjul på en bakhjulsdriven bil.
Senast redigerad av Mmsort2 2025-10-06 kl. 00:13.
Citera
2025-10-06, 00:04
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ajnoshort
Någon gång mellan 02.00 på söndagen och framåt kvällen när polisen hittade ena skon. Teoretiskt är det ju dock möjligt att vissa saker placerats ut innan sökningarna fortsatte på måndagen, men det ser jag som mindre troligt. Konstigt bara att de inte hittades redan på söndagskvällen.

Det vet du ingenting om. Jag bedömer sannolikheten som hög att den stigen fanns eftersom det var närmaste vägen från Hällristningsvägen till Ekuddenvägen. Stigar brukar vara "folkets val".
Det finns för övrigt flera viltstigar också inom området, nu som då.

Du är verkligen helt slut i huvudet.

Den närmaste vägen - och den självklart den bästa - från Hällristningsvägen till Ekuddenvägen är ju gång-/cykelvägen!

Min fetning: Bara nej, glöm "utplacering i efterhand". Och har du helt missat att polismannen Håkan Fast har sagt i radion att han och hans kollegor sökte i Kohagen HELA NATTEN! Och då menar du att någon skulle ha återvänt till Kohagen för att "placera ut" Helenas tillhörigheter? Börja med att ha koll på fakta innan du öppnar truten. Du är fullständigt dum.
Citera
2025-10-06, 00:05
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CharlotteSomewhere
Helena är försvunnen. Hon försvann inte från kohagen. Vittnesmål från "Killarna", "Hanna" och "Lockerydsvittnet", är irrelevanta/ påhittade. Lika gäller "Brovittnet".

Så intressant att du vet allt det här. Kan du utveckla? Nu om aldrig förr gäller det att täcka upp för Kl*s hur dumma inläggen än blir.
Senast redigerad av Ugglan. 2025-10-06 kl. 00:38.
Citera
2025-10-06, 00:17
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ja, jag har också tyckt lite varför de inte kunde ha hittat den andra skon på Söndagskvällen. Nu mörknade det ju lite då men helt mörkt blev det ju aldrig. En sak till som jag tänkt på är varför den polisman som på eftermiddagen med hjälp av sin hund hittade den första skon. Det var ingen match för denna hund uppenbarligen att hitta denna sko. Varför lugnar sig inte polismannen i det läget och drar slutsatsen att även den andra skon kan ligga där någonstans och låter hunden hitta denna också ? Det är lite märkligt faktiskt./...

Den första sandalen låg relativt öppet, den andra undanskymt. Sedan vet vi inte om det var hunden som hittade skon eller om det polismannen själv. Håkan Fast har ju beskrivit just att trots att det var midsommartider så blev det ju ändå lite mörkare, så pass gissar jag att den undanskymda sandalen blev nästintill omöjlig att upptäcka då. Det sägs också tydligt i radiodokumentären att polisen först ringde hem till familjen och frågade om de fick komma förbi och visa en sko som de hade hittat, senare på kvällen kom polisen förbi hos familjen och visade skon. Det framgår att detta skedde på kvällen, men inte exakt vad klockan var. Det förefaller alltså ha tagit sin lilla tid allt det här med den första skon, och då tror jag att det hade blivit ganska skumt i den då tätbevuxna Kohagen. Notera också att polisen ju inte visste om det var Helenas sko, så det var inte så konstigt om polisen "nöjde sig" med den första skon.
Citera
2025-10-06, 00:27
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Har du glömt att HA var vän med BW, som är den siste vi vet pratade med henne?

Citat:
Ursprungligen postat av UnitedKingdom
BW är BEVISLIGEN den sista personen som pratat med (och sett) Helena, enbart detta gör honom till absolut huvudmisstänkt som gärningsman eller som medhjälpare till hennes förmodade död!

Citat:
BW är i högsta grad inblandad och det vet du också

Nej, ingen vet att BW skulle ha varit den siste att prata med Helena. På vilket sätt skulle det vara "bevisat"? Förklara gärna, ni som vet! Och ännu dummare blir det: Hur vet United att BW var den siste som såg Helena? Och hur vet dumme Kelle att BW "är i högsta grad inblandad"?

Nej, United-gänget drar sig inte för någonting när det gäller att få bort fokuset från Kl*s - ja ni vet, han med "minnesluckan" ...
Senast redigerad av Ugglan. 2025-10-06 kl. 00:31.
Citera
2025-10-06, 00:34
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:

Det finns de på festen i Radbyn som menar att BW körde. Sluta hitta på, sluta ljug och sluta skapa "sanningar" av rena önsketänkanden. Eller vet du ännu mer som du inte berättat om tidigare? Märkligt vad du vet mycket. Märkligt också att all denna din vetskap råkar ha syftet att få bort fokuset från Kl*s.
Citera
2025-10-06, 08:43
Medlem
IB03s avatar
Citat:
Okej och tack för infon... jag förstår hur du ser på saker och ting, och hur du tänker. Tror jag. Men jag tycker absolut att du behöver vidga ditt seende... bara för att GW säger en distansminut så behöver det naturligtvis inte betyda just en distansminut. Det kanske är två eller tre... norrut betyder i detta fall uppåt, inte norrut i bokstavlig mening. Uppåt som västerut fast ändå lite norr än Mariestad. Förstår du?

