2024-09-10, 12:54
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pepparkakemannen
Eller ur?
Men U vill inte att vi ska förstå att Helena tog den vägen. För då såg inte grabbarna i bilen henne lika lätt om hon kom hem.

Helena tog inte den vägen. Ulrika hade preciserat för polisen vilken väg Helena - och de - alltid gick hem. Och igen, då: I TV3:s "Att lösa ett mord" så ser du när Jenvén står med Undevik och visar var legan hittades att lekplatsen ligger precis bakom Jenvén och Undevik. Så: "Helenas" stig mynnade vid lekplatsen! Och också igen: Jag har aldrig har hört någon nämna att det skulle ha funnits en "norra" förgrening av stigen. "Hanna" pratade bara om stigen som gick mellan Ekuddenvägen och lekplatsen. Ingenting annat. När Jenvén står och slår ut med armarna i Veckans brott pratar också han om stigen mellan Ekuddenvägen och lekplatsen. Nu är det här klargjort en gång för alla.
Senast redigerad av Ugglan. 2024-09-10 kl. 13:18.
Citera
2024-09-10, 13:14
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Vi är möjligen livvakt för alla avfärdade och ointressanta i fallet. Även för andra namn som misstänkliggörs och strösslas här. Inte bara KM.
Så nu heter det att vi är "troll"?? För att vi sagt samma sak om dig, för det du och IB gör här?
Det här verkar viktigt för dig. Att vi inte söker svar i "hemmet".
Vad är väl felet i det om vi vill kunna avfärda det för att kunna gå vidare? Hur kan du vara så säker på det du säger här? Att polisen "självklart" hörde Ulrika intensivt? Vilka belägg har du? Gissar du bara? Poliser och vanliga människor kan ju tassa på tå inför den sörjande familjen? Du har ju genom åren iofs. varit väldigt aktiv i att ringa runt o tala (påverka?) med olika vittnen o andra välinformerade i fallet. Så jag blir ju nyfiken på om du någonsin pratat med Ulrika själv?

Helena kom inte hem. Jag tar också det här igen: Det är väl självklart att polisen mycket noggrant sökte igenom hemmet i jakt på spår efter till exempel bråk, blod eller liknande - men utan att hitta något. Det är lika självklart att Ulrika har genomgått flera förhör, men också i det fallet utan att polisen har misstänkt Ulrika. (Jo, jag vet hur polisarbete fungerar i sådana här lägen.) Om hemmet skulle ha varit intressant för utredarna, hade det märkts och vi hade vetat det. Vi såg ju hur det gjordes avspärrningar med mera när polisen misstänkte CL. Samma sak om Ulrika hade varit misstänkt: Då hade vi vetat det. Så ja, vi kan avfärda hemmet!

Jag har pratat med "Hanna", Lockerudsvittnet och damen på Norra Kolarestigen (och varit i kontakt med Kalla fall angående det här). Jag var mycket noga med att inte "påverka" de här personerna, utan lät dem minnas och prata själva.

Nej, jag har inte pratat med Ulrika. Gränsen går vid Helenas närmaste familj. Den gränsen passerar jag inte. Jag tar tacksamt emot din eloge om att jag har pratat med "andra välinformerade i fallet", eftersom det visar att jag är mycket seriös.
Citera
2024-09-10, 13:40
Medlem
Inte sällan brister logiken i resonemangen i denna tråd, men sällan så tydligt som nu senast. (Jag avstår från att citera någon, så är det ingen som behöver känna sig personligt påhoppad.) Det ska vara självklart att polisen har gjort sitt jobb genom att undersöka Helenas hem, men samtidigt vet vi ju att polisen inte till alla delar gjorde sitt jobb som förväntat. Hur ska vi då kunna vara säkra på att det självklara gjordes?
Citera
2024-09-10, 14:34
Medlem
UnitedKingdoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Banankontrakt
Inte sällan brister logiken i resonemangen i denna tråd, men sällan så tydligt som nu senast. (Jag avstår från att citera någon, så är det ingen som behöver känna sig personligt påhoppad.) Det ska vara självklart att polisen har gjort sitt jobb genom att undersöka Helenas hem, men samtidigt vet vi ju att polisen inte till alla delar gjorde sitt jobb som förväntat. Hur ska vi då kunna vara säkra på att det självklara gjordes?

