2012-09-24, 22:18
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bea67
läste idag en inerjuv med helenas syster gabriella, hon säger att det var man som var ute och körde med sin båt dagen efter helena försvann och han körde på något mjukt och tungt ,polisen brydde sig tydligen inte om det tipset.,,,det är bedrövligt och det kanske är därför man aldrig har hittat henne,en tanke som slog mig,kanske helena skälv la ut skorna och ringarna och därefter tog hon livet av sig,för hur kunde hennes ringar hamna där ,bara så där,,,,men för alla och för helenas familj önskar jag att detta ska klaras upp,

Det finns absolut ingenting som tyder på att Helena skulle ta livet av sig! Hon var glad, planerade för framtiden, spanade på en kille på Statt, älskade sin hund Nita och stod, enligt uppgifter väldigt nära sin familj - speciellt systern U. Och skulle Helena ha tagit av sig sandalerna för att gå vidare barfota? Eller skulle hon ha bytt till de "dansskor", hon skulle ha haft med sig? Nej! Ringarna tror jag kan ha dragits av i tumultet. (Ringar brukar inte sitta så hårt åt.)

Var det du som tidigare skrev om att gm skulle ha arbetat på en bilverkstad runt tiden för försvinnandet? I så fall, hade den verkstaden med sk "jänkare" att göra? Och var låg den? (Var det inte du som skrev det, kanske den som gjorde det kan svara?)

Jag önskar, liksom du gör, att detta klaras upp!
Citera
2012-09-25, 00:30
Medlem
kungkarl12es avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prinzezzan

Citat:
Var det du som tidigare skrev om att gm skulle ha arbetat på en bilverkstad runt tiden för försvinnandet? I så fall, hade den verkstaden med sk "jänkare" att göra? Och var låg den? (Var det inte du som skrev det, kanske den som gjorde det kan svara?)
Den där bilverkstaden har ältats på tråden gång pågång utan lett något vart.

@bea67

-Är det bilverkstaden St. Ek eller bilverkstaden strax utanför lugnås som menas eller verkstaden Marieholm?
Eller kanske annan verkstad eller annat engagemang bakom en verkstad som ex. rekondering (städning/rengöring/putsning) av bilar som avses?
Citera
2012-09-25, 00:54
Medlem
kungkarl12es avatar
Citat:
läste idag en inerjuv med helenas syster gabriella, hon säger att det var man som var ute och körde med sin båt dagen efter helena försvann och han körde på något mjukt och tungt ,polisen brydde sig tydligen inte om det tipset.,,,

-Är intervjun med gabriella purfärsk eller gammal? vilket som.
-kan Du länka till denna intervju där gabriella har sagt/säger exakt vad du skrivit?
Citera
2012-09-25, 08:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kungkarl12e
-Är intervjun med gabriella purfärsk eller gammal? vilket som.
-kan Du länka till denna intervju där gabriella har sagt/säger exakt vad du skrivit?
nej hon har nog inte tagit livet sig ,om hon nu var en glad tjej,interjun finns i året runt som kommer ut denna vecka torsdag eller fredag,,,,nr 40
Citera
2012-09-25, 13:17
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
läste idag en inerjuv med helenas syster gabriella, hon säger att det var man som var ute och körde med sin båt dagen efter helena försvann och han körde på något mjukt och tungt ,polisen brydde sig tydligen inte om det tipset.,,,det är bedrövligt och det kanske är därför man aldrig har hittat henne,en tanke som slog mig,kanske helena skälv la ut skorna och ringarna och därefter tog hon livet av sig,för hur kunde hennes ringar hamna där ,bara så där,,,,men för alla och för helenas familj önskar jag att detta ska klaras upp,

Jag bumpar mitt tidigare inlägg (#6371) där denna händelse beskrivs, och som borde vara händelsen som Gabriella refererar till.

Ur dagens GT:s (13 juli 2012) papperupplaga.

"Lämnade uppgifter för 20 år sen - slarvades bort"

"Sten Ekholm från Kungälv var
ute på båttur på förmiddagen
den 14 juni 1992. Han körde på
något tungt och mjukt i närheten
av Mariestad.
Jag visste inte att det hade
skett något, så jag tänkte att det
kunde vara ett djur eller en
säck med något i. Min fru tittade
i vattnet, men vi såg inget, säger
Sten Ekholm."

