Citat:
Ursprungligen postat av
Joe Blow
Det är kul att du upplever att det går framåt och att dina insatser är enormt betydelsefulla och konstruktiva. Jag har ingen aning om vilka uppgifter angående PV du säger dig ha delgett Kalla Fall-gruppen men eftersom du hyllar IB03s ytterst ytliga resonemang/"profil" så hängivet och reservationslöst misstänker jag starkt att det inte är så mycket substans i det materialet heller.
Jag tror
definitivt inte att mina 'insatser' (din benämning) är enormt betydelsefulla och konstruktiva.
Men - jag vill gärna försöka bidra med
något till skillnad från dig.
IB03 gjorde en mycket bra GM-profil, att jag sen med glimten i ögat lade till "den skarpsynte och eminente
IB03" var för att provocera vissa lite.
För vad är det Ugglan alltid så provocerande skriver när han vill framhålla sina sektmedlemmar och idiotförklara andra? Jo, den "eminente Judaland", "den klarsynta ThorOlavsson" osv och jävlar vad det här tog , jag fick dig att skriva spaltmeter nu.
Citat:
Ursprungligen postat av
Joe Blow
Utan tvekan är PV ett jävla drägg men det var han garanterat inte ensam om att vara i Mariestad med omnejd under den aktuella natten. Det är inte för inte som polisen har en lista med usual suspects när något händer. Minns Helén Nilsson-fallet i Hörby där till och med de erfarna (duktiga och framgångsrika!) utredarna förvånades över hur många kända pedofiler och sexualförbrytare det befann sig inom bara några hundra meters radie vid tiden för hennes försvinnande. Minns jag rätt var det ett tiotal i den lilla byn på fjorton tuseninvånare.
Det är klart att det finns fler sexualförbrytare, pedofiler och annat drägg i Mariestad men nu är det ett faktum att det finns mycket som pekar mot just
P*eter V*aris, i synnerhet dom nya vittnesuppgifterna som Kalla Fall har fått.
Citat:
Ursprungligen postat av
Joe Blow
Att sitta hemma på kammaren och snickra ihop en egen "profil" av den eller de som är skyldiga till HA försvinnande är väl bättre än mycket annat man kan göra. Men vad är det värt? Ytterst få av de professionellt utförda profileringarna i andra mordfall har lett fram till något konkret. Och det vet man om. Det är något man tar till då man kört fast och inte har några fler trådar att dra i. Profilen grundar sig då på allt material man har lyckats sammanställa i utredningen. Stor vikt läggs vid vad man antar skedde på brottsplatsen före, under och efter dådet. Det man som utomstående har att förlita sig på är tidningsuppgifter, snack på byn och/eller på Flashback och liknande forum där vem om helst kan påstå vad som helst med varierande trovärdighet.
Är det mer värt att sitta hemma på kammaren och gnälla?
Som sagt,
IB03 gjorde en väldigt bra sammanställning av det som pekar mot
P*eter V*aris, att säga något annat är lögn. Jag valde att kalla det för GM-profil men det kanske ska gå under en annan benämning för att inte provocera såna naturer som dig, vad vet jag?
Citat:
Ursprungligen postat av
Joe Blow
Med andra ord så hade IB03 inte mycket att gå då han/hon satte sig på kammaren. Eftersom Pudelfrillan är så bländad av skarpsinnet som ledde fram till dennes profil läste jag det ett par gånger till. Jag finner att där finns inget att gå på över huvud taget. Jag sammanfattar:
- en ensamvarg med många "Tjenare-kompisar", en trevlig yta som kan dölja hans inre mörka hemligheter
- kall, slug och risktagande
- inte vill bli avslöjad för detta brott
- kommer från ett välordnat och kanske statusinriktat liv
- bör ha haft någon personlig koppling till Helena
- väldigt hemmastadd i omgivningarna
Mycket mer än så finner jag inte. Och detta skulle leda till PV? Kopplingen till hans brott flera år senare är minst sagt svaga och högst spekulativa. Inget av "profilen" har sitt ursprung i vad som kan ha hänt på lekplatsen eller längs HAs hemväg från Stadt. Ingenting. Notera att jag inte kritiserar IB03s lovvärda försök till bidrag på minsta vis utan endast vill lyfta fram att det inte finns mycket material att leka hobbyprofilerare med.
Som sagt, att jag valde ord som "den skarpsinnige" osv, i klassisk Ugglan-style var för att se vad som skulle hända. Och det tog ju skruv kan man säga du svalde provokationen med hull och hår eftersom det var öppet mål och en möjlighet för dig att "tömma dig", dvs få utlopp för dina behov av att ständigt förminska och idiotförklara andra.
Sen är det dax för både dig och Thord att växa upp lite och
våga dua mig i fortsättningen. Men eftersom det är förnedring ni är ute efter är det inte lönt att förvänta sig en förändring.
Citat:
Ursprungligen postat av
Joe Blow
Denna tråd är till för funderingar, spekulationer och diskussioner vitt och brett åt alla håll av de som så önskar delta. Att tro att "vi" skall lösa mordgåtan är mest generande barnsligt. På sin höjd kan någon/något lyftas som man inte belyst tidigare eller otillräckligt men att tro att alla pusselbitar skall falla på plats är bara larvigt. Ännu larvigare är att i tråden söka konsensus, förvänta sig gränslös tacksamhet samt kräva medhåll och ryggdunkningar för sina ovärderliga Kalle Blomkvist-spaningar.
Jaså? själv upplever jag raka motsatsen, att det
inte är tillåtet att spekulera i tråden.
Min andra fetning.
Det är ju det här osmakliga beteendet som Ugglan ständigt ägnar sig åt, ingen annan. Han förväntar sig just
gränslös tacksamhet, ständigt medhåll och ryggdunkningar från sina "eminenta" och "skarpsinniga" sektmedlemmar. Han får det givetvis också eftersom de är varandras beskyddare.
Ugglan skrev nyligen i ett hårresande inlägg att en skribent (om det var IB03?) att denne skulle vara tacksam/ visa tacksamhet över vad Ugglan hade gjort för tråden eller något liknande.
Är han någon slags
Tråd-gud?
Nej, dra inte in mig i den här typen av storhetsvansinnes-uttalanden utan ta sånt här direkt med Ugglan i stället, om du nu vågar?