2024-05-13, 20:13
Medlem
Sculleys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prinzezzan
Det beror kanske på avståndet till dekalen. Den vita texten är inte så stor i yta i förhållande till den röda bakgrunden. Sedan behöver väl inte själva texten ha fastnat, men när vittnet tänkte tillbaka så mindes hon kanske färgerna - och gjorde en koppling till Danmark.

Bara mina tankar angående det Reimer tog upp i sitt inlägg.

Citat:
Ursprungligen postat av ReimerDenYngre
Sculley resonerar under antagande att vittnet verkligen betraktat dekalen. I så fall har han helt rätt. Jag menar tvärtom att vittnet betraktat killarna i bilen och inte ägnat dekalen något intresse.

Det vi fokuserar blicken på hamnar på Gula fläcken och närmare bestämt fovea centralis, vilken ger oss hög detaljrikedom och skärpa i vad vi ser.

Om blicken är fokuserad på grabbarna hamnar följaktligen dekalen längre ut på näthinnan och detaljerna suddas ut.

Vem som helst kan göra ett experiment och på egen hand inse att ögat blir sämre och sämre i detaljrikdedom vid sidan av focus. Det räcker att se på denna text.

https://en.wikipedia.org/wiki/Macula
https://en.wikipedia.org/wiki/Foveola

Vittnet såg väl dekalen från en bil som låg bakom en bra stund? Allt är väl möjligt men att loggan skulle likna en “dansk dekal” tycker jag är väldigt långsökt.
Citera
2024-05-13, 20:40
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sculley
Vittnet såg väl dekalen från en bil som låg bakom en bra stund? Allt är väl möjligt men att loggan skulle likna en “dansk dekal” tycker jag är väldigt långsökt.

Det beror nog också, så som Reimer skriver, på om det man fokuserar på är dekalen eller annat. I det här fallet kan vittnet ha fokuserat på personerna i bilen och deras deras beteenden. Hjärnan har dock registrerat färgerna på dekalen (i synfältets periferi) - och hon har senare kopplat dessa färger till Danmark (Danmarks flagga).
Citera
2024-05-13, 20:44
Medlem
IB03s avatar
Citat:

Vad exakt menar du med "långsökt" ?

ErAn, dansken som satt häktat 1992 blev tillfrågad av polisen i förhöret som ligger uppe på Sveriges Radios hemsida blir tillfrågad om detta(klistermärke) och på det svarar han nekande, då polisen skriver: "Eri*k Anders*en har inte haft ett klistermärke intill bakre registreringsskylten under den tiden som han har ägt bilen".(s.9, "Förhör med den misstänkte 25-åringen)

Varför denna fråga ställs till han kan ju helt klart vara utifrån och med bakgrund av detta vittnesmål nere i Trankärr. Och utifrån det att han faktiskt också var just dansk.

En person som kan veta detta vad de sagt till polisen då de gjorde denna observation, är ju dottern till detta Trankärrs- vittne som fortfarande bor kvar.
Citera
2024-05-13, 23:22
Medlem
Sculleys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IB03
Vad exakt menar du med "långsökt" ?

ErAn, dansken som satt häktat 1992 blev tillfrågad av polisen i förhöret som ligger uppe på Sveriges Radios hemsida blir tillfrågad om detta(klistermärke) och på det svarar han nekande, då polisen skriver: "Eri*k Anders*en har inte haft ett klistermärke intill bakre registreringsskylten under den tiden som han har ägt bilen".(s.9, "Förhör med den misstänkte 25-åringen)

Varför denna fråga ställs till han kan ju helt klart vara utifrån och med bakgrund av detta vittnesmål nere i Trankärr. Och utifrån det att han faktiskt också var just dansk.

En person som kan veta detta vad de sagt till polisen då de gjorde denna observation, är ju dottern till detta Trankärrs- vittne som fortfarande bor kvar.

Att klubbmärket till IBK Lockerud Mariestad skulle uppfattas som något danskt!
Citera
2024-05-13, 23:38
Medlem
Citat:
Detaljerna om hur KM såg ut och var när han träffade kompisen Henrik A backen kommer från vad denne säger om detta efter frågor på detta från Fredrik Undevik i "Att lösa ett mord", alltså inget "hittepå" från min sida. Henrik A fick frågor om han uppfattade KM som glad eller ledsen, blodig eller smutsig. Nej ,sade han . Han märkte inget konstigt med KM.