När Ekholm fick reda på att Helena försvunnit, gick han direkt till den närmaste polisen, det var den i Karlsborg. Han lämnade in sjökort med exakt utprickad position för "fyndet". De lovade vidarebefordra det till polisen i Mariestad. Ekholm hörde inget därifrån.

I vintras ville Ekholm åter höra om det tips han lämnat. han pratade med Jenvén, som inte kände igen tipset, men som skulle kolla igenom pärmarna. Ekholm fick inte heller denna gång någon återkoppling. GT kollade dock med Jenvén och han har tittat igenom pärmarna, men inte hittat tipset.

"-Det kan vara så att någon
polis har varit ute och undersökt
tipset, men att det inte ledde
någonstans. Då åkte det i pap-
perskorgen, säger Pelle Jenvén.

[---]

-Jag får utgå ifrån att de
beslut som tagit [sic!] då var rele-
vanta, säger Pelle Jenvén."

Ekholm är upprörd över att hans tips kan ha kommit bort och säger i artikeln att det är svårare att se en kropp med hjälp av ekolod så här många år senare.

Före detta överåklagare Sven-Erik Alhem uttrycker i en separat artikel i samma tidning att hanteringen av Ekholms tips är "skandalöst" och säger att detta: "Är helt oförlåtligt".

Ja, vad säger man?

(Reservation för fel vid avskrift och i återgivning.)

Citera
2012-09-25, 19:55
Medlem
Citat:
Jag bumpar mitt tidigare inlägg (#6371) där denna händelse beskrivs, och som borde vara händelsen som Gabriella refererar till.

Ur dagens GT:s (13 juli 2012) papperupplaga.

"Lämnade uppgifter för 20 år sen - slarvades bort"

"Sten Ekholm från Kungälv var
ute på båttur på förmiddagen
den 14 juni 1992. Han körde på
något tungt och mjukt i närheten
av Mariestad.
Jag visste inte att det hade
skett något, så jag tänkte att det
kunde vara ett djur eller en
säck med något i. Min fru tittade
i vattnet, men vi såg inget, säger
Sten Ekholm."

När Ekholm fick reda på att Helena försvunnit, gick han direkt till den närmaste polisen, det var den i Karlsborg. Han lämnade in sjökort med exakt utprickad position för "fyndet". De lovade vidarebefordra det till polisen i Mariestad. Ekholm hörde inget därifrån.

I vintras ville Ekholm åter höra om det tips han lämnat. han pratade med Jenvén, som inte kände igen tipset, men som skulle kolla igenom pärmarna. Ekholm fick inte heller denna gång någon återkoppling. GT kollade dock med Jenvén och han har tittat igenom pärmarna, men inte hittat tipset.

"-Det kan vara så att någon
polis har varit ute och undersökt
tipset, men att det inte ledde
någonstans. Då åkte det i pap-
perskorgen, säger Pelle Jenvén.

[---]

-Jag får utgå ifrån att de
beslut som tagit [sic!] då var rele-
vanta, säger Pelle Jenvén."

Ekholm är upprörd över att hans tips kan ha kommit bort och säger i artikeln att det är svårare att se en kropp med hjälp av ekolod så här många år senare.

Före detta överåklagare Sven-Erik Alhem uttrycker i en separat artikel i samma tidning att hanteringen av Ekholms tips är "skandalöst" och säger att detta: "Är helt oförlåtligt".

Ja, vad säger man?

(Reservation för fel vid avskrift och i återgivning.)

om det var helena som han körde på. då borde det finnas något kvar där i vattnet,kanske något för missing föreningen
Citera
2012-09-26, 00:27
Bannlyst
[quote=Prinzezzan](Min maskering av namn samt fetmarkering.)

PV:s föräldrar bor i dag på Torsö, men bodde -92 (åtminstone modern) i/på Radbyn. PV hade lägenhet i Skövde, men var ibland hemma i Mariestad.

Enligt uppgifter till mig i PM så var han ofta ute på Ekudden, speciellt runt skolavslutningstider. Han ska ha jagat fulla tjejer, ensam och på nätterna - och med "otäcka metoder".

Enligt samm* uppgiftslämnare så hade PV en "enkel madrass" i båten (som ska ha legat bakom Ekuddens båtgård, i den lilla hamnen), dels för övernattning, men också för "annat". Han ska ha "många fyllevåldtäkter på sin lista", även runt -92. Han ska ha lockat med sig tjejer till Torsö med sin båt, ska ha varit van att navigera i mörker och ska ha hittat "på alla öar runt Torsö". Han var ofta på Onsö.

