2007-02-19, 13:20
Medlem
Tjena! Har kommit över ett antal (4-6st) gamla pentium 2 burkar från -96 och ett par skärmar. Hade från början tänkt palla upp datorerna i ett rum och köra lite enkla spel på dem, typ counter-strike osv men det visade sig att de inbyggda grafikkorten inte är directX kompatibla, så där föll den idén. Finns det något annat roligt/lärorikt/användbart jag kan göra med dem? Har funderat lite på att koppla ihop dem och skapa en server av skiten, om det överhuvudtaget går eller är någon mening med? Eller finns det något MYCKET billigt grafikkort jag kan operera in i dem? Hur funker det då med de gamla inbyggda korten? Blir det "förbikopplat" automatiskt om jag sätter i ett nytt?

Ös på med sköna påhitt av vad detta kan bli.
Citera
2007-02-19, 14:00
Medlem
midnighttrains avatar
grafikkort är knappt lönt att sätta i. mitt förslag är att du bygger upp en rejäl servermiljö. då lär du dig mycket också. tex kan du köra en som domänkontrollant med windows server och sen en linuxserver med sambaserver och sen en webb och ftp server.
Citera
2007-02-19, 15:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av midnighttrain
grafikkort är knappt lönt att sätta i. mitt förslag är att du bygger upp en rejäl servermiljö. då lär du dig mycket också. tex kan du köra en som domänkontrollant med windows server och sen en linuxserver med sambaserver och sen en webb och ftp server.

Varför inte? För övrigt, går det ens att få tag i ett kompatibelt grafikkort till dessa maskiner ute i handeln? Eller är det begagnat/skroten som gäller, så att säga?

Jo, fixa servrar av dem låter spännande, har dock inte direkt någon erfarenhet av det så jag vet inte hur jag ska gå till väga. Guide eller tips på läsning uppskattas. Och är dessa tillräckligt "bra", enkelt uttryckt, för att göras till servrar?
Citera
2007-02-19, 15:31
Medlem
sparlunds avatar
Gör en flasbach counter-strike server
Citera
2007-02-19, 16:11
Medlem
bergsturks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av teäspe
Varför inte? För övrigt, går det ens att få tag i ett kompatibelt grafikkort till dessa maskiner ute i handeln? Eller är det begagnat/skroten som gäller, så att säga?

Om det är pentium II så har de antagligen AGP. Inga problem att hitta AGP-kort.

En kan ju få bli router och de andra olika typer av servrar.
Citera
2007-02-19, 16:32
Medlem
midnighttrains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av teäspe

Jo, fixa servrar av dem låter spännande, har dock inte direkt någon erfarenhet av det så jag vet inte hur jag ska gå till väga. Guide eller tips på läsning uppskattas. Och är dessa tillräckligt "bra", enkelt uttryckt, för att göras till servrar?

alla datorer kan vara servrar. dock så kan man inte belasta en dålig server så himla mycket. men det bör inte vara några problem att installera en enkel webbserver och ftpserver. dock kanske en windowsdomän är lite väl mastigt för en sådan dator.

du kan ju prova sätta upp en ftp och webb server på windows.. krävs bara windows xp pro för det.

sök på IIS guide eller liknande på google så hittar du nog rätt mycket.
Citera
2007-02-19, 18:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av midnighttrain
alla datorer kan vara servrar. dock så kan man inte belasta en dålig server så himla mycket. men det bör inte vara några problem att installera en enkel webbserver och ftpserver. dock kanske en windowsdomän är lite väl mastigt för en sådan dator.

du kan ju prova sätta upp en ftp och webb server på windows.. krävs bara windows xp pro för det.

sök på IIS guide eller liknande på google så hittar du nog rätt mycket.

Förstår inte så mycket av ditt inlägg men.. win xp som os på de datorerna fungerar INTE. Eller vad menar du? Och kan någon förklara/länka till förklaring/info om det här med serverskapande.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in