Flashback bygger pepparkakshus!
2007-02-19, 17:26
Medlem
Dator dör då och då. Jag lämnade in den för ett tag sen till datorbutik och då funkade den perfect, men dom satte in en extra fläkt. När ja fick hem den så dog den som vanligt.

I början när datorn va ny så dog datorn bara strax efter att jag startat den, men nu när som hellst. Om ja inte mins fel så dog min förra dator oxå, de enda delar som är samma är graffet och en hårddisk. Hårddisken har ja kopplat ur men den dör endå.

D ja nu undrar är om ja ska koppla bort alla delar en efter en och se om den inte dör och i så fall vilka delar kan det va som gör att den dör. Som det låter nu när ja skriver detta så låter det ju som att det är graffet som e kasst, men ja är inte hundra på att den förra dog, lr om ja hade denna dator då me.

Hur ska ja göra?
Citera
2007-02-19, 19:49
Medlem
Tussilagos avatar
Bor du i ett gammalt hus? Det låter som ett elfel i huset, spänningsfall kanske? Testa att koppla in datorn hos en kompis, och se om det fungerar där.
Jag kanske har missförstått ditt problem, men jag kan inte tänka på något annat. Eftersom datorn fungerade bra innan du tog hem den och kopplade in den.
Citera
2007-02-19, 22:03
Medlem
spänningsfel

Citat:
Ursprungligen postat av Tussilago
Bor du i ett gammalt hus? Det låter som ett elfel i huset, spänningsfall kanske? Testa att koppla in datorn hos en kompis, och se om det fungerar där.
Jag kanske har missförstått ditt problem, men jag kan inte tänka på något annat. Eftersom datorn fungerade bra innan du tog hem den och kopplade in den.
Ja bor i ett hus från 60-talet, men ja har inte haft nått problem med strömmen annars. Grejjen är den att när man inte använt datorn på ett tag och kommer hem så funkar den ett tag, typ ett dygn, men sen när man kört den nåra dar kan den stänga av sig oftare. I böjan startade den om när den dött, nu stängs den av helt... jäkligt skummt är det.
Citera
2007-02-19, 23:32
Medlem
GabbeLiTos avatar
Det kan vara att moderkortets yta når chassiet någonstans så det blir kortslutning, har du kollat upp det, viktigt alla distanser sitter som de skal, de är upphöjningar som sätts mellan moderkort och chassit.
Citera
2007-02-20, 00:16
Bannlyst
Låter som om det vore något fel på nätagget, hade ungefär samma symptom med min andra dator, testade med ett annat nätagg "PSU" och det fungerade prima och datorn går fortfarande. Tippar på Nätagget/PSU.
Citera
2007-02-22, 19:51
Medlem
nytt graffe

ja nu har köpt nytt graffe, men den dör endå, inte ofta lr oftare lr mer sällan, men den dör. Av d svar ja fått så tycker ja spänningsfalla låter möjligt, förra datorn dog oxå så då trodde ja att det va antingen graffet, lr en hd som ja hade i den förra so va kass, men dom har ja nu uteslutit. Ja kolla i bios och 12 voltaren va under tolv inte mycket, men nåra tiondelar, så kanske skiten sänks å då dör ju datorn. Får väl skaffa nån mätare.
Citera
2007-02-22, 19:53
Medlem
sekazzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av intaiwrekk
Dator dör då och då. Jag lämnade in den för ett tag sen till datorbutik och då funkade den perfect, men dom satte in en extra fläkt. När ja fick hem den så dog den som vanligt.

I början när datorn va ny så dog datorn bara strax efter att jag startat den, men nu när som hellst. Om ja inte mins fel så dog min förra dator oxå, de enda delar som är samma är graffet och en hårddisk. Hårddisken har ja kopplat ur men den dör endå.

D ja nu undrar är om ja ska koppla bort alla delar en efter en och se om den inte dör och i så fall vilka delar kan det va som gör att den dör. Som det låter nu när ja skriver detta så låter det ju som att det är graffet som e kasst, men ja är inte hundra på att den förra dog, lr om ja hade denna dator då me.

Hur ska ja göra?

Plockar Du bort "delar" så kommer inte datorn gå igång ö h t.
Citera
2007-02-22, 20:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sekazz
Plockar Du bort "delar" så kommer inte datorn gå igång ö h t.
ja d e klart ja.. derför inget hände när jag tog bort alla hd:ar nejdå jo det förstår ja , får sätta i andra under tiden
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in