Han ska även ha "jagat" med bil. Bilen var en SAAB 900, ev. mörkblå. När han använde bil ska han ofta ha varit i/vid Hattarviken med omgivning.

Fanns det någon koppling mellan denne PV och någon annan som nämnts i tråden?

Fanns det någon koppling mellan PV och Helena?

Någon som kan bekräfta att han var i Mariestad kvällen/natten den 13-14 juni -92?[/QUOT

Onsö ligger bara ett "stenkast" från platsen som Sten Ekholm pekar ut. Vet du förresten vad denne P.V hade för ärenden ute på Onsö? Vet att det är lite strömt i sundet mellan Onsö och Dillö, men strömmen avtar ganska snart efter det att man har rundat första bojen och styrt kosan in mot Mariestad. Var det Helena som Ekholm körde på så är sannolikheten hög att kvarlevorna ligger kvar på botten väldigt nära den utpekade platsen. Bea, vilken bilverkstad är det som du påstår att en av gärningsmännen jobbade på, och kan du ge oss initialer på denne man?
Citera
2012-09-26, 00:43
Medlem
Prinzezzans avatar
[quote=Kvasta-Sara]
Citat:
(Min maskering av namn samt fetmarkering.)

PV:s föräldrar bor i dag på Torsö, men bodde -92 (åtminstone modern) i/på Radbyn. PV hade lägenhet i Skövde, men var ibland hemma i Mariestad.

Enligt uppgifter till mig i PM så var han ofta ute på Ekudden, speciellt runt skolavslutningstider. Han ska ha jagat fulla tjejer, ensam och på nätterna - och med "otäcka metoder".

Enligt samm* uppgiftslämnare så hade PV en "enkel madrass" i båten (som ska ha legat bakom Ekuddens båtgård, i den lilla hamnen), dels för övernattning, men också för "annat". Han ska ha "många fyllevåldtäkter på sin lista", även runt -92. Han ska ha lockat med sig tjejer till Torsö med sin båt, ska ha varit van att navigera i mörker och ska ha hittat "på alla öar runt Torsö". Han var ofta på Onsö.

Han ska även ha "jagat" med bil. Bilen var en SAAB 900, ev. mörkblå. När han använde bil ska han ofta ha varit i/vid Hattarviken med omgivning.

Fanns det någon koppling mellan denne PV och någon annan som nämnts i tråden?

Fanns det någon koppling mellan PV och Helena?

Någon som kan bekräfta att han var i Mariestad kvällen/natten den 13-14 juni -92?[/QUOT

Onsö ligger bara ett "stenkast" från platsen som Sten Ekholm pekar ut. Vet du förresten vad denne P.V hade för ärenden ute på Onsö? Vet att det är lite strömt i sundet mellan Onsö och Dillö, men strömmen avtar ganska snart efter det att man har rundat första bojen och styrt kosan in mot Mariestad. Var det Helena som Ekholm körde på så är sannolikheten hög att kvarlevorna ligger kvar på botten väldigt nära den utpekade platsen. Bea, vilken bilverkstad är det som du påstår att en av gärningsmännen jobbade på, och kan du ge oss initialer på denne man?

