• 1
  • 2
2007-02-19, 14:20
Medlem
Gothenburgers avatar
....upptäcktes tydligen för några dagar sedan (enl TXT TV igår). Någon som kommer ihåg vad den hette?Kryddors olika styrka mäts i nån knepig enhet. Nån som kommer ihåg vad den heter? Jag har försökt googla fram en lista på dom starkaste kryddorna utan framgång. Någon som har lyckats hitta detta?
Citera
2007-02-19, 14:25
Medlem
KiKPNNs avatar
Det mäts väll i scoville nånting och habanero lär vara den starkaste kryddan(om man kan kalla det krydda?).
Citera
2007-02-19, 14:45
Medlem
Lakritstrolls avatar
Aftonbladet rapporterade om det för nästan ett år sedan, eller rekordet blivit slaget igen?
http://www.aftonbladet.se/vss/nyhete...802894,00.html

Jag blir sugen på att testa. Det kan bara leda till smärta och förnedring, men för en chiliknarkare som undertecknad är det en utmaning värd att dö för
Citera
2007-02-19, 14:49
Medlem
Köses avatar
"Dorset Naga pepper" och "Naga Jolokia pepper" ska tydligen vara starkare än guinnes-rekordhållaren "Red Savina".
Naga Jolokia pepper har en scovillegrad på 1 000 000.

Det finns såser gjorda på koncentrat från habanero med scovillegrader på upp till 2 500 000.
Citera
2007-02-19, 14:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lakritstroll
Aftonbladet rapporterade om det för nästan ett år sedan, eller rekordet blivit slaget igen?
http://www.aftonbladet.se/vss/nyhete...802894,00.html

Jag blir sugen på att testa. Det kan bara leda till smärta och förnedring, men för en chiliknarkare som undertecknad är det en utmaning värd att dö för

Som Gotherburger skriver så läste jag också på TextTVn att dem hittat en form av (peppar) tror jag det var som är starkast just nu.
Men kommer tyvärr inte ihåg vad den hette.

Skall se om jag hittar mer info om den om ingen redan hittat vad den heter förstås.
Citera
2007-02-19, 14:57
Medlem
Köses avatar
Kan det vara Tepín?
Citera
2007-02-19, 15:55
Medlem
Dennos avatar
Var det inte någon som utvann själva styrkan ur hanabero i form av kristaller. Vill minnas att den hade 16 miljoner scorville, men kan ha fel. Men då är det ju inte naturligt iofs...
Citera
2007-02-19, 15:59
Medlem
Anemis avatar
Extraherat capsisin finns till salu, jo. Det är mycket starkt, och fyller ingen nytta alls, eftersom det är så gott som oanvändbart i matlagning, jämfört med de fullgoda naturliga chilisorter som finns på marknaden.
Citera
2007-02-19, 17:45
Medlem
PhatPhils avatar
Här har ni en av de många som påstår att de odlar starkaste chillin: http://www.chileseeds.co.uk/bih_jolo..._the_world.htm

Själv odlar jag en sorts okänd asiatisk chilli och en sorts habanero hemma i fönstret, båda är brutala!!
Citera
2007-02-19, 18:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PhatPhil
Själv odlar jag en sorts okänd asiatisk chilli och en sorts habanero hemma i fönstret, båda är brutala!!

Okänd sort för dig eller för världen? Allvarligt, hur får man tag i udda chilisorter att odla? Eller, med tanke på att jag hittills misslyckats katastrofalt med odling - något extremt lättodlat?
Citera
2007-02-19, 20:22
Medlem
PhatPhils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lavender_Blue
Okänd sort för dig eller för världen? Allvarligt, hur får man tag i udda chilisorter att odla? Eller, med tanke på att jag hittills misslyckats katastrofalt med odling - något extremt lättodlat?

Okända för mig, köpte torkade chillifrukter på semester i singapore, fick för mig att plantera lite fröer från dom förra våren.
Nu har jag en stor jävla buske i ett vardagsrums fönster, tar upp hela jävla fönstret!!
Men det är det värt, ger en konstant skörd av frukter sen september förra året!
Ska, man ha nått udda så ska man noog beställa från usa eller england, ska nog göra det när nån av mina buskar dör, eller växer för stor(vill gärna se ut!!)
Citera
2007-02-19, 21:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PhatPhil
Nu har jag en stor jävla buske i ett vardagsrums fönster, tar upp hela jävla fönstret!!

Häftigt Jag är jätteavis. Jag har numer en sambo med gröna fingrar, så jag skall nog försöka få honom att "work his magic" i chillivärlden!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in