Hade KM haft ett knäckt revben här, hade han haft ont. Frågor på detta hade han senare fått av sambon, högst sannolikt, och han hade väl kontaktat sjukhuset givetvis. Nej, det går bort.

Varför tycker du det är vidrigt att jag gör hypoteser på möjliga scenarier inkluderande denne KM ?

Det är just dessa "alternativförklaringar" vi är skyldiga KM att försöka få fram om vi skall vara riktigt fair här, håller med dig. Bra försök. Jag har svårt att se denne samboman som en sån casanova då han sprungit benen av sig hela kvällen inne på Stadt efter sin sambos bästa kompis och sedan när detta inte funkar, hastigt byta här då och försöka ragga på torget... Här kan han då gjort bort sig i så fall på fyllan också och folk kan ha lagt märke till honom, sedan skall då detta engångsligg "göras någonstans", samt att han skall vara med Henrik A uppe i backen vid 3:30. Mmm. Nej, detta går bort.

Finns det någon annan förklaring till denna tid på 1 timma och 15 minuter han inte har alibi för ?

Han säger ju även till Lotte att han har minnesbilder men inget som kan bevittnas av andra. Detta begränsar ju kraftigt möjligheterna till vart han kunnat vara alltså då utan att blivit sedd av någon, vilket han är klar över att ingen gjort.

Vart, kan han då ha varit helt ensam denna tid emellan 2:15-3:30 ? Det hjälper alltså inte att bara ducka här på denna fråga utan detta skall ha ett svar om vi skall få klarhet i detta.

Vi adderar här då till detta vad han sade till polisen som en utav alla dem som varit på Stadt denna kväll, "att han knappt varit närheten av Helena denna kväll". Varför säger han detta som vän i umgängeskretsen och en person som borde vilja hjälpa utredningen ? För detta svar var ju så långt i från sanningen man kan komma. Han hade varit nära Helena hela kvällen och detta medgav han sex år senare också i förhör. Var ju illa tvungen till det rättare sagt då han hade varit på PWs inflyttningsfest, åkte taxibuss sedan med Helena och hängde på henne där inne hela kvällen, samt hjälpte henne att ringa.

Ta in detta och plus den tidigare frågeställningen tillsammans och fundera över vad detta kan betyda.

Till detta kan ni då lägga till detta brovittne om ni vill. Alltså det vittne som beskrev en man och en kvinna gåendes på denna bro och att den beskrivna mannen i sammanhanget var den person som ledde fram till att de började intressera sig för just KM från första början då 1998.

Allt detta blir ett sammanhängande system, en länk som ni ser.

Nej, ingen sa ju heller att det var hittepå hur KM såg ut. Felet du gör är att du tolkar det bara till din fördel. In absurdum.
"Märkte inget konstigt med KM" skriver du själv. Du tror inte att man hade märkt något konstigt på de allra flesta som begått ett mord eller bevittnat ett mord och hotats till tystnad?

Revbenet var ett exemplel. Inget säger ju att han varit i slagsmål. Då borde ju minst en peson till veta att han var det. Att han var ren och oskadd talar ju bara än mer för att han inte är inblandad.

Bara för att visa hur fel du har med allt du säger och bara hittar på saker som ska passa dig: Nej, ett brutet revben hade inte gjort särskilt ont. Särskilt inte med några öl i sig. Nej, varför skulle han gå till sjukhus med ett brutet revben? Nej, det går inte bort. (Men varför skulle han haft ett brutet revben. Som sagt: bara för att visa hur mycket skit du snackar).

Det vidriga du gör är din "Logik" och hur du bombarderar de som påtalar det uppenbart korkade i dina resonemang med påhopp och wall-of-text med skitsnack och försöker dribbla bort dina fel.

Nej, vi är inte skyldiga någon alternativförklaringar. Han gjorde, högst troligt,cnågot annat den här tiden. Vi vet inte vad. Vi skulle kunna komma på 50 aktiviteter och det finns oändligt fler och tillsammans har de en hög sannolikhet.
Jag gjorde ett undantag och gav dig en ändå: Han knullade.