Du har skrivit imponerande 1513 plus inlägg så jag hoppas att du verkligen vill lösa detta men då behöver du öppna upp och se helheten. Inte låsa fast vid små detaljer och vara så aggressiv.

En annan aspekt av dina 1513 plus inlägg, och kanske mer nära sanningen är precis tvärtom. Du vill inte ha en lösning och dina milslånga textramsor är bara till för att förvilla och förhala utredningen. Du försöker skapa trådsanningar där tyvärr många nya i tråden fallit för det och gett upp...
Jag tror du vet mer än du förmedlar här IB

Märker du hur du vill bända på det GW säger och skriver om sitt scenario ganska rejält...? Hm. Kan det vara p g a att i din hjärna nu finns en person som du vill få GWs scenario att stämma med ? Som vi alla vet så är inte detta helt ovanligt fenomen att man kan vilja göra så här och det kan även vara en omedveten process. Har du gått i denna fälla ? Jag är rädd att jag måste svara jakande på den frågan.

Djävulen ligger i de små detaljerna ja. Men för den skull är det inte sagt att man bara ser alla träden och inte skogen. Okey.
Citera
2025-10-06, 09:16
Medlem
IB03s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mmsort2
Ja, ett hjul kan spinna. Det som har sämst grepp spinner. Detta kan uppstå vid "mjuk" rivstart, eller med stor skillnad i fästet, tagit.ex om ett hjul står på sand och ett på asfalt.

Edit: Vet vi att det är autentiska bilder på hjulspåret?
Jag skulle säga att det där från framhjul på en bakhjulsdriven bil.

Jag tycker det skulle vara lite udda att taga med ett klipp som visar ett helt annat hjulspår än det som fanns på brottsplatsen i detta program. Ringarna visas också då. Men som sagt så har detta hjulspår aldrig visats i något annat program eller på bild någonstans vad jag kan komma ihåg vart fall. Nej.

Känslan är ju ändock att man visat det hjulspår som var på platsen. Både bakhjul bör stått i sanden men om ett hjul har stått på den torra backen så måste ju man sett att spår i sanden i änden på detta spår att detta hjul spunnit. På detta hjulspår ser man inget sådant.

Om både bakhjulen står i sanden så har både hjulen lika dåligt fäste. Skall sägas också att i backen vid denna tid 1992 så var det kruttorrt i backen då det hade varit mycket varmt och tort hela maj samt hela juni.

Om man tittar på "Blås inte ut mitt ljus", 1995 (YouTube) så ser man ju den upptagna asfaltsbiten där. Jag tycker också man bör kunna uppskatta vart exakt denna bil stod då om man förutsätter att bilen stod parkerad i ilastningsmomentet med framhjulen stående på asfaltsbiten. Jag vet att Ugglan varit där och sett denna asfaltsbit förut d v s skrapat bort lite utav påväxten vad jag antar.

Återkom gärna även på detta då.
Citera
2025-10-06, 09:38
Medlem
IB03s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ugglan.
Den första sandalen låg relativt öppet, den andra undanskymt. Sedan vet vi inte om det var hunden som hittade skon eller om det polismannen själv. Håkan Fast har ju beskrivit just att trots att det var midsommartider så blev det ju ändå lite mörkare, så pass gissar jag att den undanskymda sandalen blev nästintill omöjlig att upptäcka då. Det sägs också tydligt i radiodokumentären att polisen först ringde hem till familjen och frågade om de fick komma förbi och visa en sko som de hade hittat, senare på kvällen kom polisen förbi hos familjen och visade skon. Det framgår att detta skedde på kvällen, men inte exakt vad klockan var. Det förefaller alltså ha tagit sin lilla tid allt det här med den första skon, och då tror jag att det hade blivit ganska skumt i den då tätbevuxna Kohagen. Notera också att polisen ju inte visste om det var Helenas sko, så det var inte så konstigt om polisen "nöjde sig" med den första skon.

Mycket bra. Det är återkommande i vart fall för mig att man inte minns allt vad som sagts i alla dessa dokumentärer och därför måste jag nästan alltid gå tillbaka varje gång...Hm, detta gjorde jag ju inte uppenbarligen då jag skrev detta ovan. Det visar på att det är viktigt att göra detta...varje gång. Okey.

Något som slog mig med anspelning gällande detta:

Det är underligt detta när Undevik tycker det är mycket konstigt att inte Lars Johansson kan svara på detaljer gällande utredningen och att han inte har läst hela utredningen.

För det första så kan inte Lars Johansson som polisman bara draga till med ett svar utan säkert veta. Är det något som poliser gör så säger de aldrig något de säkert inte vet är korrekt samt aldrig vad de inte kan/får säga.

Som polischef som han var hade han ansvar för en mängd pågående ärenden, bara det. Sedan om man läst hela materialet...Hur skall du ha allt detta i huvudet ? Och komma ihåg allt detta ? Att "förutsättningslöst" läsa hela materialet är som vi sett absolut ingen garanti för framgång snarare var det så att KF med Peter Thylen och medhjälpare lyckades sämst av alla inblandade polismyndigheter. D vs de blev istället helt vilse i pannkakan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in