• 1
  • 2
2007-02-19, 11:28
Medlem
Sitter här och beräknar hur mycket öl man kan lasta i folkabussen utan att det blir övervikt. Stora mängder öl, så en liten viktskillnad per platta gör mycket.

Vad väger egentligen en platta (24x33cl)?
2007-02-19, 11:37
Medlem
hakans avatar
Ca 8Kg har jag för mig.
2007-02-19, 11:41
Medlem
Whissles avatar
Antar att öl har ungefär samma densitet som vatten så 0,33*24=7,92 kg på ett ungefär.
2007-02-19, 11:48
Medlem
Tack, men det kunde man ju räkna ut. Tänkte lite mer exakt, men man får väl räkna med 8,1 så man har lite marginal.
2007-02-22, 17:25
Medlem
MaZtoRs avatar
1 flak öl (24x33 centiliter) väger 8, 51 kilo
2007-02-25, 18:05
Bannlyst
jag vägde 1 idag och jag fick det till 7.8 jag ska själv dra ner till tyskland innan student veckan, är det något man bör tänka på?

vad kostar det med färjor osv. och får man ta in hur mycket man vill om man kan hävda att det är för eget bruk tillexempel till studentfest?

tacksam för alla svar jag kan få.. /MVH
2007-02-26, 11:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MaZtoR
1 flak öl (24x33 centiliter) väger 8, 51 kilo

Har för mig att jag har vägt 1 flak öl och kommit fram till liknande vikt. Tror inte det går på under 8 kg. Är dock inte helt säker men alltid bra med lite marginal
2007-02-26, 12:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HelGo
vad kostar det med färjor osv.

Här finns info om priser på färjor
http://www.scandlines.se
2007-02-26, 15:21
Medlem
SupaStrats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HelGo
får man ta in hur mycket man vill om man kan hävda att det är för eget bruk tillexempel till studentfest?

Tullens sk referensnivå är 110 liter, mer info finns här.
2007-02-26, 16:23
Medlem
bogarleffes avatar
Hur mycket öl kan man ta in i praktiken utan att riskera att knasa / tulla för spriten? Om man kör lastbil där vikten inte är något problem i sammanhanget dvs.
2007-02-26, 17:54
Medlem
skinner5000s avatar
En kompis till mig hade mer än tre gånger så mycket starksprit som den rekomenderade nivån, han hade alltså över 30 liter. Han sade att de skulle ha firmafest och då fick han åka igenom tullen utan problem.

Vill du vara på den säkra sidan kan du ju innan du åker skriva ett papper på att du ska studentfest och sedan får några kompisar som ska vara med skriva under typ tio stycken eller så. Då visar du ju att det inte bara är något du har slängt ut dig utan att det fkatiskt stämmer. Det kan ju vara bra att ha för säkerhetsskull IFALL de skulle vägra dig att ta sin spriten, även om detta med stor sannolihet inte kommer att hända ändå.
2007-04-26, 22:21
Medlem
fragdolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skinner5000
En kompis till mig hade mer än tre gånger så mycket starksprit som den rekomenderade nivån, han hade alltså över 30 liter. Han sade att de skulle ha firmafest och då fick han åka igenom tullen utan problem.

Vill du vara på den säkra sidan kan du ju innan du åker skriva ett papper på att du ska studentfest och sedan får några kompisar som ska vara med skriva under typ tio stycken eller så. Då visar du ju att det inte bara är något du har slängt ut dig utan att det fkatiskt stämmer. Det kan ju vara bra att ha för säkerhetsskull IFALL de skulle vägra dig att ta sin spriten, även om detta med stor sannolihet inte kommer att hända ändå.

Skulle det hjälpa över huvud taget? Det är väl fortfarande lag på att man får ta in en viss mäng?
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in