Nej, det blir inte en länk... det blir ett trasigt, omvänt resonemang som ingen annan tror på.
Läs mitt inlägg igen och titta om du tycker att din "logik" är rimlig.
Citera
2024-05-13, 23:39
Medlem
IB03s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Greensky
För er som tror på att Km är insyltad och brovittnet och danskspåret, (själv tror jag inte på det).

Hur menar ni att det skulle gått till? Vad är eran tes?

Sitter danskarna på torget i en bil och typ:

Dansk 1: Ö hörrni kolla in snygga bruden med randiga brallorna, henne skulle man bangat på!
Dansk 2: Jag vet var hon bor, vi kan möta upp henne längre fram och våldtar och mördar henne.
Dansk 1: Vilken bra ide! Du tänker grabben!
Dansk 3: Låter helschysst det här! Det gör vi men vad gör vi med hennes manliga sällskap?
Dansk 2: Vi hotar han med stryk bara så håller han k-ft.
Dansk 3: Fy f-n vad sluga och intelligenta ni är grabbar! Nu kör vi!

Alltså!

OK, jag plockar upp handsken du kastar ner. Detta måste bli ett lite långt inlägg. HYPOTESEN.

Helena och KM kommer ut från Stadt samtidigt. KM skall gå och ringa sambon från en av torgets telefonkiosker till sambon på KSS (om han då ringer, vilket jag tror). Under tiden dröjer sig Helena kvar vid Stadts utgång och snackar med BW att hon behöver frisk luft och skall gå hem. Sedan börjar hon mycket riktigt att promenera ensam över torget. Klockan kan vara 2.08-2.10, hon går över torget och där får KM syn på denna tjej i de randigt färgglada byxorna och han vet ju vem detta är. Samtalet avslutas med sambon strax efter 2:10-2:15. HÄR,startar vi tidtagaruret då KM inleder denna 1timma och 15 minuter långa "minneslucka", då han inte minns någonting alls vad han gjort, dock minnesbilder har han sagt men inget som har bevittnas av andra. Okey.

Nästa sak som händer är att KM springer ifatt Helena och de blir detta par som ses av ett vittne på Österlånggatan gåendes från torget (P4.dok.).

Paret svänger sen höger in på Kungsgatan och här på denna gata oavsett vilken GM man föredrar anser jag att man påträffar GM parkerad i en bil i ett första hastigt möte, i mitt fall är det danskarna PN, ErAn och JohLa som sitter i denna bil. Denna första kontakt kan då varit just vid Teatern direkt i anslutning till Kungsgatan och där ett första rykte var att Helena stod lutandes in i en bil här och samtalade med dessa personer. Jag tror då att detta är danskarna som ropar sig till Helena och frågar henne om om vill ha skjuts hem. Det är JohLa som är den mest angelägne här och han sade själv till Aftonbladet den 18 juli att han samtalat med Helena inne på Stadt. Han ger sig inte och att KM finns med stör honom också. Men Helena vill annorlunda och har dåliga vibbar av dessa personer som hon helst vill undvika. Paret fortsätter rakt och över bron och sedan väljer Helena och KM att vika av på stigen emellan ån och fängelset för att "komma bort" från danskarna, då de självklart inte kan köra efter ner här med bil.

Danskarna i bilen har varken planerat att mörda eller våldtaga, utan endast en vilja att återigen komma i kontakt med Helena möjligtvis även en vilja att konfrontera Helena, då särskilt en i bilen känner sig avvisad och inte vill ge sig. Det är så här detta börjar. KM själv är alltså helt avskild från dessa GM i alla fall i detta inledningsskede. Det är inte kompisar till KM som råkar bli inblandade som GM i detta inte, utan folk som är mycket mer kapabla till sådana här handlingar.

GM kör då upp till Ekuddenvägen vid skogsstigen och väntar in detta par. Det kan ju finnas en möjlighet också att om GM ser detta par vika av höger efter bron kan de också kanske tro att de skall på efterfesten på campingen och då vänta lite och sedan rulla efter och och sedan svänga in på Ekuddenvägen och få syn på detta par komma upp/komma gåendes på Ekuddenvägen och då stanna till med sin bil. Helena och KM bör vara där uppe vid 2:25 vid skogsstigen i alla fall.

