Citat:
Ursprungligen postat av
Ugglan.
Jag måste hålla med MrConwell om det märkliga i IB03:s resonemang. Det känns fel. Jag tror fortfarande att KM mycket väl kan ha gått med Helena mot hemmet, men det är faktiskt inte osannolikt att KM skulle ha kunnat vända hem efter en bit, kanske efter att ha försökt blidka en Helena som hade varit arg på honom inne på Stadt. Det ter sig mindre sannolikt att KM skulle ha försökt hänga på Helena ända in i farstun. Om det nu skulle ha varit så att KM gick med Helena för att efter en bit vända hem, kan det förklara tidsluckan i hans berättelse samt mötet med Henrik - och att KM enligt Henrik var precis som vanligt, fast lite full. Det som hände Helena kan trots allt ha hänt efter det att KM skulle ha kunnat vända hem - KM skulle då ha kunnat vara helt ovetandes om vad som hände bara minuter senare. Ett gäng danskar och KM? Njae .. I så fall finns det två andra möjligheter:
1) Danskarna är skyldiga, men helt på egen hand.
2) KM är inblandad, men tillsammans med PU och/eller BW - eller båda tillsammans - och/eller annan person som hade tillgång till en bil! (PU och BW hade ju tillgång till bil.)
Jag har frågat tidigare men inte fått svar: Kände KM och PU varandra, och i så fall i vilken grad? Kände KM och BW varandra, och i så fall i vilken grad? KM och BW bör ha känt varandra hyggligt i alla fall med tanke på att de båda fanns i Helenas bekantskapskrets. Att PU och BW kände varandra vet vi ju, trots att PU in absurdum försökte förneka denna bekantskap. Och det luktar onekligen mer än skumt och misstänkt!
Min fetning.
NEJ. Det funkar inte. Att KM skulle vända tillbaka låt säga bakom fängelset på ängen så är klockan då c.a
2:20 eller
tidigare. Då är han vid Stadt
2.27 och vägen hem och till sista backen där han träffar på Henrik A tar högst
20 minuter max. Klockan är då endast låt säga
2.50 för att vara generös. Låt säga att detta möte tar
20 minuter när de skiljs högst upp där KM skall gå in åt sitt håll så är klockan
3.10 och då har han bara 5-6 minuters promenad kvar till sitt hem. KM när sitt hem om 3.16 säg
3:20.
Samtalet till sin sambon på KSS gjordes cirka
4:00. Han ringer henne direkt när han kommit in, han väntar inte i hela
40 minuter med att ringa detta samtal då han är helt slut efter denna promenad och berusad som han är. Nej. KOM IHÅG DÅ att KM och Helena skiljdes åt på trappen vid Stadt vid stängning och
då går KM direkt till telefonkiosken på torget och ringer sambon. Men här i hemmet skall han då dröja i 40 minuter minst innan han ringer igen...Absolut
INTE.
Hela detta tidschema strider
helt emot vad Henrik A sagt till polisen om vilken tid detta möte faktiskt var: vid
3:30. KM hade vid första förhöret 1992 sagt att han varit hemma tidigare än
han faktiskt hade varit i detta förhör. För detta fick han dra tillbaka p ga detta vittne och han sade ju
själv till Lotte i direkt citat:
"Men jag var inte på bron, jag hade ingen bil, och någon såg mig i närheten av mitt hem en halvtimmes promenad från centrum omkring halv fyra på morgonen"
Mötet var vid denna tid och INGEN annan
tidigare tid, för säger vi även här att detta möte tar c.a 20 minuter så är klockan
3:50 när KM lommar åt sitt hem. Samtalet klockan
4:00 som han ringde sambon stämmer ju nu av
någon anledning mycket bättre. Hm. Och var mötet vid denna tid, som
det var så vände INTE KM hem någonstans vid stigen på ängen utan han fortsatte följa Helena hem och lämnade inte Kohagen och brottsplatsen förrän vid c.a
2:50. Så ligger det till.
KM hjälpte Helena att ringa hem. Helena sade ju till Ulrika enligt henne att den kille som hon varit intresserad av var intresserad av henne, MEN säger Ulrika att Helena sagt : "hon skulle komma hem". BW sade ju även att Helena hade varit på gott humör. Att KM sprang efter henne rörde henne inget vidare, hon kunde göra det hon hade lust med helt oavsett. Det är GW som har fantiserat ihop att Helena skulle varit på dåligt humör. Detta kan man ju se är en beståndsdel i den explosivt dåliga stämning som måste till för denna mycket korta biltur att spåra ur, till skogsstigens början...KM och PU kan aldrig känt varann. KM och BW borde ju vetat om varann däremot.