Vad ska hon göra (Ugglan) när det finns skribenter i tråden som inte köper hennes jävla dravel om att KM är inblandad, att det t.o.m skulle kunna vara så illa att Helena kom hem, detta scenario är ju värre än spetälska för fågelhonan. Då måste hon givetvis markera att Polisen de kollade minsann upp precis allting och därav ska vi alla omedelbart gå vidare från den tesen!
Citera
2024-09-10, 14:48
Medlem
UnitedKingdoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ajnoshort
Men stigen gick inte så. Jag har visat tidigare en gammal orienteringskarta hur stigen gick på den tiden. Den mynnade norr om lekplatsen.
Citat:
Eller ur?
Men U vill inte att vi ska förstå att Helena tog den vägen. För då såg inte grabbarna i bilen henne lika lätt om hon kom hem.
Citat:
Ursprungligen postat av Ugglan.
Helena tog inte den vägen.
[...]
Citat:
Helena kom inte hem.
[...]

Till Ugglan: Hur vet du att Helena inte tog den vägen, hur vet du att inte Helena kom hem? Att du däremot inte vill att ngn ska tro att Helena kan ha gått den vägen och ev även kommit hem är det ivf ingen som behöver betvivla en enda sekund!
Citera
2024-09-10, 16:36
Medlem
BeppoYapps avatar
Citat:
Nej, mitt inlägg ska INTE tolkas som att jag skulle vara "villig att släppa lite på KM:s inblandning". Du ska tolka mitt inlägg som att jag IGEN - för jag gör det ibland, faktiskt! - prövar situationen från ett annat håll. Jag har tidigare tagit upp möjligheten att KM skulle ha kunnat vända hemåt. Till exempel.

Låt oss säga att KM faktiskt gick med Helena mot hemmet och sedan vände tillbaka utan att ha varit inblandad i försvinnandet. Varför sa han då inget i polisförhöret 1992 - eller 1998? Skulle det ha kunnat vara så att KM var rädd för att hans sambo skulle få veta "allt" eftersom utredarna högst sannolikt hade tagit upp det här med hans sambo i förhören med henne? Det är naturligtvis så att förhören med KM löd under förundersökningssekretess och att ingen annan fick/kunde ta del av det som KM hade sagt, men i fallet med hans sambo var det annorlunda eftersom KM hade använt henne som "alibi" för två telefonsamtal. I det läget lär ju utredarna ha testat det mesta av KM:s uttalanden på just hans sambo. Skulle det här ha kunnat vara anledningen till att KM vägrade att berätta mer än absolut nödvändigt för utredarna? Att det inte under några som helst omständigheter fick komma fram att han hade jagat efter Helena?

Vi vet också från polisförhöret 1992 att KM hade sagt att han knappt hade varit i närheten av Helena - fastän vittnen inne på Stadt hade vittnat om den totala motsatsen. Det kan ju varit så att KM inte ville berätta om allt sitt stötande på Helena av rädsla för att hans sambo skulle få reda på det, men det kan också ha varit så att KM visste att om han hade berättat om sitt stötande på Helena samt att han kanske även följde henne hem en bit, så hade han garanterat blivit högintressant för utredarna. Nu blev han ju högintressant ändå, om än med sex års fördröjning.