Detta utvecklar sig till en konfrontation väldigt snabbt och det blir otäckt och våldsamt. Helena säger "Så får ni inte göra!", gråter och skriker hjärtskärande enligt vittnet "Hanna". Redan här har allting gått riktigt snett och sedan vill Helena fly till sitt hem, detta kan inte GM tillåta, vill tala henne tillrätta springer efter hon illskriker GM blir vansinnig och får även panik att folk kan höra och stryper henne. Allt ett ögonblicksverk av galenskap under denna fullmåne. Mitt i denna situation står KM, och de andra danskarna kan hålla i honom här. Tyvärr kan en sådan här crazy situation uppstå och därefter så skall beslut tas väldigt snabbt om fortsättningen ifall de vill klara sig undan detta.

Nu blir det så här att de är tre danskar som ingen riktigt sett och som dykt upp i en bil plötsligt på denna brottsplats. KM vet ju med sig att han har promenerat med Helena och kan ha blivit sedd. Tre mot en här och danskarna kommer att skylla på honom om polisen kommer gå efter dem här, kan de sagt till honom. Sedan är det också att om KM då ändå skulle våga slå larm till polisen så kan han tänkt: Vem kommer tro på hans historia ? GM kommer att blåneka och om det blev så att de blir tagna så kommer de att försöka skylla allt på honom eller i vart fall säga att han blev själv delaktig i detta. Han kan tänkt att folk kommer ändå att peka finger åt honom att han klarade sig men inte Helena. Hur var detta möjligt kan de tänkt ? Ett oerhört knepigt läge i om vi skall vara helt ärliga här i denna TÄNKTA situation.

KM kan alltså inte veta vilket utfall detta skall få om han slår larm till polisen i denna tänka situation.Se bara än idag hur polisen och allmänheten tänker om detta, trots att det faktiskt fanns ett vittne "Hanna" som hörde flera aggressiva mansröster. Polisen vet att det nästan jämnt är en ensam GM och att det nästan alltid är en närstående. KM var en vän i och med sin sambos vänskap med Helena och vet också att han tidigare inne på Stadt uppvaktat Helena rejält trots att han hade sambo.

Fortsätter vi då med "minnesluckan" utifrån denna hypotes så dröjer sig KM kvar uppe i Kohagen i 20-25 minuter. och klockan är nu 2:50 och han börjar dra hemåt.

Jag kan ju säga det då att om KM och Helena hade gått hela vägen själva hem, hade ju inget hänt Helena. Det får jag mycket svårt att tro. Allt detta händer när de träffar på GM som är av en helt annan kaliber. Gränslös, substans-anabola knaprande och våldsam sådan. De suger in KM i detta av bara farten och tar befälet över hans tankeprocess i denna chock och allt vad hot och annat heter. Sedan om man ej slår larm direkt så har man faktiskt inträtt på en mycket knepig väg där det bara blir svårare att säga sanningen ju längre tiden går samt att riskera att själv göra sig kraftigt misstänkt.
Citera
2024-05-13, 23:45
Medlem
IB03s avatar
Citat:
Att klubbmärket till IBK Lockerud Mariestad skulle uppfattas som något danskt!

Ja, okey . Jag är med på hur du tänker nu.
Citera
2024-05-14, 00:23
Medlem
IB03 - jag har for mig att Ugglan nagonstans sagt att KM stod i korvkon ocksa och bestallde/kakade mat ? Om det stammer (Ugglan?) sa faller ju hela ditt resonemang.

For ovrigt sa kan jag ju saga att jag kanner valdigt, valdigt fa killar (i princip, ingen) fran den tiden som inte skulle ta en fight en mot tre utan att tveka om sa kravdes for att forsoka hjalpa en tjejkompis i allvarligt trubbel. Det var en annan tid da.

Sa jag koper inte ditt resonemang, varfor skulle KM inte ta fighten och varfor skulle han inte tjalla direkt, oavsett hur manga danskar som nu hypotetiskt brostat upp sig.