Nej, jag vet inte vad han ska ha haft för ärenden dit/där, men jag kan försöka att ta reda på det.
Citera
2012-09-26, 02:59
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av rednecksvedala
Hej på er!!Jag fick ett tips om att det spekuleras vilt om Den tragiska händelsen med Helenas Försvinnande. Det spekuleras även om olika ev gärningsmän.. Jag tror att det ska vara jag som är Pk. Känner igen mycket som skrivs här. Men att jag skulle kunna vara en ev gärningsman kommer jag krossa här och nu. Jag ska berätta min kväll.. Jag var på förfest med min sambo och en del vänner . Jag åkte ner till statt och festade med alla.. Ganska ointressant vad som hände innan, Mewn på statt festade vi som alla andra. Vet att min dåvarande sambo talade med helena , dom kände varandra sen skolan om jag mins rätt!!, Jag hälsade bara. Kände inte Helena. Visste dock vem hon var!!När statt stängde så tog min sambo taxi hem och jag gick in till statts parken med ca 7 vänner. Vi satt vid fontänen och söp och spelade gittar långt in på natten. säkert till 4.. Det finns en Reporter som är känd i mariestad. han skrev om oss i parken som ev vittnen. la ut en bild på mig och två vänner. Det kom ju ETT gäng utlänningar till oss och frågade var man kunde efterfesta. vi föreslog ekudden. detta var stora nyheter ett tag. så alltså var jag bland vänner.. Polisen skjutsade hem mig ca 4:30 tiden . jag var för full och hade pissat på mig själv. så det är nog jag som har det starkaste skyddet. Alltså uteslut mig från denna tragiska händelse. jag har aldrig varit eller jobbat som vakt heller för den delen. däremot har jag inte varit på lagens rätta sida. men det är en annan sak det!!JAG har alldrig förgripit mig på kvinnor heller. Hade inte svårt att skaffa kvinnor poå den tiden. Men här ska ni få något av mig.... Efter Helena försvann så var vi ett gäng som gick skallgång. men det var 1 person som aldrig följde med.. Vakten pu.. Han såg vi inte skymten av på månader. han var som uppslukad. Backar lite nu.. När jag kom hem så la jag mig ner i sängen och däckade direkt.. Vid 6 tiden dunkar det på dörren som fan!! Jag undrar vad fan som står på.. Öppnar dörren . Där står en kille PU. han är jäkligt noga med sitt yttre .men han ser ut som ett bergatroll. skitig och rufsig i håret. Han kommer in och tar tag i mig. Säger.. Jag har gjort något fruktansvärt. Vadå frågar jag. han fortsätter. lova mig att du säger att jag varit med dig hela kvällen och natten. lova mig det. Min sambo ber honom att lugna ner sig . för han väcker hela huset. han är sjövild. springer omkring i våran lägenhet och säger gång på gång. vad har jag gjort.. jag försöker fråga vad han gjort. han säger att han ska berätta och att han ska lugna ner sig.. han lägger sig i soffan men kan inte ligga stilla. han är i extas. jag som inte är direkt nykter somnar om. jag fattar inget. När vi vaknar så är han borta. ser inte honom på bra länge. ca 14 dagar går när han jag och en vän går förbi hans bil. han bodde 2 hus ifrån mig. där står han i gummistövlar och storstädar sin bil. vi garvar för han såg rätt barnslig ut kommer jag ihåg. det var inte bara gummistövlarna. utan hela hans klädsel . diskhandskar mm.. vi frågar om han ska med ut och leta. och jag säger att alla som varit på stan den aktuella natten ska gå till polisen och lämna sin redogörelse vad man gjorde. Det ville inte han. Det knepiga är att jag inte tänkte lite djupare. Jag har lämnat allinfo till polisen om detta. dom vet självklart var jag var. vi var 7 i statts parken fram tills polisen skjutsade hem mig.. Så att jag PK har med sakern att göra är befängt.. jag säger inte att det är han mr x. Men det finns oklarheter . det kan jag slå fast..

P.K, kommer du ihåg vad alla 7 vännerna i stadsparken hette, och var det vid 0400, eller 0430 som du åkte polisbil hem? Enligt Tsl 19920625 så gick ett av dessa vittnen(det som var kvar sist av alla i Stadsparken) ut i Kungsgatan för att om möjligt få lift av den orangea Opeln . Bilen passerade dock utan att stanna. Var det du som var "siste man på plats"? Har i och för sig svårt att se att du hoppar in i en bil full av 4 för dig okända invandrare. Vore trevligt om du kunde visa lite intresse igen på tråden, Peter! För mig låter det en smula märkligt att P.U skulle söka upp dig(med sambo) klockan 6 på morgonen efter ett brott av denna kaliber. Finns det nåt att vinna på en sådan manöver?

P.U: Du har tidigare i tråden hänvisat P.K till Alina Deveceskis "Flytta på dig". Följande textrad fångade mitt intresse:"Sanningen är, jag är som du...Sanningen sved, du fucka ur...

Är denna textrad något jag ska dra någon slutsats av, P.U?
Citera
2012-09-26, 07:00
Medlem
kungkarl12es avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kvasta-Sara
P.K, kommer du ihåg vad alla 7 vännerna i stadsparken hette, och var det vid 0400, eller 0430 som du åkte polisbil hem? Enligt Tsl 19920625 så gick ett av dessa vittnen(det som var kvar sist av alla i Stadsparken) ut i Kungsgatan för att om möjligt få lift av den orangea Opeln . Bilen passerade dock utan att stanna. Var det du som var "siste man på plats"? Har i och för sig svårt att se att du hoppar in i en bil full av 4 för dig okända invandrare. Vore trevligt om du kunde visa lite intresse igen på tråden, Peter! För mig låter det en smula märkligt att P.U skulle söka upp dig(med sambo) klockan 6 på morgonen efter ett brott av denna kaliber. Finns det nåt att vinna på en sådan manöver?