Sett mot den här bakgrunden blev ju situationen omöjlig för KM: Hade han berättat "allt" från början, hade han blivit misstänkt direkt. När utredarna 1998 insåg att KM inte hade berättat allt, blev han misstänkt med fördröjning. Men i det läget tror jag att KM insåg att det inte gick att backa, för då hade det sett ännu konstigare ut. Kan det ha varit därför som KM så envist har "förnekat allt"? Det blev fel från början och sedan blev det ännu mer fel? Men det klart: Om KM skulle ha varit inblandad i försvinnandet var det ju självklart än mer otänkbart att säga ett enda pip mer än nödvändigt.

Jag ser helt enkelt två möjliga anledningar till varför KM knep käft: Han var inblandad eller så ville han inte riskera att bli misstänkt (vilket ju sket sig), för det är enligt min mening helt uppenbart att KM inte har berättat allt.

Men absolut. Jag är med dig hela vägen och det var ju lite det jag skrev oxå där vi tänker lika.
Glad att du vill ompröva omständigheterna och se det från en annan vinkel.
Jag har ingen som helst anledning att hålla KM om ryggen men jag tror på alternativ två som du nämner.
Kudos för ett av de bättre inläggen i tråden under senaste månaderna. 👍👌
Citera
2024-09-10, 17:15
Medlem
UnitedKingdoms avatar
Vilken bil hade BW? Kan han möjlighen ha haft tillgång till en liten vit bil när det väl begav sej juni -92?
Citera
2024-09-10, 22:31
Medlem
IB03s avatar
Citat:
Jag måste hålla med MrConwell om det märkliga i IB03:s resonemang. Det känns fel. Jag tror fortfarande att KM mycket väl kan ha gått med Helena mot hemmet, men det är faktiskt inte osannolikt att KM skulle ha kunnat vända hem efter en bit, kanske efter att ha försökt blidka en Helena som hade varit arg på honom inne på Stadt. Det ter sig mindre sannolikt att KM skulle ha försökt hänga på Helena ända in i farstun. Om det nu skulle ha varit så att KM gick med Helena för att efter en bit vända hem, kan det förklara tidsluckan i hans berättelse samt mötet med Henrik - och att KM enligt Henrik var precis som vanligt, fast lite full. Det som hände Helena kan trots allt ha hänt efter det att KM skulle ha kunnat vända hem - KM skulle då ha kunnat vara helt ovetandes om vad som hände bara minuter senare. Ett gäng danskar och KM? Njae .. I så fall finns det två andra möjligheter:

1) Danskarna är skyldiga, men helt på egen hand.
2) KM är inblandad, men tillsammans med PU och/eller BW - eller båda tillsammans - och/eller annan person som hade tillgång till en bil! (PU och BW hade ju tillgång till bil.)

Jag har frågat tidigare men inte fått svar: Kände KM och PU varandra, och i så fall i vilken grad? Kände KM och BW varandra, och i så fall i vilken grad? KM och BW bör ha känt varandra hyggligt i alla fall med tanke på att de båda fanns i Helenas bekantskapskrets. Att PU och BW kände varandra vet vi ju, trots att PU in absurdum försökte förneka denna bekantskap. Och det luktar onekligen mer än skumt och misstänkt!

Min fetning.

NEJ. Det funkar inte. Att KM skulle vända tillbaka låt säga bakom fängelset på ängen så är klockan då c.a 2:20 eller tidigare. Då är han vid Stadt 2.27 och vägen hem och till sista backen där han träffar på Henrik A tar högst 20 minuter max. Klockan är då endast låt säga 2.50 för att vara generös. Låt säga att detta möte tar 20 minuter när de skiljs högst upp där KM skall gå in åt sitt håll så är klockan 3.10 och då har han bara 5-6 minuters promenad kvar till sitt hem. KM när sitt hem om 3.16 säg 3:20.

Samtalet till sin sambon på KSS gjordes cirka 4:00. Han ringer henne direkt när han kommit in, han väntar inte i hela 40 minuter med att ringa detta samtal då han är helt slut efter denna promenad och berusad som han är. Nej. KOM IHÅG DÅ att KM och Helena skiljdes åt på trappen vid Stadt vid stängning och går KM direkt till telefonkiosken på torget och ringer sambon. Men här i hemmet skall han då dröja i 40 minuter minst innan han ringer igen...Absolut INTE.