Men ok. Om vi nu antar att du har ratt och han tjallar direkt sa ar det fortfarande ingen risk for honom. Ingen teknisk bevisning mot honom, inga vittnesmal forutom ord mot ord men viktigare an sa, inga skador eller marken pa honom och han har ett vittne 3.30am eller runtomkring och ingen bil att tillga sa han kan omojligen ha gomt en kropp utanfor slapavstand. Sa han kan sjunga ut utan risk. Tar val en jycke ungefar 30 sekunder eller mindre att markera i en bil, sa fallet ar lost ganska kvickt.
Senast redigerad av MrConwell 2024-05-14 kl. 01:18.
Citera
2024-05-14, 07:04
Medlem
Greenskys avatar
Citat:
OK, jag plockar upp handsken du kastar ner. Detta måste bli ett lite långt inlägg. HYPOTESEN.

Helena och KM kommer ut från Stadt samtidigt. KM skall gå och ringa sambon från en av torgets telefonkiosker till sambon på KSS (om han då ringer, vilket jag tror). Under tiden dröjer sig Helena kvar vid Stadts utgång och snackar med BW att hon behöver frisk luft och skall gå hem. Sedan börjar hon mycket riktigt att promenera ensam över torget. Klockan kan vara 2.08-2.10, hon går över torget och där får KM syn på denna tjej i de randigt färgglada byxorna och han vet ju vem detta är. Samtalet avslutas med sambon strax efter 2:10-2:15. HÄR,startar vi tidtagaruret då KM inleder denna 1timma och 15 minuter långa "minneslucka", då han inte minns någonting alls vad han gjort, dock minnesbilder har han sagt men inget som har bevittnas av andra. Okey.

Nästa sak som händer är att KM springer ifatt Helena och de blir detta par som ses av ett vittne på Österlånggatan gåendes från torget (P4.dok.).

Paret svänger sen höger in på Kungsgatan och här på denna gata oavsett vilken GM man föredrar anser jag att man påträffar GM parkerad i en bil i ett första hastigt möte, i mitt fall är det danskarna PN, ErAn och JohLa som sitter i denna bil. Denna första kontakt kan då varit just vid Teatern direkt i anslutning till Kungsgatan och där ett första rykte var att Helena stod lutandes in i en bil här och samtalade med dessa personer. Jag tror då att detta är danskarna som ropar sig till Helena och frågar henne om om vill ha skjuts hem. Det är JohLa som är den mest angelägne här och han sade själv till Aftonbladet den 18 juli att han samtalat med Helena inne på Stadt. Han ger sig inte och att KM finns med stör honom också. Men Helena vill annorlunda och har dåliga vibbar av dessa personer som hon helst vill undvika. Paret fortsätter rakt och över bron och sedan väljer Helena och KM att vika av på stigen emellan ån och fängelset för att "komma bort" från danskarna, då de självklart inte kan köra efter ner här med bil.

Danskarna i bilen har varken planerat att mörda eller våldtaga, utan endast en vilja att återigen komma i kontakt med Helena möjligtvis även en vilja att konfrontera Helena, då särskilt en i bilen känner sig avvisad och inte vill ge sig. Det är så här detta börjar. KM själv är alltså helt avskild från dessa GM i alla fall i detta inledningsskede. Det är inte kompisar till KM som råkar bli inblandade som GM i detta inte, utan folk som är mycket mer kapabla till sådana här handlingar.

GM kör då upp till Ekuddenvägen vid skogsstigen och väntar in detta par. Det kan ju finnas en möjlighet också att om GM ser detta par vika av höger efter bron kan de också kanske tro att de skall på efterfesten på campingen och då vänta lite och sedan rulla efter och och sedan svänga in på Ekuddenvägen och få syn på detta par komma upp/komma gåendes på Ekuddenvägen och då stanna till med sin bil. Helena och KM bör vara där uppe vid 2:25 vid skogsstigen i alla fall.

Detta utvecklar sig till en konfrontation väldigt snabbt och det blir otäckt och våldsamt. Helena säger "Så får ni inte göra!", gråter och skriker hjärtskärande enligt vittnet "Hanna". Redan här har allting gått riktigt snett och sedan vill Helena fly till sitt hem, detta kan inte GM tillåta, vill tala henne tillrätta springer efter hon illskriker GM blir vansinnig och får även panik att folk kan höra och stryper henne. Allt ett ögonblicksverk av galenskap under denna fullmåne. Mitt i denna situation står KM, och de andra danskarna kan hålla i honom här. Tyvärr kan en sådan här crazy situation uppstå och därefter så skall beslut tas väldigt snabbt om fortsättningen ifall de vill klara sig undan detta.