P.U: Du har tidigare i tråden hänvisat P.K till Alina Deveceskis "Flytta på dig". Följande textrad fångade mitt intresse:"Sanningen är, jag är som du...Sanningen sved, du fucka ur...

Nja,denna Opel är intressant.
-vad säger att den Opeln var densamma som den första som PK med kompisar hänvisade ned till ekudden? kanske en annan gul/orange Opel som dök upp och körde racet mot stockoholmsvägen var en helt annan Opel kanske inblandad försvinnandet? vad vet jag.

Det finns något sjukt/känsligt på denna tråd som är känsligt kring just en opel, tror de flesta som läser och är aktiva på på tråden förstår det.
-varför?

Kanske det kan bero på att just en Opel är inblandad försvinnandet?
spårbredden lekplatsen som polisen noterat kan tyda på det.

jag har tidigare förklarat inlägg OM spårbredden på en Opel från 76-92 men saknar svar och det verkar inte finnas något intresse från Er andra söka i Opel spåret av någon anledning. varför?

har det göra med att Ni inte vill stöta Er med en viss person som diskuteras internt pm par år tillbaka är kanske kopplad till en opel och att denna person är skyddad av en användare som gör mycket för att hålla denna person bakom ryggen? kan denna användare vara förd bakom ljuset, kanske det?
kanke inga problem skapa flertal konton? och sprida ut gödsel trots den är utkastad sedan tidigare?

Nää. fram med fakta nu och diskutera en Opel vice versa! oavsett vad någon användare tycker.
flertalet som läser känner det att det är mysko med just en opel och vill ha svar.
Citera
2012-09-26, 08:14
Medlem
nu får man en känsla av att det är någon här som vill berätta något eller lätta sitt hjärta,det kanske är dags nu.du har fått 20 i frihet ,helena fick bara leva i 22 år.om du fortfarande tycker ditt liv och frihet är viktigt så kan du ialla fall skriva ett anonymt brev till typ någon tidning och berätta vad som hände och var resterna av fina helena finns, efter 20 är det endå inte så stor changs att du kommer hamna i finkan,,för helenas familj ,gör det nu, sen kan du fortsätta att leva ditt viktiga liv.kram på dig.
Citera
2012-09-26, 08:19
Medlem
kungkarl12es avatar
Citat:

Oavsett vad P.U sagt försvar på tråden så är jag övertygad om att han kanske är inblandad.
det baseras på flertal indicier.

1.) P.U oväntade besök hos P.K morgonen 14 -juni -92.
2.)K*arl L*rss*ns iaktagelse hört ev. av P.U på en fest.
3.) Flertal av P.U kompisar från tiden -92 märkt av personlighetsförändring hos P.U efter försvinnandet.
4)Något som inte diskuterats på tråden om PU är kanske kopplingen till nycklar till mariestad segelsällskapets förråd hamnen. varför?
5.)P.U var enligt P.K rejält tilltuffsad, skitig och disorinterad när han besökte P.K och sambo.det förklarar ändå inte ett race i buskaget utanför,
- P,K sagt P.U såg ut som ett skogstroll -blir man det av ett snubblande 3 meter genom ett torrt buskage?
6.) P.U ville ha alabi av PK eftersom han enligt utsago till p.k -gjort något hemskt och var orolig och rastlös.
7.) någongång efter ca 0600 0ch framåt så har P.U dragit från P.K lya, kanske han lånat eller tagit någon nyckel till en bil av PK? Eller drog han vidare och kanske slutförde ett jobb skogen/platsen/gömman där han ev.Kanske började gräva eller gömt en ev. kropp tidigare under morgonen?

naturligtvis så finns det fler indicier om P.U bl.a av P.K berättat .
kommer ihåg ett inlägg an P.K det var om vilka polisen utredde kring 2000 om jag minns rätt. det var en 50/50 grej. Polisen hade berättat för P.K vilka det var som var intressanta helena fallet och den ena var P.R och den andre var -jo just P.U.
P.R är ju avförd sedan länge. så frågan är ju vad polisen kan ha för hållhakar på just P.U om nu P.U är intressant av polisen fortfarande.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in