Hela detta tidschema strider helt emot vad Henrik A sagt till polisen om vilken tid detta möte faktiskt var: vid 3:30. KM hade vid första förhöret 1992 sagt att han varit hemma tidigare än han faktiskt hade varit i detta förhör. För detta fick han dra tillbaka p ga detta vittne och han sade ju själv till Lotte i direkt citat:

"Men jag var inte på bron, jag hade ingen bil, och någon såg mig i närheten av mitt hem en halvtimmes promenad från centrum omkring halv fyra på morgonen"

Mötet var vid denna tid och INGEN annan tidigare tid, för säger vi även här att detta möte tar c.a 20 minuter så är klockan 3:50 när KM lommar åt sitt hem. Samtalet klockan 4:00 som han ringde sambon stämmer ju nu av någon anledning mycket bättre. Hm. Och var mötet vid denna tid, som det var så vände INTE KM hem någonstans vid stigen på ängen utan han fortsatte följa Helena hem och lämnade inte Kohagen och brottsplatsen förrän vid c.a 2:50. Så ligger det till.

KM hjälpte Helena att ringa hem. Helena sade ju till Ulrika enligt henne att den kille som hon varit intresserad av var intresserad av henne, MEN säger Ulrika att Helena sagt : "hon skulle komma hem". BW sade ju även att Helena hade varit på gott humör. Att KM sprang efter henne rörde henne inget vidare, hon kunde göra det hon hade lust med helt oavsett. Det är GW som har fantiserat ihop att Helena skulle varit på dåligt humör. Detta kan man ju se är en beståndsdel i den explosivt dåliga stämning som måste till för denna mycket korta biltur att spåra ur, till skogsstigens början...KM och PU kan aldrig känt varann. KM och BW borde ju vetat om varann däremot.
Senast redigerad av IB03 2024-09-10 kl. 22:48.
Citera
2024-09-10, 23:22
Medlem
IB03s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Steff83
Vad tyckte KMs sambo om hans intresse för Helena egentligen? Eller Helenas familj och övriga runt? Dom verkar ju ingått i samma umgängeskrets. Har det framkommit mer där?

Men det är helt omöjligt att få ihop alla tider vad gäller honom. Någonstans stämmer det inte. Vare sig det är till hans fördel eller nackdel.

Klockrent.

Gabriella sade ju till Lotte att hon fått reda på att KM varit intresserad av Helena en längre tid. KM kan heller aldrig sagt till sambo när han stod i telefonkiosken och ringde att han skulle följa Helena hem med detta samtal, för de skiljdes ju åt på trappen och flera vittnen har ju tycks sig sett en ensam gåendes Helena över torget. Hon står och pratar med BW och säger att hon skall ha frisk luft och gå hem. KM ser henne och hennes färgglada byxor fladdra över torget och det är i stundens ingivelse han ser till att avsluta detta samtal snyggt och hastar efter Helena. Allt detta hemlighölls då i denna stund och sedan får han anledning att fortsätta att tiga om detta. Har man som sambo detta i tankarna så känner man sig automatiskt skyldig och rädd vad sambon skall tänka om detta. Även den intensiva uppvaktning på Stadt finns ju också i folks medvetande.

Sedan då mitt i alltihopa att något helt förskräckligt också händer med Helena också i detta på promenad som han initialt med detta i tankarna inte ens skall göra...
Senast redigerad av IB03 2024-09-10 kl. 23:24.
Citera
2024-09-10, 23:35
Medlem
Sculleys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IB03
[---]

KM hjälpte Helena att ringa hem. Helena sade ju till Ulrika enligt henne att den kille som hon varit intresserad av var intresserad av henne, MEN säger Ulrika att Helena sagt : "hon skulle komma hem". BW sade ju även att Helena hade varit på gott humör. Att KM sprang efter henne rörde henne inget vidare, hon kunde göra det hon hade lust med helt oavsett. Det är GW som har fantiserat ihop att Helena skulle varit på dåligt humör. Detta kan man ju se är en beståndsdel i den explosivt dåliga stämning som måste till för denna mycket korta biltur att spåra ur, till skogsstigens början...KM och PU kan aldrig känt varann. KM och BW borde ju vetat om varann däremot.