Nu blir det så här att de är tre danskar som ingen riktigt sett och som dykt upp i en bil plötsligt på denna brottsplats. KM vet ju med sig att han har promenerat med Helena och kan ha blivit sedd. Tre mot en här och danskarna kommer att skylla på honom om polisen kommer gå efter dem här, kan de sagt till honom. Sedan är det också att om KM då ändå skulle våga slå larm till polisen så kan han tänkt: Vem kommer tro på hans historia ? GM kommer att blåneka och om det blev så att de blir tagna så kommer de att försöka skylla allt på honom eller i vart fall säga att han blev själv delaktig i detta. Han kan tänkt att folk kommer ändå att peka finger åt honom att han klarade sig men inte Helena. Hur var detta möjligt kan de tänkt ? Ett oerhört knepigt läge i om vi skall vara helt ärliga här i denna TÄNKTA situation.

KM kan alltså inte veta vilket utfall detta skall få om han slår larm till polisen i denna tänka situation.Se bara än idag hur polisen och allmänheten tänker om detta, trots att det faktiskt fanns ett vittne "Hanna" som hörde flera aggressiva mansröster. Polisen vet att det nästan jämnt är en ensam GM och att det nästan alltid är en närstående. KM var en vän i och med sin sambos vänskap med Helena och vet också att han tidigare inne på Stadt uppvaktat Helena rejält trots att han hade sambo.

Fortsätter vi då med "minnesluckan" utifrån denna hypotes så dröjer sig KM kvar uppe i Kohagen i 20-25 minuter. och klockan är nu 2:50 och han börjar dra hemåt.

Jag kan ju säga det då att om KM och Helena hade gått hela vägen själva hem, hade ju inget hänt Helena. Det får jag mycket svårt att tro. Allt detta händer när de träffar på GM som är av en helt annan kaliber. Gränslös, substans-anabola knaprande och våldsam sådan. De suger in KM i detta av bara farten och tar befälet över hans tankeprocess i denna chock och allt vad hot och annat heter. Sedan om man ej slår larm direkt så har man faktiskt inträtt på en mycket knepig väg där det bara blir svårare att säga sanningen ju längre tiden går samt att riskera att själv göra sig kraftigt misstänkt.

Den hypotesen skulle jag kunnat köpa om "mordet" inte hade varit av sexuell karaktär, utan det hade vart hat och gammalt allvarligt bråk eller svartsjuka som ligger bakom och att Km inte hade bevittnat brottet (han hade sjungit ut för polisen om förövarna var danska knarkare ).

Btw, hade en sådan gammalt konflikt varit orsaken skulle många känt till det.
Citera
2024-05-14, 07:34
Medlem
ReimerDenYngres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Greensky
För er som tror på att Km är insyltad och brovittnet och danskspåret, (själv tror jag inte på det).

Hur menar ni att det skulle gått till? Vad är eran tes?

Sitter danskarna på torget i en bil och typ:

Dansk 1: Ö hörrni kolla in snygga bruden med randiga brallorna, henne skulle man bangat på!
Dansk 2: Jag vet var hon bor, vi kan möta upp henne längre fram och våldtar och mördar henne.
Dansk 1: Vilken bra ide! Du tänker grabben!
Dansk 3: Låter helschysst det här! Det gör vi men vad gör vi med hennes manliga sällskap?
Dansk 2: Vi hotar han med stryk bara så håller han k-ft.
Dansk 3: Fy f-n vad sluga och intelligenta ni är grabbar! Nu kör vi!

Alltså!

Citat:

Jag håller med Sculley att det är långsökt att en bil med Lockeruds Bandyklubbs logga skall uppfattas som en dansk bil genom att någon i hast ser ett rött och vitt märke. Men min utgångspunkt är faktiskt densamma som Greenskys. Vi kan inte skapa en tulipanaros där KM är vittne till vad danskarna gör medan PU sitter i baksätet på PLX309 i Trankärr och PeVa gör tummen upp allt i skuggan av An*ders Ek*lunds lastbil medan BW sänker Helena vid Dillön.

