2007-02-19, 20:00
Medlem
Hej!
Jag har under en längre tid stört mig på ett litet dovt brus som hörs när jag sitter och lyssnar med mina AKG K24P-hörlurar vid datorn. Det låter lite när hörlurarna går via ett par harman/kardon-högtalare, sen ännu mer och med ett starkare och ljusare brus när jag sätter in hörlurarna direkt i uttaget bak på ljudkortet.

Jag testade nyss med ett par andra hörlurar att göra samma sak, men då var det inget brus. Så varför kommer det brus i hörlurarna som sägs vara så bra? För de fungerar ju utmärkt när jag använder de till min iPod.

Citera
2007-02-19, 20:12
Moderator
MondoBizarros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av thodah
Hej!
Jag har under en längre tid stört mig på ett litet dovt brus som hörs när jag sitter och lyssnar med mina AKG K24P-hörlurar vid datorn. Det låter lite när hörlurarna går via ett par harman/kardon-högtalare, sen ännu mer och med ett starkare och ljusare brus när jag sätter in hörlurarna direkt i uttaget bak på ljudkortet.

Jag testade nyss med ett par andra hörlurar att göra samma sak, men då var det inget brus. Så varför kommer det brus i hörlurarna som sägs vara så bra? För de fungerar ju utmärkt när jag använder de till min iPod.

Gissningsvis, and i'm just spitballing here, så är det för att dina AKG-lurar har betydligt högre känslighet.
Vilket innebär att bruset nog finns där även med ipod-lurarna, men inte hörs.
Lika tydligt iaf.

Förresten, menar du att du kopplar lurarna GENOM ett par högtalare?
Känns som om du får jobbigt lång signalväg helt i onödan men visst, funkar högtalarna som ett filter så är det väl bättre än inget, men överlag så är ju direkt i utgång det bästa.
Citera
2007-02-19, 20:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MondoBizarro
Gissningsvis, and i'm just spitballing here, så är det för att dina AKG-lurar har betydligt högre känslighet.
Vilket innebär att bruset nog finns där även med ipod-lurarna, men inte hörs.
Lika tydligt iaf.

Förresten, menar du att du kopplar lurarna GENOM ett par högtalare?
Känns som om du får jobbigt lång signalväg helt i onödan men visst, funkar högtalarna som ett filter så är det väl bättre än inget, men överlag så är ju direkt i utgång det bästa.

Ja det är mycket möjligt.
Jag har hörlurarna kopplade in i högtalarna som går in i ljudkortet, för att enkelt kunna dra ur när jag ska se på film eller så, annars måste jag ju böja mig under bordet och pilla och sen justera ljudinställningarna varje gång, för hörlurarna har ju ingen kontroll på sig.

Jag vet inte riktigt vad jag ska göra för att slippa bruset med de lurarna jag har, någon idé?
Citera
2007-02-19, 21:40
Moderator
MondoBizarros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av thodah
Ja det är mycket möjligt.
Jag har hörlurarna kopplade in i högtalarna som går in i ljudkortet, för att enkelt kunna dra ur när jag ska se på film eller så, annars måste jag ju böja mig under bordet och pilla och sen justera ljudinställningarna varje gång, för hörlurarna har ju ingen kontroll på sig.

Jag vet inte riktigt vad jag ska göra för att slippa bruset med de lurarna jag har, någon idé?

En idé: ställ upp datorn på skrivbordet! Samlar onödigt mycket damm på golvet...
En annan idé: installera om drivrutinerna till ljudkortet. Kan vara korrupta drivisar som orsakar det där.
En tredje: kolla om det är en taskig lödning eller liknande på moderkortet, där utgångarna sitter. KAN vara så att en kalllödning gör att det glappar lite.

Jag är ingen expert alls när det gäller just lödningar och sånt, men det kan ju vara värt att kolla? Öppna burken, ha lurarna på och vrid lite försiktigt i hela "plattan". Blir det bättre (eller sämre för den delen) så har du hittat felet!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in