Jag kanske har missat detta, men när har UA sagt att killen som Helena varit intresserad av var intresserad av henne?
Citera
2024-09-10, 23:37
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IB03
Min fetning.

NEJ. Det funkar inte. Att KM skulle vända tillbaka låt säga bakom fängelset på ängen så är klockan då c.a 2:20 eller tidigare. Då är han vid Stadt 2.27 och vägen hem och till sista backen där han träffar på Henrik A tar högst 20 minuter max. Klockan är då endast låt säga 2.50 för att vara generös. Låt säga att detta möte tar 20 minuter när de skiljs högst upp där KM skall gå in åt sitt håll så är klockan 3.10 och då har han bara 5-6 minuters promenad kvar till sitt hem. KM när sitt hem om 3.16 säg 3:20.

Samtalet till sin sambon på KSS gjordes cirka 4:00. Han ringer henne direkt när han kommit in, han väntar inte i hela 40 minuter med att ringa detta samtal då han är helt slut efter denna promenad och berusad som han är. Nej. KOM IHÅG DÅ att KM och Helena skiljdes åt på trappen vid Stadt vid stängning och går KM direkt till telefonkiosken på torget och ringer sambon. Men här i hemmet skall han då dröja i 40 minuter minst innan han ringer igen...Absolut INTE.

Hela detta tidschema strider helt emot vad Henrik A sagt till polisen om vilken tid detta möte faktiskt var: vid 3:30. KM hade vid första förhöret 1992 sagt att han varit hemma tidigare än han faktiskt hade varit i detta förhör. För detta fick han dra tillbaka p ga detta vittne och han sade ju själv till Lotte i direkt citat:

"Men jag var inte på bron, jag hade ingen bil, och någon såg mig i närheten av mitt hem en halvtimmes promenad från centrum omkring halv fyra på morgonen"

Mötet var vid denna tid och INGEN annan tidigare tid, för säger vi även här att detta möte tar c.a 20 minuter så är klockan 3:50 när KM lommar åt sitt hem. Samtalet klockan 4:00 som han ringde sambon stämmer ju nu av någon anledning mycket bättre. Hm. Och var mötet vid denna tid, som det var så vände INTE KM hem någonstans vid stigen på ängen utan han fortsatte följa Helena hem och lämnade inte Kohagen och brottsplatsen förrän vid c.a 2:50. Så ligger det till.

NEJ! Du glömmer en möjlighet, nämligen att KM mycket väl kan ha stannat vid korvkiosken på vägen tillbaka! Säg att KM köade, åt och sedan gick hem och att det här tog cirka 30 minuter, så får du ju den tiden som fattas - och klockan blir bortåt 03:50 eller närmare 04:00. Det här får du faktiskt tänka igenom en till gång.

Om uppgiften som du nämner att Gabriella ska ha sagt till Lotte att hon (Gabriella) skulle ha fått veta att KM varit intresserad av Helena en längre tid är korrekt, är det onekligen ytterligare en besvärande omständighet för KM.

Och varför kan KM och PU aldrig känt varandra? Bara för att du vill bort PU från diskussionen? Inget flum nu om du svarar, utan något konkret.
Senast redigerad av Ugglan. 2024-09-10 kl. 23:42.
Citera
2024-09-10, 23:39
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sculley
Jag kanske har missat detta, men när har UA sagt att killen som Helena varit intresserad av var intresserad av henne?

Precis, hittills säger väl allt att han inte var intresserad av henne? Eller?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in