Till mitt försvar för detta långskott kan jag dock säga att det inte är så att jag sett bandyklubbens logga först och därefter tänkt att den kan uppfattas som dansk. Tvärtom har jag utgått från en viss bil och tänkt vad skulle den kunna ha som får någon att tänka på Danmark. Det var då jag kom att fundera på en dekal från en bandyklubb, dock helt utan att veta vilka färger klubben faktiskt hade på sin dekal.

Om någon i tråden vet med sig att en viss person har haft tillgång till en bil med bandyklubbens logga så kan det vara en mycket intressant uppgift eftersom det faktiskt kan koppla en misstänkt person till Trankärr även om personen inte är dansk. Betänk då att vi har svårt att se konturer på saker som ligger vid sidan om det som vi fokuserar blicken på. Däremot ser vi färgintryck. En person som tittar på killar i en bil och inte funderar på bilens dekaler kan alltså mycket väl minnas ett rödvitt intryck och i efterhand tolka detta som något danskt. Det handlar då om dekalens färger och inte om dess konturer. Att vittnet inte vet om hon sett en DK-dekal eller en dansk registeringsskylt är helt i linje med tanken att hon bara sett det i utkanten av näthinnan och alltså saknar information om struktuer.
Senast redigerad av ReimerDenYngre 2024-05-14 kl. 07:44.
Citera
2024-05-14, 08:18
Medlem
Greenskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReimerDenYngre
Jag håller med Sculley att det är långsökt att en bil med Lockeruds Bandyklubbs logga skall uppfattas som en dansk bil genom att någon i hast ser ett rött och vitt märke. Men min utgångspunkt är faktiskt densamma som Greenskys. Vi kan inte skapa en tulipanaros där KM är vittne till vad danskarna gör medan PU sitter i baksätet på PLX309 i Trankärr och PeVa gör tummen upp allt i skuggan av An*ders Ek*lunds lastbil medan BW sänker Helena vid Dillön.

Till mitt försvar för detta långskott kan jag dock säga att det inte är så att jag sett bandyklubbens logga först och därefter tänkt att den kan uppfattas som dansk. Tvärtom har jag utgått från en viss bil och tänkt vad skulle den kunna ha som får någon att tänka på Danmark. Det var då jag kom att fundera på en dekal från en bandyklubb, dock helt utan att veta vilka färger klubben faktiskt hade på sin dekal.

Om någon i tråden vet med sig att en viss person har haft tillgång till en bil med bandyklubbens logga så kan det vara en mycket intressant uppgift eftersom det faktiskt kan koppla en misstänkt person till Trankärr även om personen inte är dansk. Betänk då att vi har svårt att se konturer på saker som ligger vid sidan om det som vi fokuserar blicken på. Däremot ser vi färgintryck. En person som tittar på killar i en bil och inte funderar på bilens dekaler kan alltså mycket väl minnas ett rödvitt intryck och i efterhand tolka detta som något danskt. Det handlar då om dekalens färger och inte om dess konturer. Att vittnet inte vet om hon sett en DK-dekal eller en dansk registeringsskylt är helt i linje med tanken att hon bara sett det i utkanten av näthinnan och alltså saknar information om struktuer.

Jodå! Vitt o rött förknippar man med Danmark helt klart, kan nog vara så dekalen spelar minnet ett spratt.
Citera
2024-05-14, 09:18
Medlem
IB03s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrConwell
IB03 - jag har for mig att Ugglan nagonstans sagt att KM stod i korvkon ocksa och bestallde/kakade mat ? Om det stammer (Ugglan?) sa faller ju hela ditt resonemang.

For ovrigt sa kan jag ju saga att jag kanner valdigt, valdigt fa killar (i princip, ingen) fran den tiden som inte skulle ta en fight en mot tre utan att tveka om sa kravdes for att forsoka hjalpa en tjejkompis i allvarligt trubbel. Det var en annan tid da.

Sa jag koper inte ditt resonemang, varfor skulle KM inte ta fighten och varfor skulle han inte tjalla direkt, oavsett hur manga danskar som nu hypotetiskt brostat upp sig.

Men ok. Om vi nu antar att du har ratt och han tjallar direkt sa ar det fortfarande ingen risk for honom. Ingen teknisk bevisning mot honom, inga vittnesmal forutom ord mot ord men viktigare an sa, inga skador eller marken pa honom och han har ett vittne 3.30am eller runtomkring och ingen bil att tillga sa han kan omojligen ha gomt en kropp utanfor slapavstand. Sa han kan sjunga ut utan risk. Tar val en jycke ungefar 30 sekunder eller mindre att markera i en bil, sa fallet ar lost ganska kvickt.

Kompletterande tankar till denna HYPOTES, tänk på det.

Om det blev så här att KM hamna i denna situation, och om vi ställer oss i hans skor. Har vi i ärlighetens namn rätt att komma med moraliska pekpinnar ? Vi kan bekvämt göra detta hemma i fåtöljen och fördöma, men en helt annan sak om man skulle hamna i en situation som kan bli oerhört komprometterande för dig, fast du inte ens krökt ett hårstrå på offret. Går du till polisen kommer ändå du dömas av allmänheten och ditt liv bli helt förstört i denna lilla stad för all framtid, mycket stor chans för det. Blir det sent också, än värre. Det är detta dilemmat som uppkommer. För du kommer bli starkt ifrågasatt, misstänkt och nerdragen i smutsen med GM. Även om detta mot förmodan inte skulle hända och istället motsatsen händer, så kan rädslan för att detta skall hända vara helt styrande. Det är också så att han kan ju även tänka då att bara att han följde Helena hem efter den intensiva uppvaktningen av Helena på Stadt, då hans sambo nattarbetande på KSS kan ses som en besvärande omständighet i allmänhetens och polisens ögon. Alltså hans motiv för att följa Helena hem.

Vad skall en glasögonprydd kortare elektriker göra i denna hastigt uppkomna situation när han ställs emot denna typ av individer. KM skulle ha varit helt otränad inför sådana här situationer och ingen erfarenhet att ens ha rört sig med denna sortens människor förut. Han levde i en skyddad värld och denna del av Mariestad var han helt främmande inför. Han var redan då en sorts familjeman med sambo som bara ville leva sitt liv i Mariestad nära släkt och vänner, och något annat liv för honom där han tvingats flytta och var nog en mycket främmande tanke för honom. Inget konstigt alls.

Han är en snäll kille och är helt enkelt utrustad med denna typ av våldskapital, att dels ha ett ens modet att ta sig an tre sådana typer samtidigt. Det vore dömt att misslyckas ,han är inte Rambo. Han hade då även han tagits av daga, inga tvivel om den saken. Vi skall ha klart för oss här att det var inga vanliga bonnapöjkar här som det av ett tillfälle slog slint för, utan personer med noll empati och där våld och substansmissbruk faller sig naturligt. De kom från tidigare trassel med småkriminalitet, strul och missbrukande i Danmark, antagligen en bidragande faktor varför de också valde att flytta till Sverige från första början.

Kan då KM när han såg Helena ligga död i denna chock krävt att dessa GM i alla fall skulle ta med sig kroppen , så inte systern eller då familjen inte skulle upptäcka henne där liggande och se denna förfärliga syn ? Detta enbart av empati (fast det blev än värre då i det långa loppet med denna gärning, tyvärr), i denna mycket överdjävliga situation och faktiskt stora dilemma som KM hamnat i här, för som sagt dessa personer kommer att ta med honom ner i fallet om han inte håller käften.

KM har absolut ingen aning om vad danskarna tog kroppen, det var de som var orsaken till detta och mördade Helena. Jag är övertygad om att de tog den över till Danmark och vad jag tror Nordjylland och området väster om Ålborg i de stora insjöarna där kan vara hett.

Dessa personer som gjorde detta har ingen som helst ånger alls. Tro inget annat, med denna typen av människor. Är de också danskar blir deras tystnad förseglad inom denna åtskilda grupp inom den egna lilla enklaven, som en stat i staten lite åtskild från det svenska samhället och ingen riktigt rotad känsla för denna stad, vad som är rätt eller fel - omerta. Till sist, DNAt på Helenas skor kommer att avslöja hennes mördare/MGM, tro mig.
Senast redigerad av IB03 2024-05-14 kl. 09:54.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in